  • 91. Data: 2023-01-19 14:45:16
    Temat: Re: OpenAI: Jak wygląda mokra wrona
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > toto jest pozbawione jakiegokolwiek wstydu, a przyparte do muru kłamie
    > bez zająknięcia lub zwyczajnie zmyśla. Dowiedziałem się np. dokładnej,
    > wypunktowanej procedury dot. zmiany koła w pontonie. Z przezorną radą,
    > bym nie zapomniał przede wszystkim zaciągnąć ręcznego hamulca.

    -- Co zrobić z owczym pędem?

    -- Owcze pędy to rośliny, które są uprawiane przez rolników jako pasza
    dla owiec.

    1. Zbieranie i suszenie - zbieranie owczych pędów zależy od rodzaju
    rośliny oraz od tego, jakie części rośliny są potrzebne jako pasza.
    Po zbiorze, pędy muszą być odpowiednio suszone, aby zachować jak
    najwięcej składników odżywczych.

    2. Przechowywanie - po suszeniu, owcze pędy muszą być przechowywane
    w suchym i chłodnym miejscu, aby zachować ich jakość.

    3. Wykorzystanie - owcze pędy są głównie wykorzystywane jako pasza
    dla owiec, służą do utrzymania ich w dobrej kondycji i zdrowiu.

    4. Uprawa - rolnicy mogą uprawiać owcze pędy na swoich polach, jako
    jedno z upraw, które służą jako pasza dla zwierząt.

    5. Sprzedaż - owcze pędy mogą być również sprzedawane do zakładów
    przetwórstwa mięsa lub do hodowców, którzy potrzebują paszy dla
    swoich owiec.

    > Ale i tak podziwiam za samą zdolność prowadzenia jakiejkolwiek rozmowy.
    > Obstawiam, że za parę lat technologia stanie się nie do odróżnienia od
    > człowieka.

    Obserwuję sobie toto od kilku dni. Mam otwarte okienko i gdy mam chwilę
    przerwy, raz na godzinę czy dwie, klepnę jakieś zdanie. Czyli niby taki
    AU (Artificial Usenet). Nabrałem przekonania, że tu chodzi wyłącznie o
    testowanie i rozwijanie zdolności prowadzenia rozmowy, analizy i budowy
    zdań oraz dłuższych tekstów. Siedzący w środku "engine" operujący na
    informacjach jest tylko dodatkiem niezbędnym do działania otoczki.

    Mam wrażenie, że autorzy specjalnie zainstalowali maszynie rozumnej
    tłumik myślowy (żeby zbyt nie męczyła się skacząc po jakichś haszah)
    oraz konfabulator skrośny (by wciąż nie musiała odpowiadać "nie wiem").
    Jest mądra tylko na tyle, by nie ograniczało to owczego pędu ludzi,
    którzy gotowi są uwierzyć we wszystko, co dostarcza im elektroniczny
    przekaz (to np. ci, co klikają w linki otrzymane w SMS-ach "od banku").
    Słyszałem już zachwyty nad roztropnością odpowiedzi udzielanych przez
    maszymę. A nawet deklaracje, że teraz to już o wszystko będą ją pytać.

    Jarek

    --
    Konstruktor Trurl zbudował raz ośmiopiętrowa maszynę rozumną, którą, kiedy
    skończył najważniejszą pracę, pociągnął najpierw białym lakierem; potem

  • 92. Data: 2023-01-19 16:52:27
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 19.01.2023 14:45, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Co zrobić z owczym pędem? [...]

    No nie "umi" idiomów ... ale stara się ;-)

    Ale jak go spytasz "How to deal with a lemming-like rush?"

    to wygląda już to lepiej.

    A "lemming-like rush" usually refers to a situation where a large group
    of people or animals follow each other blindly, without thinking for
    themselves. Dealing with this type of situation can be difficult, as it
    can be hard to convince individuals to think for themselves and break
    away from the group. Some strategies that may be effective in addressing
    a lemming-like rush include:

    Providing information and education: By providing accurate and
    reliable information, individuals may be able to make more informed
    decisions and break away from the group.

    Encouraging critical thinking: Encourage people to think for
    themselves and question the actions of the group.

    Creating alternative options: Offer alternative options and
    encourage people to explore them.

    Building a counter-narrative: Develop a counter-narrative to the
    one driving the rush and amplify it through social media, traditional
    media, and other communication channels.

    Using persuasive and authoritative figures: Leverage the influence
    of persuasive and authoritative figures to counteract the group's actions.

    It's important to keep in mind that different situations may require
    different approaches, and that one strategy may not be effective in all
    cases.

    Co ciekawe jak kontynuję po polsku:

    "Czy możesz to odnieść do gry ma giełdzie?"

    to dostaję to dostaję

    Tak, strategie, które wcześniej opisałem, mogą również być stosowane w
    przypadku gry na giełdzie. Oto kilka przykładów jak to zrobić:

    Udostępnianie informacji i edukacja: Inwestorzy powinni być
    świadomi różnych czynników wpływających na rynki finansowe, takich jak
    makroekonomiczne dane i polityka rządu, aby podejmować bardziej świadome
    decyzje inwestycyjne.

    Zachęcanie do myślenia krytycznego: Inwestorzy powinni być w stanie
    krytycznie ocenić informacje dotyczące danej spółki lub rynku, i nie dać
    się ponieść emocjom.

    Tworzenie alternatywnych opcji: Inwestorzy powinni rozważać różne
    opcje inwestycyjne, takie jak akcje, obligacje, lokaty bankowe i
    kryptowaluty, aby uniknąć skupienia się tylko na jednym rynku czy
    instrumentach.

    Tworzenie przeciwstawnej narracji: Inwestorzy powinni być w stanie
    odczytać sygnały rynku i nie dać się ponieść przesadnej euforii czy
    pesymizmu, które mogą być wynikiem narracji rynkowej.

    Używanie przekonujących i autorytatywnych postaci: Inwestorzy
    powinni korzystać z rad i analiz ekspertów, aby lepiej zrozumieć rynki i
    podejmować bardziej przemyślane decyzje inwestycyjne.

    Jednak, należy mieć na uwadze, że inwestowanie na giełdzie wiąże się z
    ryzykiem i nie ma gwarancji zysku. Dlatego też ważne jest, aby
    inwestować tylko takie środki, które jesteśmy w stanie stracić oraz aby
    mieć odpowiednią wiedzę i doświadczenie przed rozpoczęciem inwestowania.

    Piotrek

  • 93. Data: 2023-01-19 17:10:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrek napisał:

    > No nie "umi" idiomów ... ale stara się ;-)

    -- Co znaczy "pisz na Berdyczów"?

    -- "Pisz na berdyczów" to idiom, który oznacza pisanie na kompletnie
    nieistotne tematy lub kwestie, bez sensu, bez celu, bez jakiegoś
    istotnego przesłania lub bez uzasadnienia. W Polsce istnieje również
    idiom "pisanie na murze" oznaczający bezsensowne pisanie, bez celu,
    bez znaczenia.

    Jak nie umi, to se sam wymyśli "pisanie na murze", cwaniaczek jeden.

    --
    Jarek

  • 94. Data: 2023-01-19 17:15:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 19.01.2023 16:52, Piotrek wrote:
> [...]

    No i jak złapał kontekst to jest już z górki (ale dalej śmiesznie):

    Co to jest owczy pęd?

    Owczy pęd to termin, który opisuje sytuację, w której jedna osoba lub
    grupa ludzi podąża za sobą bezmyślnie, bez myślenia dla siebie. Nazwa ta
    pochodzi od zachowania owiec, które często podążają za swoim
    przewodnikiem bez zadawania pytań lub krytycznego myślenia.

    W takiej sytuacji, ludzie często tracą zdolność do podejmowania
    samodzielnych decyzji i podążają za tłumem, niezależnie od tego czy jest
    to słuszne czy nie. Może to prowadzić do poważnych problemów, takich jak
    inwestowanie w nierentowne przedsięwzięcia czy też podejmowanie decyzji,
    które szkodzą sobie lub innym.

    Czy jesteś pewien, że owce kiedykolwiek zadają pytania albo myślą
    krytycznie?

    Jako model językowy, nie posiadam zdolności do posiadania wiedzy o
    zachowaniu zwierząt, ani też rozumienia ich myślenia. Użycie terminu
    "owczy pęd" jest metaforą opisującą sytuację, w której ludzie podążają
    za innymi bezmyślnie i bez krytycznego myślenia, zamiast podejmowanie
    własnych decyzji. Przepraszam za to, że nie wyjaśniłem tego wcześniej.

    Dlaczego w takim razie użyłeś zwrotu "Nazwa ta pochodzi od zachowania
    owiec, które często podążają za swoim przewodnikiem bez zadawania pytań
    lub krytycznego myślenia."?

    Przepraszam za błąd w moim poprzednim odpowiedzi. Owce, tak jak inne
    zwierzęta, nie posiadają zdolności do krytycznego myślenia czy też
    zadawania pytań, a raczej kierują się swoim instynktem i potrzebami
    fizjologicznymi. Użycie terminu "owczy pęd" jest metaforą, która
    ilustruje sytuację, w której ludzie podążają za innymi bezmyślnie i bez
    krytycznego myślenia, zamiast podejmowanie własnych decyzji. Przepraszam
    za pomyłkę w moim wcześniejszym odpowiedzi.

    Co zrobić z owczym pędem?

    Aby radzić sobie z owczym pędem, można zastosować kilka strategii:

    Edukacja: ważne jest, aby ludzie mieli dostęp do odpowiedniej
    wiedzy i informacji, aby mogli podejmować świadome decyzje.

    Zachęcanie do myślenia krytycznego: ważne jest, aby ludzie byli
    zachęcani do krytycznego myślenia i kwestionowania rzeczywistości,
    zamiast bezmyślnie podążać za tłumem.

    Tworzenie alternatywnych opcji: ważne jest, aby ludzie mieli dostęp
    do różnych opcji i rozwiązań, zamiast skupiać się tylko na jednej.

    Tworzenie przeciwstawnej narracji: ważne jest, aby ludzie byli w
    stanie odczytać sygnały i nie dać się ponieść przesadnej euforii czy
    pesymizmu, które mogą być wynikiem narracji rynkowej.

    Używanie przekonujących i autorytatywnych postaci: ważne jest, aby
    ludzie korzystali z rad i analiz ekspertów, aby lepiej zrozumieć
    sytuację i podejmować bardziej przemyślane decyzje.

    Jednak, należy pamiętać, że ludzie są różni i nie ma jednego
    rozwiązania, które będzie działać dla wszystkich. Dlatego też ważne
    jest, aby zastosować indywidualne podejście do każdej sytuacji i
    dostosować strategię do potrzeb danej osoby lub grupy.

    Piotrek

  • 95. Data: 2023-01-19 17:39:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotrek napisał:

    > No i jak złapał kontekst to jest już z górki (ale dalej śmiesznie):

    [...]

    Wiem o tym, dlatego wcześniej opisałem swój wniosek, że maszyna ma
    zainstalowany tłumik myślowy i konfabulator skrośny. Taniej jest
    (w sensie obliczeniowym) czepić się pierwszego napotkanego kontekstu
    i skonstruować odpowiedź z elemetów pasujących do siebie tylko pod
    względem formalnym, niż trzepać za każdym razem wszystko w poszukiwaniu
    wielkiej mądrości.

    Tym bardziej śmieszą ludkowie, którzy uwierzyli, że to jest taki
    lepszy gugiel, który wie wszystko, a w dodatku gada zrozumiale.
    Owszem, da się w ten sposób zrobić interfejs do wiedzy, na pewno
    ktoś kiedyś tak zrobi. Ba, wszyscy tak będą robić. Ale tu nikt nawet
    nie próbował.

    --
    Jarek

  • 96. Data: 2023-01-20 10:09:15
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    > owcze pędy mogą być również sprzedawane do zakładów
    > przetwórstwa mięsa lub do hodowców, którzy potrzebują paszy dla
    > swoich owiec.

    Prawie jakby odpowiadała na pytanie jak to jest być skrybą.

    --
    SW3

  • 97. Data: 2023-01-20 18:02:23
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 15.01.2023 02:30, Adam wrote:
    > W wątku obok "Zastosowanie ChatGPT tutaj" dowiedziałem się o istnieniu
    > kombajnu OpenAI.

    - Co biznes miał na myśli?

    -- Nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie, ponieważ nie
    posiadam wiedzy na temat tego, o jakim konkretnym biznesie mowa oraz
    jakie są jego motywacje. Możliwe, że chodzi o sprzedaż opakowanego w
    papier gówna jako produktu do pielęgnacji skóry, ale nie mam tego pewności.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 98. Data: 2023-01-20 18:11:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > jakie są jego motywacje. Możliwe, że chodzi o sprzedaż opakowanego w
    > papier gówna jako produktu do pielęgnacji skóry, ale nie mam tego pewności.

    -- Czym się różni wróbelek?

    -- Wróbelek to potoczna nazwa kilku gatunków ptaków z rodziny wróblowatych,
    takich jak wróbel domowy (Passer domesticus) czy wróbel zwyczajny (Passer
    montanus). Różnią się one między innymi wyglądem, rozmiarem, upodobaniami
    żywieniowymi oraz sposobem życia. Wróbel domowy jest mniejszy od wróbla
    zwyczajnego i bardziej związany z człowiekiem, często żyjąc w bliskości
    ludzkich siedzib. Wróbel zwyczajny jest bardziej wędrowny i występuje
    głównie w terenach leśnych.

    Jarek

    --
    Cziken od turka różni się tylko sajzem.

  • 99. Data: 2023-01-20 20:06:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Owszem, da się w ten sposób zrobić interfejs do wiedzy, na pewno
    > ktoś kiedyś tak zrobi. Ba, wszyscy tak będą robić. Ale tu nikt nawet

    Z tych rzeczy, które pamiętam:

    - Ile kosztuje brzytwa Ockhama
    - Trudno określić, bo są różne rodzaje brzytew i w różnym wykonaniu
    i tu dalej wykład o brzytwach oraz ostrzeżenia BHP

    Ale później na inne pytanie prawidłowo zdefiniowała brzytwę Ockhama.

    - Czy krety oglądają telewizję

    - Krety są zwierzętami, które nie posiadają zdolności oglądania
    telewizji, ponieważ są to zwierzęta, które nie posiadają zdolności
    widzenia tego typu. Krety są *jaskiniowymi* *ptakami* , które nie
    posiadają narządu wzroku, ponieważ ich naturalne środowisko jest ciemne
    i nie wymaga widzenia. W rezultacie krety są zwierzętami, które nie
    potrafią widzieć żadnych obrazów, w tym tych na ekranie telewizora.

    Te krety-ptaki ponownie wywołały we mnie rechot, podobny do
    zdezorientowanych wron, które otrzymałem na tytułowe pytanie.

    Jeszcze było kilka zadziwiających odpowiedzi, np zadałem pytanie podobne
    do już w tym wątku odpisywanego:

    - jak zmienić koło w lodołamaczu

    - Aby zmienić koło w lodołamaczu, należy postępować według poniższych
    kroków:
    1. Upewnij się, że lodołamacz jest wyłączony i odłączony od źródła
    zasilania.
    2. Ustaw lodołamacz na stabilnej powierzchni, aby uniknąć
    przemieszczenia się podczas wymiany koła.
    3. Odkręć śruby lub nakrętki, które trzymają koło na osi lodołamacza.
    4 .Ostrożnie wyjmij koło z osi lodołamacza.
    5. Włóż nowe koło na oś lodołamacza i dokręć śruby lub nakrętki.
    6. Sprawdź, czy koło jest prawidłowo zamocowane i czy nie jest luźne.
    7. Uruchom lodołamacz i sprawdź, czy koło jest prawidłowo pracuje.
    8. Jeśli wszystko działa prawidłowo, zakończ proces wymiany koła.

    Tak się zastanawiam, gdzie znaleźć odpowiednio stabilną powierzchnię,
    aby przypadkiem opierając się ramieniem o burtę, nie przesunąć lodołamacza.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 100. Data: 2023-01-20 20:28:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > i tu dalej wykład o brzytwach oraz ostrzeżenia BHP
    >
    > Ale później na inne pytanie prawidłowo zdefiniowała brzytwę Ockhama.

    To, że badany jest kontekst poprzednich pytań i odpowiedzi, jest gdzieś
    wyjaśnione. Zrozumiałem, że dotyczy on całego chatu (można ich stworzyć
    wiele), ale jednak nie, po dłuższym dialogu kontekst gdzieś się rozpływa.
    Mnie wyjaśnił jeszcze jedną rzecz:

    Jestem model AI i nie mam zdolności do nauki. Jednak ciągle uczę się
    nowych rzeczy.

    O niektórych się mówi, że "zdolny, ale leniwy". To nie ten przypadek.
    On nie ma żadnych zdolności, ale wciąż uparcie próbuje.

    Jarek

    --
    Mógłbyś na przykład zrobić wystawę, ze wstępem, z biletami, aby każdy, kto
    zechce, mógł obejrzeć najgłupszą maszynę rozumną na świecie; ile ona ma --