  • 1. Data: 2011-04-28 12:56:18
    Temat: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Od: " lukiPK85" <l...@g...pl>

    Witam. Czy ktoś wie może, czy śruby tej klasy i pozostałe zawarte w normie ISO
    898-1 można stosować na króćce do aparatów ciśnieniowych (zbiorniki,
    wymienniki itd) podlegające po dyrektywę 97/23/WE? Bo w samej normie mowa jest
    tylko o prostych zbiornikach, natomiast nie ma nic o PED.

    Drugie pytanie: czy ktoś wie jak zachowują się te śruby w wysokich temp.? Niby
    w normie jest uwaga o relaksacji naprężeń przy długotrwałej pracy w wysokich
    temp. (nawet do 25% w ciągu 100h), ale spotkałem się że pracowały w wyższej i
    wszystko było oki.

  • 2. Data: 2011-04-28 13:16:56
    Temat: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 28, 1:56 pm, " lukiPK85" <l...@g...pl> wrote:
> [...]
    > temp. (nawet do 25% w ciągu 100h), ale spotkałem się że pracowały w wyższej i

    W śrubach są dwie szkoły. Jedna mówi że wysokie wytrzymałości osiągane
    są przez obróbkę plastyczną i cieplną. A to w wysokiej temperaturze
    pracy szlag trafia. Z tego wniosek byłby taki że do wysokich
    temperatur śruby nie powinny mieć wysokich klas wytrzymałościowych, bo
    w eksploatacji się zdegradują.

    Druga szkoła mówi że jak kupujesz tanią śrubę o niskiej wytrzymałości
    to nie spodziewaj się że będzie z porządnego materiału. Dla niej to
    już może być nie tyle odpuszczanie co pełzanie...

    Ja do wysokich temperatur używam SA-193, jak sama nazwa wskazuje,
    śruby do wysokich temperatur.
    Konrad

    PS sama dyrektywa (prawie) żadnych technicznych wymagań nie ma- szukaj
    ich w przepisach wykonawczych.

  • 3. Data: 2011-04-28 13:23:11
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Thu, 28 Apr 2011 12:56:18 +0000 (UTC), lukiPK85 napisał(a):

> [...]
    > wymienniki itd) podlegające po dyrektywę 97/23/WE? Bo w samej normie mowa jest
    > tylko o prostych zbiornikach, natomiast nie ma nic o PED.

    Dlaczego nie. Dyrektywa nie ogranicza stosowanych materiałów ze względu na
    klasę wytrzymałości. Najwyżej zrobisz Jednorazowe Uznanie Materiału.
    Zresztą klasa 5.6 (skojarzenie 5.6/5) jest wymieniona w normie PN-EN 1515-1
    "Kołnierze i ich połączenia. Śruby i nakrętki. Dobór śrub i nakrętek". A ta
    jest normą zharmonizowaną z PED.

> [...]
    > temp. (nawet do 25% w ciągu 100h), ale spotkałem się że pracowały w wyższej i

    Nie mam pojęcia. PN-EN 1515-1 zaleca te śruby do 300 stC max.

    Pozdrawiam,
    --
    Doc,
    Zawsze dumny, wielkopański, to jest 7 DAK poznański

  • 4. Data: 2011-04-28 13:49:53
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Thu, 28 Apr 2011 06:16:56 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Ja do wysokich temperatur używam SA-193, jak sama nazwa wskazuje,
    > śruby do wysokich temperatur.

    Niech no zgadnę. Najpopularniejsze B7... A jak sobie radzisz z udarnością?
    Ja akurat zazwyczaj projektuję do -29 st.C. I część dostawców robi mi B7 z
    udarnością 40J w -29st.C. Natomiast inni twierdzą, że to niemożliwe i w
    zamian oferują L7.

  • 5. Data: 2011-04-28 13:58:29
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    " lukiPK85" <l...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > wysokich
    > temp. (nawet do 25% w ciągu 100h), ale spotkałem się że pracowały w

    To zalezy od materialu sruby.

    Sruby o ktorych pisal Konrad wykonane podlug ASTM A 193 sa wykonane ze
    stopow.
    Sruby wykonane ze stali weglowej gatunku szmelc maja ograniczony zasieg w
    temperaturach podwyzszonych, tak jak zreszta i stal weglowa.
    W temperaturze powyzej 425 C wegiel w stali zamienia sie w grafit.

    Alec

  • 6. Data: 2011-04-28 14:01:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 28, 2:49 pm, Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> wrote:
    > Dnia Thu, 28 Apr 2011 06:16:56 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisa (a):

    > Niech no zgadn . Najpopularniejsze B7... A jak sobie radzisz z udarno ci ?
    > Ja akurat zazwyczaj projektuj do -29 st.C. I cz dostawc w robi mi B7 z
    > udarno ci 40J w -29st.C. Natomiast inni twierdz , e to niemo liwe i w
    > zamian oferuj L7.

    Poczekaj, bo zaczynasz mieszac: -29C czy hi temp? Ja mam zastosowania
    albo kriogeniczne (skroplone gazy) albo cholernie gorace. Albo-albo.
    Gdyby ktos zapytal o "jednoczesnie", to pewnie bym musial sie chwile
    zastanowic :-)
    Konrad
    PS tam zaraz obok masz wszystkie odmiany B8...

  • 7. Data: 2011-04-28 14:06:08
    Od: Doc <d...@w...pl.die.spamer.die>

    Dnia Thu, 28 Apr 2011 07:01:29 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > zastanowic :-)
    > Konrad
    > PS tam zaraz obok masz wszystkie odmiany B8...

    U mnie -29 st.C minimalna. A maksymalnie do 250 st.C. Dla tego samego
    aparatu.

  • 8. Data: 2011-04-28 14:22:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 28, 3:06 pm, Doc <d...@w...pl.die.spamer.die> wrote:

    > U mnie -29 st.C minimalna. A maksymalnie do 250 st.C. Dla tego samego
    > aparatu.

    Prawde mowiac BPVC w ogole nie wnika w udarnosc srub. Ja prywatnie
    raczej nie przewiduje rychlego zharmonizowania ASTM A-193 z 97/23 :-)

    Chociaz w S2 przewidziano ze jak ktos potrzebuje to moze zamowic
    badanie, ale zaleca sie do niskich temperatur uzywanie A-320.

    Konrad

    PS a DNV wymaga 41J. Co chalupa to zwyczaj...

  • 9. Data: 2011-04-28 14:55:04
    Od: " " <l...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > badanie, ale zaleca sie do niskich temperatur uzywanie A-320.
    >
    > Konrad
    >
    > PS a DNV wymaga 41J. Co chalupa to zwyczaj...

    W ASME nie orientuje się jeśli chodzi o materiał śrub, ale jeśli chodzi o
    PN-EN 13445 to kieruję się zawsze częścią drugą tej normy (materiały), gdzie w
    jasny sposób są przedstawione materiały na śruby jakie można zastosować. Co
    do zharmonizowania ASTm itp... Zauważyłem, że w Polsce od momentu wejścia w
    życie dyrektywy 97/23/WE coraz większym zainteresowaniem cieszy się norma
    PN-EN 13445. Ciekaw jestem jak sobie radzą inżynierowie projektujący dla
    petrochemii, gdzie wszystko jest wg ASME, jeśli rurociąg, aparat podlega pod
    dyrektywę... Może ktoś uchyli rąbka tajemnicy jak wykonuje się wtedy WTWiO
    itp. :)

    A co do udarności, to szczerze powiem, że jeśli śruba nawet ma gwarantowaną
    udarność w określonej temp. to nie wiem jak taką informację mogę ując w
    rozważaniach obliczeniowych. Dla mnie każdy materiał ma gwarantowaną udarność,
    tylko zależy o jakiej wartości i w jakiej temp. Nie wiem jak jest w
    urządzeniach podlegjących pod PED, czy ta udarność musi mieć jakąś wartość
    graniczną po której przekroczeniu nie można już użyć danego materiału?

  • 10. Data: 2011-04-28 15:00:03
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Doc" <d...@w...pl.die.spamer.die> wrote in message

> [...]
    > udarnością 40J w -29st.C. Natomiast inni twierdzą, że to niemożliwe i w

    B7 do srednicy max 21/2" (64 mm) mozna uzywac przy temperaturze -48C
    Sruby B7 o srednicach powyzej 2 1/2" (64 mm) do srednicy 7" (175 mm) mozna
    uzywac do -40 C
    Ja uzywam rowniez srub B7M (srodowisko siarkowodorowe), ktore mozna uzywac
    do -55C, max. srednica 2 1/2" (64 mm), z tym, ze zadam zawsze spawdzianu
    naprezen przy uzywaniu tych srub na polaczenich kolnierzowych, gdyyz
    kategoria nalezy do srub o srednich wytrzmalosciach. L7 i B7 naleza do
    kategorii wysokowytrzymalych.

    L7 sruby sa o wiele drozsze niz B7 (sprawdz cenniki), i uzywam je tylko
    wtedy kiedy temperatury sa ponizej pokazanych wyzej do min -101C.

    Alec