  • 71. Data: 2023-01-17 13:06:55
    Temat: Re: OpenAI: Jak wygląda mokra wrona
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 17 stycznia 2023 o 12:52:42 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > W książcze "Nowoczesne zabawki" opisany był radzicki humanoidalny
    > robot, który słuchał i wykonywał polecenia. Uczony radziecki wołał
    > do niego "w lewo" albo "na prawo", a on odpowiednio skręcał.
    > Rozpoznawanie mowy polegało na liczeniu sylab, więc gdyby badacz
    > uległ impeerialistycznym podszeptom i powiedział "w prawo", to by
    > było kiepsko.
    >
    > --
    > Jarek
    Coś ci się pojebało. W nowoczesnych zabawkach było opisane jak zrobić robota lalkę.
    Znaczy się autor wziął lalkę, podwozie od samochodu zabawki, magnetofon który też był
    opisany jak samemu zrobić i zrobił lalkę co jeździła, coś mówiła i chyba czymś
    ruszała. Robot był w Przygodach Tomka i nie był kacapski tylko krajowy zrobiony przez
    polskiego naukowca i zasilany super akumulatorami które chcieli wykraść szpiedzy.
    Robot był podobny do naukowca i chodził do sklepu po bułki. Nowoczesne zabawki to
    była książka poradnikowa typu zrób to sam. Niestety niezwykle trudno było cokolwiek
    zrobić bo mały głośniczek kosztował 70 złotych a tranzystor TG39 chyba 40 złotych.
    Chleb wtedy kosztował 4 złote a kilo cukru 10,50.

  • 72. Data: 2023-01-17 13:51:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam zadał następne pytanie z cyklu absurdalno-podchwytliwych:

    > - Ile waży śpiący koń
    >
    > - Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ waga konia
    > zależy od wielu czynników, takich jak rasa, wiek, płeć, waga i dieta.
    > Przeciętna waga dorosłego konia to około 800-1200 kg, ale może ona
    > się różnić w zależności od rasy i indywidualnych cech konia.
    >
    > Waga konia podczas snu nie różni się od jego normalnej wagi, ponieważ
    > sen nie wpływa na wagę ciała.

    - Ile waży konik polny?

    - Konik polny jest małym, górskim koniem, który jest endemiczny
    dla Europy, średnia waga dorosłego konia wynosi około 150-300 kg.
    Waga koników polnych zależy od wieku, płci, wzrostu i ogólnej
    kondycji zwierzęcia. Młode konie są zwykle lżejsze niż dorośli,
    a samce są zwykle cięższe niż samice. Koniom polnym trzeba
    zapewnić odpowiednią dietę i regularną aktywność fizyczną, aby
    utrzymać zdrową wagę.

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2023-01-17 14:21:08
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 17 Jan 2023 12:58:06 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ja nie pytałem, sama mi zaczęła gadać o tym roku 2021, by przykryć swoją
    > niewiedzę. Co było kompletnie bez sensu, bo pytałem o jakieś starocie.

    Jak zapytałem najpierw o największe kościoły, a późnej o wymiary jedengo z
    kościołów gotyckich, spośród tych, co wymieniła, to gadała że wymiarów nie
    zna, ponieważ od 2021 wymiary mogły ulec zmianie ze względu na remonty.

    Brzmi to tak (subiektywne skojarzenie), jakby przez kilkaset lat nic nie
    było robione, a tu nagle w ciągu roku ktoś dobudował barokową kaplicę :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 74. Data: 2023-01-17 14:35:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Jan 2023 04:06:55 -0800 (PST), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    > krajowy zrobiony przez polskiego naukowca i zasilany super
    > akumulatorami które chcieli wykraść szpiedzy. Robot był podobny do

    Cos chyba pomieszales - taki robot byl w Alternatywy 4.
    A o jakie Przygody Tomka chodzi? Tytusa, Romka i A'Tomka?

    Jesli mnie jednak skleroza nie myli, to autor powolywal sie tam
    na radzieckie roboty.

    > Nowoczesne zabawki to była
    > książka poradnikowa typu zrób to sam.

    Tak jest. Zbior luznych pomysłów. Mniej lub bardziej ciekawych.

    > Niestety niezwykle trudno
    > było cokolwiek zrobić bo mały głośniczek kosztował 70 złotych a
    > tranzystor TG39 chyba 40 złotych. Chleb wtedy kosztował 4 złote a
    > kilo cukru 10,50.

    Kwestia proporcji wydatkow. Jak ci z pensji zostawalo chocby 200zl co
    miesiac, to mogles kilka tranzystorow kupic.
    A zostawalo, bo pamietasz "nawis inflacyjny" ?
    Tylko jakos dziwnie zamieszki byly po podwyzkach cen miesa.
    Jakby jednak brakowalo.

    Przy budowie takiego "robota" zdecydowanie wiekszy problem to byly
    wszelakie elementy mechaniczne. Tranzystor za 70zl kupisz, silnik z
    trudem tez, ale chyba drozszy, ale np przekladni nie kupisz.

    W ZSRR moze latwiej, jak czlowiek np w serwisie samolotow pracowal.

    Na jeden tranzystor nie ma sie zreszta co powolywac, bo robot ...
    jakby mial miec rece z 5 palcami to ile to tranzystorow?
    Wiec te radzieckie to tez uproszczone byly.
    I po co taki robot? Do sklepu nie pojdzie, naczyn nie pozmywa,
    moze gosci zadziwiac.

    A elektronika potaniala z biegiem lat, ale to na calym swiecie.
    I sie rozwinela tak, ze teraz uzywasz milardy tranzystorow.

    A te radzieckie roboty z ksiązki to na stykach z blaszek były :-)

    J.

  • 75. Data: 2023-01-17 14:37:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Jan 2023 12:51:58 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > Rozpoznawanie mowy polegało na liczeniu sylab, więc gdyby badacz
    > uległ impeerialistycznym podszeptom i powiedział "w prawo", to by

    Pokazywalem tu kiedys amerykanski pomysl na rozpoznawanie pisma
    odrecznego.
    Po co to komu ... mgliscie bylo napisane, wiec chyba po nic,
    i dlatego nic z tego nie wyszlo ... wtedy.

    Bo potem jakos sortery poczty sobie radzily.
    I to zadziwiająco dobrze ... o ile prawdą jest, ze w ogole działały
    :-)

    J.

  • 76. Data: 2023-01-17 14:38:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > zna, ponieważ od 2021 wymiary mogły ulec zmianie ze względu na remonty.

    To może trzeba wprost pytać, jakie kościół miał wymiary w 2020 roku?

    > Brzmi to tak (subiektywne skojarzenie), jakby przez kilkaset lat nic nie
    > było robione, a tu nagle w ciągu roku ktoś dobudował barokową kaplicę :)

    Brzmi jak maskowanie niewiedzy i głupie tłumaczenie. I tym właśnie jest.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2023-01-17 14:53:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    >
    > Bo potem jakos sortery poczty sobie radzily. I to zadziwiająco
    > dobrze ... o ile prawdą jest, ze w ogole działały :-)

    Na radzieckich kopertach były drukowane kropeczkami wzorce do pisania
    cyfr kodu pocztowego. Takie jak teraz mamy w wyświetlaczu 7-segmentowym,
    tylko tam było segmentów dziewięć, dwa dodatkowe po przekątenej kratek.
    Do tego ściągawka, jak która cyfra ma wyglądać. Kazali mazać cyfry po
    tych kropeczkach, że niby na poczcie awtomat to rozpoznaje i wie, czy
    list do Leningradu, czy do Omska. Czy faktycnie mieli do tego jakiś
    prosty OCR, czy awtomat działał tak, jak ten do obierania kartofli,
    tego nie wiem. W każdym razie tak było to już w latach sześćdziesiątych.

    --
    Jarek

  • 78. Data: 2023-01-17 15:07:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Jan 2023 14:53:30 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > prosty OCR, czy awtomat działał tak, jak ten do obierania kartofli,
    > tego nie wiem. W każdym razie tak było to już w latach sześćdziesiątych.

    I to ma sens, ale na zachodzie poczte sortowano bez takich udziwnien.

    Za to automaty bialkowe sie czasem mylą, bo amerykanskie/angielskie
    cyferki nieco inne niz nasze.

    J.

  • 79. Data: 2023-01-17 17:44:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-01-17 o 12:21, J.F pisze:
    > Ale i tak podziwiam.

    I ja coraz bardziej.
    Poprosiłem o program w Basicu, opisując co ma robić.
    Po komentarzu, że to archaiczny język programowania pokazał się kod.

    Robert

  • 80. Data: 2023-01-17 17:49:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Jan 2023 17:44:32 +0100, Robert Wańkowski wrote:

    > I ja coraz bardziej.
    > Poprosiłem o program w Basicu, opisując co ma robić.
    > Po komentarzu, że to archaiczny język programowania pokazał się kod.

    Tak zachwalacie, ze chyba musze konto załozyc.

    J.