  • 1. Data: 2011-04-24 20:25:42
    Temat: Czy olej silnikowy się ulatnia?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Pytanie może głupie ale już wyjaśniam. W samochodzie który posiadam,
    konstruktorzy poszli na łatwiznę i wylot z odmy w silniku puścili
    krótką rurką wprost w kanał dolotu powietrza, za filtrem powietrza a
    przed turbiną. Efektem tego jest permanentne zasyfienie kanału
    powietrza, turbiny, intercoolera, zaworu EGR i samego dolotu przy
    silniku. Z uwagi na rozwiązania ekologiczne (zawór EGR pakuje nieco
    spalin do powtórnego spalenia), w połączeniu syfku z odmy ze spalinami
    powstaje miły dla oka nagar, przypominający ten ze starego
    nieczyszczonego pieca węglowego.
    W wielu samochodach stosuje się separator oleju i ja sobie coś takiego
    zamontowałem, wyczyściłem też fragmenty kanału które były w miarę
    dostępne, ale pozostało wiele miejsc gdzie syf nadal tkwi. Czy taka
    ilość oleju (szacuję na oko jakieś 300 ml) może po pewnym czasie
    wywietrzeć? Warunki tam panujące myślę każdy sobie łatwo wyobrazi,
    niezbyt ciepło, hula wiatr ;)

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2011-04-24 20:40:11
    Temat: Re: Czy olej silnikowy się ulatnia?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-24 22:25, Lisciasty pisze:
> [...]
    > ilość oleju (szacuję na oko jakieś 300 ml) może po pewnym czasie
    > wywietrzeć? Warunki tam panujące myślę każdy sobie łatwo wyobrazi,

    Olej nie wywietrzeje w żadnym sensownym czasie - jedynie z miejsc które
    są w bezpośrednim cugu powietrza może być powoli wciągany w stronę
    silnika. Ale jego obecność w dolocie nie jest jakimś problemem.

    Natomiast zainteresowałbym się bezpośrednią przyczyną tego że ten olej
    się wydostaje przez odmę. Bo sprawny silnik pluje olejem tylko w czasie
    dachowania, a bezpośrednie połączenie odmy z dolotem, to powszechna
    praktyka.

    Normalnie ilość spalin wydostających się odmą jest na tyle niewielka, że
    olej grawitacyjnie trzyma się na dole silnika i strumień gazów
    wydostający się przez odmę go nie wyciąga.

    Odma plująca olejem oznacza, że ilość spalin przedostających się z
    komory spalania do skrzyni korbowej jest tak duża, że spaliny
    wydostające się odmą zasuwają tak szybko, że wyciągają ze sobą olej z
    silnika. A to już objaw rozszczelnienia połączenia tłok-cylinder.

    Tą naprawę warto zrobić szybko, bo jest szansa że wystarczy wymiana
    tylko pierścieni (trzeba sprawdzić czy tłok i cylinder trzyma wymiary).
    Zaniedbując to, zużycie oleju będzie szybko wzrastać, a silnik wymagał
    będzie remontu kapitalnego (szlif, tuleje, tłoki).

  • 3. Data: 2011-04-25 05:47:07
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 24 Kwi, 22:40, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > Olej nie wywietrzeje w żadnym sensownym czasie - jedynie z miejsc które
    > są w bezpośrednim cugu powietrza może być powoli wciągany w stronę
    > silnika. Ale jego obecność w dolocie nie jest jakimś problemem.

    No właśnie jest, miesza się ze spalinami i powstaje smolisty syf
    którym zarasta dolot.

> [...]
    > się wydostaje przez odmę. Bo sprawny silnik pluje olejem tylko w czasie
    > dachowania, a bezpośrednie połączenie odmy z dolotem, to powszechna

    Może i powszechna, ale jednak wiele samochodów ma separator oleju
    montowany fabrycznie.

> [...]
    > Zaniedbując to, zużycie oleju będzie szybko wzrastać, a silnik wymagał
    > będzie remontu kapitalnego (szlif, tuleje, tłoki).

    Nie ma tego aż tak wiele, może z 10 ml na 1000km, tylko że przy dużym
    przebiegu trochę się tego nagromadziło.

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2011-04-25 19:01:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Apr 2011 13:25:42 -0700 (PDT), Lisciasty wrote:
> [...]
    >ilość oleju (szacuję na oko jakieś 300 ml) może po pewnym czasie
    >wywietrzeć? Warunki tam panujące myślę każdy sobie łatwo wyobrazi,

    To wywietrzeje ... po latach.

    J.

  • 5. Data: 2011-04-25 21:08:18
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 25 Kwi, 21:01, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > To wywietrzeje ... po latach.

    A pi x oko po ilu? Bo "lata" zaczynają się już od 2 ;)

    Pzdr.
    L.