  • 11. Data: 2016-08-03 18:14:20
    Temat: Re: Po co dziadek klepał kosę?
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 3 sierpnia 2016 16:33:51 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
    > nie
    >
    > Jak dlaczego, przecież zboża można było tylko sierpiem, kosą nie
    > uchodzi. Gdy w XVI wieku na zachodzie Europy zaczynano w imię postępu
    > kosą zboże kosić i wieść o tym dotarła do Rzeczypospolitej to księża
    > u nas na ambonach grzmieli, że Lutry psie syny Boży dar znieważają
    > kosą.
    > Zresztą podobnie było z widelcem, mniej więcej w tym samym czasie
    > (jak diabelskimi widłami można jeść...).
    >
    > --
    > Marek

    Oj chyba trochę wcześniej.
    Tytułem wstepu.
    Podobno dzieki najazdom tatrów a szczególnie ich plemnikom
    udało sie nam uniknąć epidemi średniowiecznych.
    A przechodzących do konkretów.
    Czytam historie Anglii teraz i oni zaczeli kosić kosą już po 1360 roku.
    Chodzi o to że w XIV wieku przez Anglie przeszły trzy fale epidemii.
    Ostatnia coś koło 1360 roku.
    I populacja spadła o połowę w efekcie nie miał kto robić.
    I musieli się zastosować "nowoczesne" metody bo ludzi nie było do roboty.
    I chłopli angielscy po raz pierwszy odczuli duzy skok ww zarobkach.
    Nawet żądali od pracodawcy na obiad posiłku z kawałkiem mięsa.

    Z innej histori co mi się podobało.
    Mniej wiecej w tym czasie jakiegoś księcia pozbawili tytułu
    bo majatek mu się dramatycznie zmniejszył.
    I działało w drugą stronę.
    Jak "geny" były obrotne to wnuk mógł być stajennym, syn prałatem
    a wnuk markizem.

  • 12. Data: 2016-08-03 18:16:12
    Od: s...@g...com

    > A kose jeszcze daje sie kupic ?
    tak tylko że to wszystko chińczyki
    ostatnia polska kosa została wyprodukowana w 2001 roku.

  • 13. Data: 2016-08-03 18:21:30
    Od: s...@g...com

    > Troche ponad 100 lat odkrylismy prad elektryczny i silniki spalinowe,
    > choc maszyna parowa starsza ...

    No własnie kula herona była juz znana w I w n.e.

    Generalnie chodzi mi o to że jak łaziłem po tym muzeum to wniosek
    jeden najpierw przez 70 tysięcy lat się nic nie dzieje a potem
    latamy w kosmos.
    Tak wiem że najpierw trzeba było
    zebrać doświadczenia wielu pokoleń
    że tranzystor
    itd
    ale generalnie fajnie że żyje teraz a nie 100 czy 1000 lat temu.
    Bo po prawdzie to chyba żadna różnica

  • 14. Data: 2016-08-03 19:37:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 3 Aug 2016 09:14:20 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > Oj chyba trochę wcześniej.
    > Tytułem wstepu.

    Miałem na myśli Danię, być może dalej na zachód było wcześniej.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2016-08-03 19:51:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 3 Aug 2016 09:21:30 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > No własnie kula herona była juz znana w I w n.e.

    Nie przyszło im do głowy jak to wykorzystać? Ta kula i inne porzucone
    wynalazki z tamtych czasów sugerują jakoś dziwną niemoc w rozwinięciu
    pomysłu. Serio nie mieli wyobraźni? Byśmy byli 2000 lat do przodu w
    rozwoju napędów.
    Innym przykładem jest mechanizm z Antykithiry. To już normalnie face
    palm, jak można było tego nie rozwinąć w precyzyjne zegarki??
    Przecież nie robił tego kowal ale ktoś bardziej bystry, nosz trudno
    uwierzyc, ze podczas budowania tego urządzenia twórca nie wpadł na
    rozwinięcie wynalazku. No jak ulał pasuje do sabotażu rozwoju
    cywilizacji jak z "Pana lodowego ogrodu" :).

    --
    Marek

  • 16. Data: 2016-08-03 20:12:05
    Od: s...@g...com

    > No jak ulał pasuje do sabotażu rozwoju
    > cywilizacji jak z "Pana lodowego ogrodu" :).

    No ja nie chce tutaj propagować teorii spiskowych ale takich jak powyzej
    jest wiele przykładów.
    No i co ja jako tropiciel spisków mam sobie pomyśleć :)?

  • 17. Data: 2016-08-03 21:05:58
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-08-03 o 19:51, Marek pisze:
> [...]

    Znano tokarkę, wiatrak, młyn i różne automaty.
    Zegary wodne w starożytności doprowadzono do perfekcji.

> [...]
    > podczas budowania tego urządzenia twórca nie wpadł na rozwinięcie
    > wynalazku. No jak ulał pasuje do sabotażu rozwoju cywilizacji jak z

    Siła robocza była tania (niewolnicy) i nie opłacała się mechanizacja.
    Dopiero po zniesieniu pańszczyzny opłacało się obniżyć koszty pracy.

    WM

  • 18. Data: 2016-08-03 21:28:06
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 3 sierpnia 2016 14:55:58 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
    > Wiesz bo jest kosa i kosa.
    > Może materiał masz kiepski.

    Nie mam pojęcia, kupiłem niby ręcznie kutą, nie robioną maszynowo,
    droższej nie było. Wygląda solidnie, ale pewnie moje umiejętności
    klepania są żałosne ;)

    > Chociaż teraz widze metalowe pytanie czy zdaje egzamin?
    > http://allegro.pl/kosisko-metalowe-i6235696104.html

    Miałem podobne, od Romanika. Niby lekkie i poręczne, ale zepsułem
    po pół godzinie koszenia, zgięło się jakoś w środku. A mocarzem
    nie jestem. Albo gówniane wykonanie, albo gówniana technika koszenia ;P

    L.

  • 19. Data: 2016-08-03 21:30:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 3 sierpnia 2016 18:16:12 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
    > tak tylko że to wszystko chińczyki
    > ostatnia polska kosa została wyprodukowana w 2001 roku.

    A takie toto na przykład?

    http://allegro.pl/kuta-polska-kosa-reczna-ogrodowa-8
    -sfk-fsk-jakosc-i6363063210.html

    Myślisz, że to ściema?

    L.

  • 20. Data: 2016-08-03 21:58:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    s...@g...com napisał:

    >A takie toto na przykład?
    >http://allegro.pl/kuta-polska-kosa-reczna-ogrodowa-
    8-sfk-fsk-jakosc-i6363063210.html
    >Myślisz, że to ściema?

    Stare zapasy ?
    Firma wedle KRS jeszcze istnieje, ale wpis z 2012, a
    http://www.wykop.pl/link/1522607/fabryka-kos-kutych-
    w-wilamowicach/

    domena kosy.eu tez juz dawno zlikwidowano.
    Nie wykluczam, ze jeszcze jakis kowal kosy robi, ale jakosc
    nieokreslona.

    O - warto dosluchac do 1:50 - juz tylko marka zostala.

    J.