  • 1. Data: 2014-01-26 18:37:53
    Temat: PID z Noty Atmela
    Od: "Lam3r" <L...@L...pl>

    Witajcie,

    Wziąłem sobie źródełka w C algorytmu PID z noty avr221 Atmela ale zamiast w
    procesorku to odpaliłem to testowo w C# w celu pobawienia się. Napisałem
    sobie programik, który mi wyświetla wszystkie zmienne i mogę sobie zadawać
    wszystko.

    Niby działa ale mam lamerskie pytanie, nie śmiejcie się :-)

    z głównej funkcji PID dostaję int16_t i faktycznie pojawiają się tam
    wartości od -32768 do +32767.
    Tylko co to do diabła oznacza? Jak T zadana zrówna się z Tzmierzoną to ta
    wartość się zatrzymuje i już dalej nie liczy :-(
    Pomińmy ustawianie Kp, Ki, Kd, bo na to przyjdzie czas później.

    Jak mam teraz przejść na sterowanie grzałką w przedziale 0 do 100% np
    generując PWM czy załączając przekaźnik na ileś % czasu skoro mam dziwnie
    wyglądający int16_t?

    Pozdrawiam,
    Lam3r

  • 2. Data: 2014-01-26 19:56:25
    Temat: Re: PID z Noty Atmela
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 18:37:53 +0100, "Lam3r" <L...@L...pl> wrote:

> [...]
    >
    >Jak mam teraz przejść na sterowanie grzałką w przedziale 0 do 100% np
    >generując PWM czy załączając przekaźnik na ileś % czasu skoro mam dziwnie

    PID jest algorytmem ciaglym regulacji i nei nadaje sie do sterowania
    grrzalka. Do sterowania grzalka stosuje sie regulatowy dwupolozeniowe,
    ktore mozna usprawnic tak aby aproksymowaly regulator PI (nie pamietam
    czy moga PID)

    Tutaj mozesz znalezc jak

    http://we.pb.edu.pl/~kaie/kaie-md/TREiT/TREiTsem4wyk
    10.pdf

    Z grubsza, wprowadza sie dodatkowa petle sprzezenai zwrotnego wokol
    przekaznika ktora to petla linearyzuje pzrekaznik

    A.L.

  • 3. Data: 2014-01-26 20:24:26
    Od: "ARO" <a...@p...pl>

    Użytkownik "Lam3r" <L...@L...pl> napisał :

    . [...]
    > z głównej funkcji PID dostaję int16_t i faktycznie pojawiają się tam
    > wartości od -32768 do +32767.

    To są możliwości sprzętu/oprogramowania. Wartości nieskończone istnieją
    tylko w teorii. Tutaj, w świecie rzeczywistym napięcie, wielkość bufora,
    itd. - wszystko ma granice. No może wszystko poza ludzką głupotą. Liczba [16
    bitowa ze znakiem], to zakres odpowiedzi Twojego algorytmu.

    > Tylko co to do diabła oznacza? Jak T zadana zrówna się z Tzmierzoną to ta
    > wartość się zatrzymuje i już dalej nie liczy :-(

    Bo nie masz dynamicznej odpowiedzi z obiektu regulacji. Wiesz wogóle jak
    działa Twój algorytm?

    > Pomińmy ustawianie Kp, Ki, Kd, bo na to przyjdzie czas później.

    I tu jest pies pogrzebany. Zabawę z PIDem zawsze polecam rozpocząć od
    wyłączenia calkowania i rozniczkowania. Na poczatek jechac na samym czlonie
    proporcjonalnym, by zrozumieć jak to działa.

    >Jak mam teraz przejść na sterowanie grzałką w przedziale 0 do 100% np
    >generując PWM czy załączając przekaźnik na ileś % czasu skoro
    > mam dziwnie wyglądający int16_t?

    Przeskaluj go. Zaprzeganie PIDa do regulacji temperatury jest lekko na
    wyrost. Do takich spraw wystarcza regulator dwustanowy z odpowiednią
    histerezą. Jeżeli chodzi o cele edukacyjne, to nikt nikomu niczego nie
    broni. Jednak z Twoich eksperymentow wniosek może być taki, że do płynnego
    manipulowania mocą grzałki wystarczy sam człon P.

    pzdr
    --
    ARQ

  • 4. Data: 2014-01-26 20:41:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Jan 2014 12:56:25 -0600, A.L. napisał(a):
> [...]

    Bo tak to ma dzialac - jak temperatura jest wlasciwa, to znaczy ze
    wartosc wyjsciowa jest dobra :-)

    > PID jest algorytmem ciaglym regulacji i nei nadaje sie do sterowania
    > grrzalka. Do sterowania grzalka stosuje sie regulatowy dwupolozeniowe,

    Eee tam nie nadaje. Nadaje, tylko trzeba miec mozliwosc sterowania
    moca w sposob ciagly. Czy to zasilacz/przelacznik PWM, czy tyrystorowy
    sterowany fazowo (w sumie tez PWM), czy silniczek krecacy
    autostransformatorem, czy jakis wzmacniacz magnetyczny - zalezy jaka
    grzalka :-)

    Musisz to sprzac z ukladem wykonawczym, w taki sposob ze np wartosc 0
    powoduje odlaczenie zasilania, 10000 zasilanie pelna moca, a 5000
    zasilanie polowa mocy itp.
    Czy wartosci skrajne maja byc 0 i 10000, -32000 i +32000 czy
    np -200 i +200 - temat na dluzsza dyskusje.

    Albo zrobic jak ponizej:

    > ktore mozna usprawnic tak aby aproksymowaly regulator PI (nie pamietam
    > czy moga PID)

    Na studiach jakos sprytnie zapetlalismy standardowy regulator PID i
    przekaznik, ze wychodzil z tego PWM.

    > Tutaj mozesz znalezc jak
    > http://we.pb.edu.pl/~kaie/kaie-md/TREiT/TREiTsem4wyk
    10.pdf

    Chcesz go dobic ? Kolega sie przyznaje ze Lamer, a Ty mu wyzsza
    automatyke serwujesz :-)

    > Z grubsza, wprowadza sie dodatkowa petle sprzezenai zwrotnego wokol
    > przekaznika ktora to petla linearyzuje pzrekaznik

    J.

  • 5. Data: 2014-01-26 21:37:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 26.01.2014 20:41, J.F. wrote:

    > Czy wartosci skrajne maja byc 0 i 10000, -32000 i +32000 czy
    > np -200 i +200 - temat na dluzsza dyskusje.

    Zgodnie z teorią -200 powinno chłodzić z mocą powiedzmy 200, 0 - nie
    robić nic, a +200 grzać z mocą 200.
    W praktyce pewnie i tak będzie można dobrać parametry PID żeby działąło
    dobrze.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2014-01-26 21:47:23
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 26.01.2014 20:24, ARO wrote:

    > Zaprzeganie PIDa do regulacji temperatury jest lekko na
    > wyrost.

    Dlaczego? Odpowiednio nastrojony powinien dobrze reagować na zmiany
    temperatury zewnętrznej, na otwarcie okna - szybko wyrównuje do zadanej
    i nie przegrzewa.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2014-01-26 22:05:31
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 26 Jan 2014 20:41:14 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Bo tak to ma dzialac - jak temperatura jest wlasciwa, to znaczy ze
    >wartosc wyjsciowa jest dobra :-)

    >Eee tam nie nadaje. Nadaje, tylko trzeba miec mozliwosc sterowania
    >moca w sposob ciagly.

    Zawsze mozan wlozyc gacie przez glowe. tylko to nie najleo\pszy sposob

    A.L.

  • 8. Data: 2014-01-26 22:41:57
    Od: "ARO" <a...@p...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał :

    > Dlaczego? Odpowiednio nastrojony powinien dobrze reagować na zmiany
    > temperatury zewnętrznej, na otwarcie okna - szybko wyrównuje do zadanej i
    > nie przegrzewa.

    W rzeczy samej milordzie. Wszystko zależy od tego czego wymaga obiekt
    regulacji. W praktyce sprawa zdeydowanie się upraszcza, bo element
    wykonawczy (grzałka) zmienia stan obiektu tylko w jedną stronę - tylko
    grzeje - stąd moja propozycja. Gdyby natentomiast element wykonawczy działał
    obustronnie - grzał i chłodził w zależności od stopnia wysterowania -
    zastosowanie PIDa dałoby świetny efekt.

    Najprostsze rozwiązania są najlepsze, chyba że chodzi o sztukę dla sztuki
    lub zwyczajne zdobycie wiedzy. Popełniaj mnóstwo błędów - wyciagaj z nich
    lekcje.

    pzdr
    --
    ARQ

  • 9. Data: 2014-01-26 23:00:06
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-26 22:41, ARO pisze:

> [...]
    > regulacji. W praktyce sprawa zdeydowanie się upraszcza, bo element
    > wykonawczy (grzałka) zmienia stan obiektu tylko w jedną stronę - tylko

    Grzanie PIDem ma swoje zalety. Układ szybko dogrzeje się do zadanej
    temperatury i nie będzie oscylował wokół niej.

    > Gdyby natentomiast element wykonawczy
    > działał obustronnie - grzał i chłodził w zależności od stopnia
    > wysterowania - zastosowanie PIDa dałoby świetny efekt.

    Wtedy radziłby sobie z przypadkami szybkiego podskoku temperatury z
    innych źródeł jak na przykład piekarnik i kuchenka :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-01-26 23:00:20
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-01-26 19:56, A.L. pisze:

> [...]
    > grrzalka. Do sterowania grzalka stosuje sie regulatowy dwupolozeniowe,
    > ktore mozna usprawnic tak aby aproksymowaly regulator PI (nie pamietam

    Jaka cecha grzałki uniemożliwia sterowanie nią w sposób ciągły?

    --
    pozdrawiam
    MD