  • 1. Data: 2014-12-15 19:44:50
    Temat: Pasy niewyzanaczone
    Od: Shrek <...@w...pl>

    Tak przy okazji skrzyżowania Conrada/Powstańców Śląskich.

    Jest sobie takie skrzyżowanie:

    https://www.google.pl/maps/@52.2767444,20.9232161,3a
    ,75y,9.04h,77.4t/data=!3m4!1e1!3m2!1s9_TfqJA6AULRgcK
    kDfQSYA!2e0

    Lokalna tradycja "nakazuje" jadącym prosto ustawiać się po lewej stronie
    "szerokiego" pasa, żeby skręcający w prawo na zielonej strzałce się
    zmieścili, co wydaje się słuszne i chwalebne.

    Zdarza się jednak, że ktoś z "prawego, niewyznaczonego" pasa jedzie
    prosto, i zaraz za skrzyżowaniem mamy taki widok:

    https://www.google.pl/maps/@52.2773015,20.9231847,3a
    ,75y,5.09h,60.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1sz6v54GQpINdYBX
    XEyp-LHw!2e0

    Kto ma pierwszeństwo - ten z "lewego niewyznaczonego" bo cały czas
    jedzie "swoim pasem", czy ten z "prawego niewyznaczonego", bo mimo że
    "jego pas" się kończy, to jednak ma "przeciwnika" z lewej.

    Innymi słowy czy zmiana pasa niewyznaczonego, to dalej zmiana pasa ze
    wszystkimi konsekwencjami, w tym ustąpieniu pierwszeństwa (ku tej wersji
    bym się skłaniał), czy niewyznaczonych pasów się "nie zmienia" (bo na
    przykład nie są one obiektywnie wyznaczone i każdy może je sobie
    wobrażać inaczej) i o pierwszeństwie decyduje kto kogo ma z prawej.

    Zwykle nie ma problemu i jakoś ludzie sobie radzą, ale ostatnio mnie
    jeden po prawej stronie wyprzedził i odbił na środek - gdybym nie
    hamował byłoby bum. I zastanawiam się czy w takiej hipotetycznej
    sytuacji warto czekać na policję, czy położyć uszy po sobie i pisać
    oświadczenie.

    Shrek.

  • 2. Data: 2014-12-15 20:24:31
    Temat: Re: Pasy niewyzanaczone
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-12-15 19:44, Shrek pisze:
> [...]
    > hamował byłoby bum. I zastanawiam się czy w takiej hipotetycznej
    > sytuacji warto czekać na policję, czy położyć uszy po sobie i pisać

    moim zdaniem ewidentnie ten z prawego zmienia pas ruchu, wyznaczone czy
    nie - dwa pasy są, zmieniając pas trzeba ustąpić znajdującemu si na tym
    lewym.
    Ja za to mam pytanie o to skrzyżowanie (Wrocław):

    http://tnij.org/x3p4u9y

    https://www.google.pl/maps/@51.1071654,17.0440925,3a
    ,75y,334.46h,80.23t/data=!3m4!1e1!3m2!1szF-VWT1W4SZO
    1ckEBqGQNw!2e0

    który pas powinniśmy zająć i dlaczego? czy ten na lewym może zająć tylko
    nienaturalnie skrajny lewy, a ten na prawym dowolny oprócz skrajnie lewego?

  • 3. Data: 2014-12-15 21:06:14
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    W dniu 2014-12-15 20:24, dddddddd pisze:

    > Ja za to mam pytanie o to skrzyżowanie (Wrocław):
    > http://tnij.org/x3p4u9y

    Ahhh ... dawno tego nie robiłem :)

    BYŁO !!!

    Kontakt: Wrocław +48 71 718 70 90

  • 4. Data: 2014-12-15 22:55:42
    Od: <2...@8...225542.invalid> (Tom N)

    Shrek w

    [...]

> [...]
    > hamował byłoby bum. I zastanawiam się czy w takiej hipotetycznej
    > sytuacji warto czekać na policję, czy położyć uszy po sobie i pisać

    Pisać oświadczenie: byłem wyprzedzany (kierując pojazdem A) przez pojazd B
    prawej strony na odcinku jezdni bez wyznaczonych pasów ruchu w kierunku
    jazdy pojazdów A i B.

    Pytanie, czy ten z B połozy uszy po sobie, i u kogo jest ubezpieczony.

    --
    'Tom N'

  • 5. Data: 2014-12-16 06:37:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-12-15 22:55, (Tom N) wrote:

> [...]
    > jazdy pojazdów A i B.
    >
    > Pytanie, czy ten z B połozy uszy po sobie, i u kogo jest ubezpieczony.

    Faktycznie zapomniałem - z prawej wolno wyprzedzać tylko na pasach
    wyznaczonych (nie zawsze, ale na ogół). Dzięki, czyli miałem rację, ale
    szukałem w niewłaściwym miejscu.

    Shrek.

  • 6. Data: 2014-12-16 12:22:49
    Od: klaus <k...@p...onet.pl>

    Podepnę się pod temat.
    Skrzyżowanie Płockiej/Wolskiej w DC:
    https://www.google.pl/maps/@52.2332892,20.9660951,13
    0m/data=!3m1!1e3

    Jadąc od północy na południe Płocką mamy 3 pasy, lewy w lewo, środkowy
    prosto, prawy prosto i w prawo:
    https://www.google.pl/maps/@52.2341656,20.965785,3a,
    75y,180.38h,83.45t/data=!3m4!1e1!3m2!1s6Z5lpoIEGLnAv
    FLSRmbROQ!2e0

    Za skrzyżowaniem nie ma wyznaczonych pasów, dwa samochody mieszczą się
    bez problemu, na prawym "pasie" jest wyznaczony przystanek autobusowy,
    za przystankiem droga zwęża się do jednego pasa:
    https://www.google.pl/maps/@52.2326682,20.9662104,3a
    ,75y,316.66h,82.98t/data=!3m4!1e1!3m2!1s6WG__4wW8XLt
    p2qD783Ndw!2e0

    Kto ma pierwszeństwo na zwężeniu? Na ostatnim zdjęciu drugi od przodu
    (niebieski) samochód to prawdopodobnie ten który startował z prawego
    pasa przed skrzyżowaniem, często zdarza się że dwa samochody jadą
    równolegle do zwężenia, zwykle pierwszy przejeżdża ten co ma mocniejszy
    silnik, kto będzie winny w przypadku kolizji?

  • 7. Data: 2014-12-16 13:36:10
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    > Ahhh ... dawno tego nie robiłem :)
    >

    > BYŁO !!!

    dobra, to rzuć jakieś hasło-klucz które mógłbym wpisać do wyszukiwarki

    Łukasz

  • 8. Data: 2014-12-16 16:46:47
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2014-12-16 o 12:22, klaus pisze:

    > Kto ma pierwszeństwo na zwężeniu?

    Podobnie jest na Żeromskiego i sądzę w wielu innych miejscach.

    https://www.google.pl/maps/@52.2762025,20.9536832,90
    m/data=!3m1!1e3

    Ogólną zasadą jest pierwszeństwo tego z prawej choćby lewemu wydawało
    się, że to prawemu kończy się jakiś wyimaginowany pas lub zatoczka.

  • 9. Data: 2014-12-16 17:11:10
    Od: Alf/red/ <f...@u...waw.pl>

    On 16/12/14 16:46, t-1 wrote:
    > Ogólną zasadą jest pierwszeństwo tego z prawej

    Ale to nie promuje uprzejmości. Ustawiam się po lewej, żeby ktoś skręcił
    na strzałce w prawo. A pakuje się tam czopek i nikt nie skręca, moje
    dobre chęci poszły się paść. I czopek startuje i wpycha się przede mnie.
    I jeszcze jest w prawie!

    --
    Alf/red/

  • 10. Data: 2014-12-16 18:25:57
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2014-12-16 o 17:11, Alf/red/ pisze:

> [...]
    > na strzałce w prawo. A pakuje się tam czopek i nikt nie skręca, moje
    > dobre chęci poszły się paść. I czopek startuje i wpycha się przede mnie.

    Masz rację, jest to wnerwiające jeśli wynika z cwaniactwa.
    Z drugiej strony z reguły w takich miejscach kierowcy spontanicznie jadą
    na suwak. Nie sądzę, żeby ktoś bezczelnie wyprzedzał po prawej na
    zwężeniu, bo to by było jednak niezgodne z przepisami, jak już wcześniej
    wspomniano w wątku.