  • 1. Data: 2010-01-25 19:53:31
    Temat: Określanie wzajemnego położenia 2 obiektów
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Czy istnieją jakieś czujniki, które pozwoliłyby na określenie
    przemieszczenia 2 obiektów względem siebie? Chodzi mi o odległości rzędu
    kilku do kilkudziesięciu cm i wystarczy detekcja zmiany położenia (np
    jeśli nastąpi uszkodzenie jakiegoś elementu konstrukcyjnego).
    Coś np w rodzaju magnes - czujnik halla, tyle że działające na większe
    odległości i co będzie można zastosować na metalowych obiektach.

    Dariusz Żołna

  • 2. Data: 2010-01-25 20:48:05
    Temat: Re: Określanie wzajemnego położenia 2 obiektów
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > Coś np w rodzaju magnes - czujnik halla, tyle że działające na większe
    > odległości i co będzie można zastosować na metalowych obiektach.

    Zobacz coś co nazywa się GP2D12. Są dwa rodzaje z pomiarem analogowym i
    z wyjściem dwustanowym. Nie pamiętam, którego typu dotyczy podane
    oznaczenie.

    Paweł

  • 3. Data: 2010-01-25 21:08:44
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Paweł pisze:
    > Zobacz coś co nazywa się GP2D12. Są dwa rodzaje z pomiarem analogowym i
    > z wyjściem dwustanowym. Nie pamiętam, którego typu dotyczy podane
    > oznaczenie.

    Dzięki. Optyczne raczej się nie nadadzą.
    Myślałem o jakimś rozwiązaniu radiowym albo magnetycznym.

    Dariusz Żołna

  • 4. Data: 2010-01-25 23:44:19
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Dariusz Zolna pisze:
> [...]
    > Coś np w rodzaju magnes - czujnik halla, tyle że działające na większe
    > odległości i co będzie można zastosować na metalowych obiektach.

    Dzis dzień szalonych pomysłów, "laser i system mini lusterek", mozna
    wiecej wówczas obiektów kontrolować. :-).
    pozdr
    AK

  • 5. Data: 2010-01-26 09:00:26
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Andrzej Kmicic pisze:
    > Dzis dzień szalonych pomysłów, "laser i system mini lusterek", mozna
    > wiecej wówczas obiektów kontrolować. :-).
    > pozdr

    Wiedziałem, że się takie pomysły pojawią :)
    Tu chodzi o coś o wiele prostszego - sprawdzanie czy dany element
    konstrukcji uległ uszkodzeniu mechanicznemu (co zazwyczaj sprowadza się
    do zmiany położenia).
    Na razie zastanawiam się nad opcjami typu czujnik halla (lub kontaktron)
    i magnes (z tym, że na innej zasadzie niż opisałem w pytaniu) albo
    tensometr.

    Dariusz Żołna

  • 6. Data: 2010-01-26 09:35:33
    Od: "bujnos" <a...@g...pl>

    > chodzi o coś o wiele prostszego - sprawdzanie czy dany element konstrukcji
    > uległ uszkodzeniu mechanicznemu (co zazwyczaj sprowadza się do zmiany
    > położenia).

    jeden lity element? jeżeli nie jest drastycznie termorozszerzalny to
    pacnij przeguby (tzn miejsca które są najbardziej narażone na deformacje )
    jakimś szkliwem, lakiem, kalafonią, wetknij w gluta jakieś małe złączki lub
    po prostu przwody, a jak stwardnieje to na tym namaluj przewodzącym lakierem
    zworkę między przewodami.

  • 7. Data: 2010-01-26 10:12:33
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    bujnos pisze:
> [...]
    > po prostu przwody, a jak stwardnieje to na tym namaluj przewodzącym lakierem

    Dzięki za sugestię. Niestety to musi być rozwiązanie profesjonalne.
    Ale właśnie w tym kierunku kombinuję - np czujnik halla albo kontaktron
    i mały magnes.

    Dariusz Żołna

  • 8. Data: 2010-01-26 17:49:31
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2010-01-25 20:53, Dariusz Zolna pisze:
> [...]
    > Coś np w rodzaju magnes - czujnik halla, tyle że działające na większe
    > odległości i co będzie można zastosować na metalowych obiektach.

    Jaka dokładność?
    Może enkoder linkowy się nada? Dalmierz laserowy?

    pzdr
    mk

  • 9. Data: 2010-01-26 18:40:12
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    mk pisze:
    > Jaka dokładność?
    > Może enkoder linkowy się nada? Dalmierz laserowy?

    Dokładność zerojedynkowa - nastąpiło przemieszczenie albo nie.
    Optyczne i mechaniczne sprawy odpadają.
    Szukam czegoś w rodzaju - "nadajnik" instalowany w punkcie pomiarowym,
    "odbiornik" w punkcie "referencyjnym".
    Chodzi mi o wykrycie przemieszczenia / mechanicznego uszkodzenia elementu.

    Dariusz Żołna

  • 10. Data: 2010-01-26 22:13:27
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > "odbiornik" w punkcie "referencyjnym".
    > Chodzi mi o wykrycie przemieszczenia / mechanicznego uszkodzenia elementu.

    Rozumiem, że elementy względem siebie się nie przesuwają "normalnie",
    tak? Ich przemieszczenie z pozycji wyjściowej oznacza uszkodzenie, tak?
    A czy jest to jeden element, czy więcej? Jak jeden - nie ma problemu -
    zawsze są w tym samym miejscu czujniki ;).. jak więcej - mogą zostać źle
    ustawione, tak??
    Pytania kolejne - czy przemieszczenie może nastąpić tylko w jakimś
    konkretnym kierunku, czy w dowolnym (w szczególności, czy elementy mogą
    się do siebie zbliżyć tak, że kierunek, w jakim będzie wyznaczana
    odległość się nie zmieni?)??

    Konop