  • 1. Data: 2014-03-01 13:47:00
    Temat: Pobór prądu "żarówek" LED
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Chodzi o dystrybuuowane przez Apollo świecidełko ochrzczone GAIA a roboczo
    GLED5WW-E27,
    ma mieć 5W i 385 lm, wg ich karty katalogowej jest tak:
    http://www.apollo.eu/binary/file/?src=48ee715bf01267
    dc57e5f2c855eb0bfc/OWCPMTXG.pdf
    te same dane są na opakowaniu i nadrukowane na obudowie.

    Świeci to o niebo jaśniej niż cokolwiek innego 5-watowego więc zmierzyłem:
    75mA (miernik elektroniczny)
    czyli ok. 17W na 230V, lumenów nie policzę...
    Porównanie z 15W świetlówkami kompaktowymi na oko jest trudne: inaczej
    uformowany strumień światła,
    nieco wyższa temp. barwowa (3000K-rzeczywiście nieco "bielsza").
    Podobnie z 60W żarówką.

    Pomiar zwykłych żarówek i świetlówek kompaktowych daje wyniki zgodne z
    deklarowanymi - miernik
    działa dobrze. Jaki charakter obciążenia (pojemnościowe, indukcyjne) mają te
    wynalazki LED? Czy to
    może mieć wpływ na pomiar prądu? W karcie katalogowej jest cos(fi)>0,5
    czyli?
    Ktoś dysponuje aparaturą do pomiaru jasności źródeł światła?

    Arek

  • 2. Data: 2014-03-01 14:59:11
    Temat: Re: Pobór prądu "żarówek" LED
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2014-03-01 13:47, Arek pisze:
    > Świeci to o niebo jaśniej niż cokolwiek innego 5-watowego więc zmierzyłem:
    > 75mA (miernik elektroniczny)
    > czyli ok. 17W na 230V

    Co do obliczenia mocy to weź pod uwagę dwie rzeczy:
    - założyłeś cosfi = 1,
    - czy miernik jest True RMS?

  • 3. Data: 2014-03-01 18:57:43
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Arek napisał:
    > Ktoś dysponuje aparaturą do pomiaru jasności źródeł światła?

    Sprawdź aparatem fotograficznym z ręcznymi ustawieniami, np. nastaw
    stałą czułość, czas naświetlania i porównaj wyświetlaną przysłonę. Daj
    jakiś rozpraszacz na obiektywie, np. kalkę kreślarską, czy inny matowy
    materiał. Ta sama odległość od źródła światła. W ten sposób porównasz co
    świeci mocniej i o ile - jeden stopień przysłony, np. między 2 a 2,8 to
    dwukrotna różnica.
    Przy pomiarach pobieranej mocy dobrze sobie radzą popularne wtyczkowe
    mierniki energii, mają cos fi, mają True RMS:
    http://allegro.pl/listing/listing.php?string=miernik
    +energii&search_scope=
    Proste multimetry do tego się nie nadają. Pamiętaj jeszcze o
    porównywaniu po kilku minutach świecenia. LED ma bardzo kierunkowe światło.
    Maciek

  • 4. Data: 2014-03-01 21:40:39
    Temat: Re: Pob?r pr?du "?ar?wek" LED
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Arek napisał:
    [..]
    > Kto? dysponuje aparatur? do pomiaru jasno?ci 1/4 róde? ?wiat?a?

    Kartka z tłustą plamą jako fotometr bunsena
    http://www.free.of.pl/m/miczku/fizyka_pliki/fotometr
    %20bunsena.htm

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 5. Data: 2014-03-01 22:40:52
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Elektrolot" <e...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Co do obliczenia mocy to weź pod uwagę dwie rzeczy:
    > - założyłeś cosfi = 1,

    Dając wiarę w opis cos(fi)>0,5 to i tak się nie bardzo zgadza. Stąd pytanie
    o charakter obciążenia bo to moje pierwsze zderzenie metrologiczne
    z "żarówkami" LED.
    Tymczasem dwie różne świetlówki elektroniczne pokazują pobór zgodny z
    opisem.

    > - czy miernik jest True RMS?
    Raczej nie."Mogę mieć" za dwa dni. Aż taka różnica w przpadku LED?
    Nie wiem jak są wewnątrz połączone, rozbierać nie będę.

    Arek

  • 6. Data: 2014-03-02 08:43:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Mar 2014 20:40:39 +0000, AlexY napisał(a):
    > Użytkownik Arek napisał:
    > [..]
    >
    > Kartka z tłustą plamą jako fotometr bunsena
    > http://www.free.of.pl/m/miczku/fizyka_pliki/fotometr
    %20bunsena.htm

    Fotometr dobry, ale ch-ka kierunkowa nie. Taka LED swieci w kazda
    strone inaczej.

    Trzeba albo kuli Ulbrichta, albo jakis spryttny robocik, co objedzie
    zarowke z kazdej strony i pocalkuje.

    J.

  • 7. Data: 2014-03-02 17:06:59
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    %20bunsena.htm

    > Fotometr dobry, ale ch-ka kierunkowa nie. Taka LED swieci w kazda
    > strone inaczej.

    Olać to, użyć takich samych opraw (odbłyśniki, klosze czy co tam ma być)
    i wyjdzie praktyczne porównanie źródeł światła.

    > Trzeba albo kuli Ulbrichta, albo jakis spryttny robocik, co objedzie
    > zarowke z kazdej strony i pocalkuje.

    eee... tam, to chyba nie ma być do celów naukowych.

  • 8. Data: 2014-03-02 21:11:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Arek,

    Saturday, March 1, 2014, 1:47:00 PM, you wrote:

> [...]
    > te same dane są na opakowaniu i nadrukowane na obudowie.
    > Świeci to o niebo jaśniej niż cokolwiek innego 5-watowego więc zmierzyłem:

    Mierniki nie mierzą poprawnie przebiegów odkształconych.

    > czyli ok. 17W na 230V, lumenów nie policzę...

    Jesli już, to 17VA a i to niekoniecznie.

    [...]

    > W karcie katalogowej jest cos(fi)>0,5
    > czyli?

    Czyli brak PFC. Poniżej 25W dla oświetlenia nie jest wymagane.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-03-02 21:12:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Elektrolot,

    Saturday, March 1, 2014, 2:59:11 PM, you wrote:

    > Co do obliczenia mocy to weź pod uwagę dwie rzeczy:
    > - założyłeś cosfi = 1,
    > - czy miernik jest True RMS?

    Miernik TrueRMS nie pomaga na przebiegi odkształcone na obciążeniu
    nieliniowym.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2014-03-03 09:05:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Miernik TrueRMS nie pomaga na przebiegi odkształcone na obciążeniu
    > nieliniowym.

    Ale żeś tekst wstawił ;)
    Pewnie, że się nadają, tylko trzeba znać ograniczenia, a te są tylko
    przy co lepszych miernikach opisane w instrukcji. Przede wszystkim pasmo
    i CREST. Jak masz miernik co ma pasmo 400 czy 600Hz to o czym mowa?
    Raptem kilka harmonicznych. Ale "szybsze" już niestety swoje kosztują.

    Pozdrawiam

    DD