  • 1. Data: 2011-04-29 03:15:25
    Temat: Płytka laminatowa
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

    Co jakiś czas niedaleko mnie szlifuje się płytkę laminatową na szlifierce
    "do noży".Smród przeogromny.Ja bynajmniej nie wyrabiam i omijam takie
    miejsce długo, aż smród "nie opadnie".Czy ten laminat to [przy
    szlifowaniu]jakaś trucizna? Zdaje się, że jest na szkle więc cząstki szkła
    wdycha się do płuc? A tem smród? To od utwardzacza żywicy? Tam Z1 stosuje
    się na ten materiał?

    Psot

  • 2. Data: 2011-04-29 11:53:25
    Temat: Re: Płytka laminatowa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Psot" <p...@T...pl> napisał w
> [...]
    > laminat to [przy szlifowaniu]jakaś trucizna? Zdaje się, że jest
    > na szkle więc cząstki szkła wdycha się do płuc?

    Zalezy od szlifierki. Moze mielic lepiej lub gorzej i dawac cos
    miedzy tluczonym szklem, piaskiem, a pylem.

    Tak czy inaczej - grozi pylica - ale to obsludze, nie komus
    "niedaleko", komu glownie smrod przeszkadza.

    > A tem smród? To od utwardzacza żywicy? Tam Z1 stosuje się na ten
    > materiał?

    Mysle ze po prostu epoksyd. Moze i na Z1, ale to bylo przed
    utwardzeniem.
    No chyba ze to calkiem inny laminat, moze np wlokna weglowe w
    poliestrze ..

    Przegrzany epoksyd smierdzi.

    J.

  • 3. Data: 2011-04-29 12:33:04
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > Przegrzany epoksyd smierdzi.

    głównie niedotwardzony. Ale to i tak perfumy w porównaniu ze smrodem
    podgrzanego poliestru. BTW, czy istnieje w ogóle kompozyt
    carbon/poliester? Według mnie nie ma czegoś takiego i nie może być (za
    słaba wzajemna przyczepność), ale z pokorą przyjmę wszelkie informacje
    na ten temat.

  • 4. Data: 2011-05-04 10:53:15
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 29 Apr 2011 14:33:04 +0200, Jakub Tarczewski napisał(a):

> [...]
    > carbon/poliester? Według mnie nie ma czegoś takiego i nie może być (za
    > słaba wzajemna przyczepność), ale z pokorą przyjmę wszelkie informacje

    jak popatrzysz w karty techniczne większości tkanin węglowych to nadają
    się do laminowania poliestrem. Tak więc technicznych przeciwwskazań nie
    ma, ale jak już się wywala kaskę na węgiel, to grzech laminować czymś
    innym jak epoksyd, od biedy winyloester...

    --
    pzdr
    meping

  • 5. Data: 2011-05-04 10:55:39
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 29 Apr 2011 13:53:25 +0200, J.F. napisał(a):

    > Mysle ze po prostu epoksyd. Moze i na Z1, ale to bylo przed
    > utwardzeniem.
    > No chyba ze to calkiem inny laminat, moze np wlokna weglowe w poliestrze
    > ..

    epoksyd z Z1 po utwardzeniu jest bezwonny. Obstawiam raczej, że to
    laminat poliestrowy - z tego przy szlifowaniu wali styrenem. A co do
    pyłu, to nic zdrowego w tym nie znajdziesz, do tego styren... :->

    --
    pzdr
    meping

  • 6. Data: 2011-05-04 14:17:24
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    > ma, ale jak już się wywala kaskę na węgiel, to grzech laminować czymś
    > innym jak epoksyd, od biedy winyloester...

    wiem, że zalać poliestrem można wszystko... ;-)
    Tym niemniej (gdzieś, kiedyś...) czytałem, że carbon z poliestrem się
    zdecydowanie nie lubią. Być może nie było to całkiem ścisłe, a być może
    od jakiegoś czasu jest nieaktualne...

  • 7. Data: 2011-05-04 15:54:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Tarczewski" <a...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > się zdecydowanie nie lubią. Być może nie było to całkiem ścisłe,
    > a być może od jakiegoś czasu jest nieaktualne...

    W googlach tez jakies dziwne wyniki, ale
    http://superstreet.automotive.com/53380/130-0711-hon
    da-s2000/polyester-carbon-composite.html

    No niby cos jest, i nawet nazwali PCC (Polyester Carbon Composite),
    ale nie zaloze sie ze im sie cos nie pomylilo.

    Moze bardziej elastyczny, a moze ladniej wyglada :-)

    J.