  • 11. Data: 2014-01-26 23:14:21
    Temat: Re: PID z Noty Atmela
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    Mogę spróbować sterowania fazowego
    "Mirek" <i...@z...adres> wrote in message
    news:lc3rmf$st$1@node2.news.atman.pl...

    > Zgodnie z teorią -200 powinno chłodzić z mocą powiedzmy 200, 0 - nie robić
    > nic, a +200 grzać z mocą 200.
    > W praktyce pewnie i tak będzie można dobrać parametry PID żeby działąło
    > dobrze.

    Właśnie edukuję się z PID i chcę sobie coś zbudować na czym będę robił
    eksperymenty.
    Dalej nie rozumiem jak mam to przeliczyć na wypełnienie. Grzałeczkę chcę dla
    zabawy, bo szybko zestawiłem stanowisko. Mogę użyć lutownicy nawet.
    A jak często mam wykonywać taki algorytm? Dla grzania to ile razy na sekundę
    czy lepiej raz na sekundę czy jak ? Mogę zrobić nawet sterowanie fazowe
    ssr-em ale potrzebyję "wypełnienie" od 0 do 100 okresów. A może od zera do
    50 okresów, a może do 1000 okresów ?

  • 12. Data: 2014-01-26 23:25:22
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    > Musisz to sprzac z ukladem wykonawczym, w taki sposob ze np wartosc 0
    > powoduje odlaczenie zasilania, 10000 zasilanie pelna moca, a 5000
    > zasilanie polowa mocy itp.
    > Czy wartosci skrajne maja byc 0 i 10000, -32000 i +32000 czy
    > np -200 i +200 - temat na dluzsza dyskusje.

    Czyli chwila...

    Jeżeli mam int16_t -32k...+32k

    Czy to co na minus to oznacza, że miałbym chłodzić? Chłodzenia nie mam więc
    mogę jedynie dojść od góry do zera i ujemne ignorować. Jako wyłączenie ?
    Pozostaje 0 .. +32767 ale to dużo działek. Mam to przeskalować np podzielić
    przez 128 czy coś w tym stylu ?
    On się zachowuje dziwnie. Jak włączam program z Tzadaną = Tzmierzoną to zroi
    na zero. Jak lekko udaję, że obiekt się chłodzi to wolno liczy w górę. Jak
    się temperatury wyrównają to liczenie staje i zostaje na tylu ile naliczył.
    Wcale do zera nie wraca. jak naliczył 5000 to tam się zatrzyma.
    Może to problem braku odpowiedzi układu. Ja kręcę gałeczką programową
    suwakiem sobie zmieniam. Spróbuję dopisać jakąś "odpowiedż" programową np 1
    stoien C na 10-20 sekund pełnej mocy i odpowiednio mniej przy PWM-ie ale nie
    wiem jak to przeliczyć ten int16_t na pwm :-)

  • 13. Data: 2014-01-26 23:26:49
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 26.01.2014 o 23:14 Lam3r <L...@l...pl> pisze:

> [...]
    > Dalej nie rozumiem jak mam to przeliczyć na wypełnienie. Grzałeczkę chcę
    > dla zabawy, bo szybko zestawiłem stanowisko. Mogę użyć lutownicy nawet.
    Ale to masz zbyt małą bezwładność, grzałkę daj do garka z wodą i wsadź tam
    też czujnik temp np ds18s20 lub podobny, podłaczasz go pod rs-a są
    schematy w sieci i czytasz po 1-wire temp.

> [...]
    > fazowe ssr-em ale potrzebyję "wypełnienie" od 0 do 100 okresów. A może
    > od zera do 50 okresów, a może do 1000 okresów ?
    Jak grzałka to możesz zamiast pwm-a stosować półokresy do sterowania,
    czyli sterujesz najlepiej przez tranzystor tym ssr-em grzałką. Ustalasz
    okres pracy, liczba z pid-a wtedy będzie czasem właczenia a pozostały czas
    okresu jest wyłączona.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2014-01-26 23:35:04
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    "janusz_k" <J...@o...pl> wrote in message news:op.xabfazg6n0u1o8@moj...

    > Ale to masz zbyt małą bezwładność, grzałkę daj do garka z wodą i wsadź tam
    > też czujnik temp np ds18s20 lub podobny, podłaczasz go pod rs-a są
    > schematy w sieci i czytasz po 1-wire temp.

    Dam sobie radę z tym. Sam układ ma małe znaczenie w tej chwili. Czy z NTC
    czy PTC czy DS18 to bez znaczenia teraz.Mnie o teorię chodzi :-)

> [...]
    >okres pracy, liczba z pid-a wtedy będzie czasem właczenia a pozostały czas

    Ale jaki czas ? Na wyjściu PID mam int16_t, która się zmienia dziwnie.
    Czasem doliczy do maximum, a czasem ledwo setkę i co z ujemnymi liczbami?
    Jak to przeskalować na 0..100% ?

  • 15. Data: 2014-01-26 23:59:04
    Od: "ARO" <a...@p...pl>

    Użytkownik "Lam3r" <L...@L...pl> napisał :

> [...]
    > wyłączenie ?
    > Pozostaje 0 .. +32767 ale to dużo działek. Mam to przeskalować np
    > podzielić przez 128 czy coś w tym stylu ?

    Bingo!

> [...]
    > zroi na zero. Jak lekko udaję, że obiekt się chłodzi to wolno liczy w
    > górę. Jak się temperatury wyrównają to liczenie staje i zostaje na tylu

    ...a jak temperatura wzrosnie, to wartosc ktora regulator do tej pory
    naliczyl, bedzie maleć. Tak działa całkowanie. Regulator "uznał" że sygnał
    który podaje na wyjściu jest odpowiedni by zachować zerowy uchyb regulacji.
    Stąd nie zmienia stanu.

    Zasada działania takiego regulatora wygląda łopatologicznie tak:
    człon P: amplituda sygnału sterującego (na wyjsciu z regulatora) będzie
    proporcjonalna do wielkości uchybu;
    człon I: sumuje w czasie wartość uchybu i da sygnał tym większy im dłużej
    ten uchyb będzie trwał, a amplituda sygn. ster. narośnie tym szybciej im
    większa będzie wartość uchybu - to jest dokładnie to co zaobserwowałeś;
    człon D: amplituda sygn. ster. jest proporcjonalna do prędkości zmian
    uchybu. Różniczkowanie zapobiega powstawaniu oscylacji z dwóch pozostałych
    członów.

    pzdr
    --
    ARQ

  • 16. Data: 2014-01-27 00:29:10
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 23:00:20 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Jaka cecha grzałki uniemożliwia sterowanie nią w sposób ciągły?

    Zadna. Prop[onuje pzremyslec moja analogie ktora napisalem pare
    linijek wyzej: gacie TEZ mozna zalozyc pzrez glowe. Tylko trudniej.

    Zeby zastosowac ciagly PID doregulacji gzralki nalezy sobie zbudowac
    urzadzenie ktore ozreksztalci sygnal cyfrowy na napiecie 0 - 220 V i
    tyle amper ile grzalka potzrebuje. Potem jeszcze drobiazg.

    No i po co skoro mozan zastosowac pzrekaznik ktory bedzie grzalek
    wlaczal i wylaczal? A procesor bedzie to tak robil zeby miec prawo
    regulacji PID.

    A,L,

  • 17. Data: 2014-01-27 00:30:10
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 23:00:06 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Grzanie PIDem ma swoje zalety. Układ szybko dogrzeje się do zadanej
    >temperatury i nie będzie oscylował wokół niej.

    nie widziales przypadkiem niestabilnego PIDa?...

    A.L.

  • 18. Data: 2014-01-27 01:48:00
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-27 00:29, A.L. pisze:

> [...]
    > urzadzenie ktore ozreksztalci sygnal cyfrowy na napiecie 0 - 220 V i
    > tyle amper ile grzalka potzrebuje. Potem jeszcze drobiazg.

    Wystarczy sterowanie grupowe. Triaki nie są drogie.
    A co z ogrzewaniem gazowym? Modulacja płomienia to też zakładanie majtek
    przez głowę?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 19. Data: 2014-01-27 01:50:33
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-27 00:30, A.L. pisze:

    > nie widziales przypadkiem niestabilnego PIDa?...

    Zakładam, że jak się uruchamia PIDa to dobiera się jego parametry. I
    pracuje stabilnie. Natomiast proporcjonalny nie ma szans pracować nie
    kolebiąc się wokół nastawionej wartości.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 20. Data: 2014-01-27 02:21:33
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 27 Jan 2014 01:50:33 +0100, Mario <m...@...pl> wrote:

    >Zakładam, że jak się uruchamia PIDa to dobiera się jego parametry. I
    >pracuje stabilnie. Natomiast proporcjonalny nie ma szans pracować nie
    >kolebiąc się wokół nastawionej wartości.

    Nieprawda

    A.L.