  • 1. Data: 2016-08-17 08:35:47
    Temat: Płytka współpracująca z Raspberry Pi Zero - masa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Rekreacyjnie tworzę obecnie pewien projekt oparty na Raspberry Pi Zero.
    Na razie urządzenie ma formę wczesnego prototypu na płytce stykowej, ale
    docelowo ma to być PCB ze złączem, w które będzie się wpinało RPi0
    czterdziestopinowym złączem GPIO. Płytka będzie zawierała współpracujące
    peryferia, m.in. DAC, ENC28J60 oraz wyświetlacz.

    Nie jestem do końca pewien, co zrobić z wyprowadzeniami masy na tym
    złączu. Bo jeśli dobrze rozumiem, projektanci komputerka umieścili je
    tam dla wygody użytkownika, aby mógł sobie wygodnie podprowadzić masę do
    jakiegoś współpracującego modułu. Do głowy przychodzą mi trzy rozwiązania.

    1) Połączyć każde z nich z polem masy projektowanej płytki, traktując
    RPi0 tak, jakby był zwykłym układem scalonym albo modułem lutowanym do PCB.
    2) Połączyć tylko jeden (ten przy VCC) z ogólną masą PCB, a reszta niech
    sobie wisi w powietrzu.
    3) Ewentualnie zastosować niektóre z tych wyprowadzeń jako osobny punkt
    połączenia z masą dla jakiegoś scalaka czy modułu, w razie gdyby
    poprowadzenie jej po projektowanej płytce z jakiegoś powodu było kłopotliwe.

  • 2. Data: 2016-08-17 10:11:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > połączenia z masą dla jakiegoś scalaka czy modułu, w razie gdyby
    > poprowadzenie jej po projektowanej płytce z jakiegoś powodu było

    Rozumiem, że na tym złączu masz wiele punktów masy.
    Zgodne ze sztuką (EMC) będzie połączenie wszystkich z masą na Twojej płytce.

    Każdemu sygnałowi odpowiada jakiś prąd powrotny płynący masą. Im może on
    przepłynąć bliżej samego sygnału tym mniejsze zakłócenia wyśle w eter i tym
    ta pętla będzie mniej podatna na zakłócenia. Dlatego na złączu najlepiej
    jakby tuż koło każdej linii sygnałowej było połączenie masy.
    Ma to tym większe znaczenie im sygnały są szybsze (stromość zbocza równie
    ważna jak częstotliwość) lub bardziej wrażliwe (analogówka).
    P.G.

  • 3. Data: 2016-08-18 20:18:48
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Zupelnie OT, ale moze komus sie przyda.
    Simple Electronics with GPIO Zero
    www.raspberrypi.org/magpi-issues/Essentials_GPIOZero
    _v1.pdf
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 4. Data: 2016-08-22 11:27:19
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 17.08.2016 um 08:35 schrieb Atlantis:
> [...]
    > połączenia z masą dla jakiegoś scalaka czy modułu, w razie gdyby
    > poprowadzenie jej po projektowanej płytce z jakiegoś powodu było kłopotliwe.
    Co prawda nie zero, tylko Raspberry 2 & 3, ale robię w pracy do nich
    peryferie i zawsze łączę wszystkie masy. Tak samo kolega. I tylko jedną
    płytkę zrobił czterowarstwową, ale to ze względu na duże prądy w
    gniazdach. Na płytce wielkości Raspberry siedzą 32 UARTy z gniazdami,
    które też zasilają peryferia, 24V/5A w sumie. Gdyby nie to, to
    wystarczyłyby 2 warstwy.

    Waldek