  • 1. Data: 2014-10-11 18:25:46
    Temat: Podłączenie gniazdka Ethernetu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zauważyłem ostatnio, że projektując jedno ze swoich urządzeń popełniłem
    jeden drobny błąd. Nie dostrzegłem go wcześniej, bo urządzenie mimo
    wszystko działa, podejrzewam więc, że nie jest to kwestia krytyczna.
    Chciałbym jednak wiedzieć, czy za jakiś czas w związku z tym nie pojawią
    się jakieś konsekwencje.

    W projekcie użyłem takiego gniazdka ze zintegrowanym transformatorem:

    http://katalog.we-online.de/pbs/datasheet/7499010121
    A.pdf

    Jak widać na schemacie, pin 8 jest podłączony do kondensatora, który z
    drugiej strony łączy się ze środkami dwóch dzielników napięcia na
    rezystorach 75 omów.

    Tutaj zalecane podłączenie: http://vyvoj.e-mek.net/zapojeni.jpg

    Jak widać pin 8 powinien być podłączony do masy. U mnie wisi w
    powietrzu, jednak układ działa.

    Może to doprowadzić do jakichś przykrych konsekwencji? Pytam, ponieważ w
    niektórych projektach z osobnym transformatorem stosuje się bardzo
    podobne, uproszczone podłączenie.

    http://tomeko.net/bin/mikroserwerPIC/PicEth.pdf

    Tutaj nie ma w ogóle tych dzielników i kondensatora, a środkowe
    wyprowadzenia uzwojeń po stronie gniazdka RJ45 w ogóle nie są z niczym
    połączone.

    Mogę zostawić to tak, jak jest i przystąpić do rozwijania prototypu na
    tej płytce w takiej formie, czy też powinienem się spodziewać problemów
    w związku z opisaną pomyłką?

  • 2. Data: 2014-10-11 19:30:40
    Temat: Re: Podłączenie gniazdka Ethernetu
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 11.10.2014 18:25, Atlantis wrote:

    > Tutaj nie ma w ogóle tych dzielników i kondensatora, a środkowe
    > wyprowadzenia uzwojeń po stronie gniazdka RJ45 w ogóle nie są z niczym
    > połączone.

    To nie są dzielniki, tylko skrętki parami są połączone przez 75omów do
    masy (albo przez kondensator do masy). Pary na stykach 4,5 i 7,8 nie są
    wykorzystywane przy 100Mbit, więc są zwarte i też umasione przez
    rezystory. Te rezystory często "lecą" przy różnicach potencjałów
    (burze). Miałem taki przypadek, że po usunięciu spalonych rezystorów
    łączyło się tylko na 10Mbit. Po wlutowaniu nowych działało jak dawniej.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2014-10-11 20:14:42
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    A tak przy okazji, mam plyte z wbudowana karta ale taka do 1Gbps wiec korzysta
    z 4 par... to rezystorkow nie ma w gniazdku? Przywalilo w dom sasiada, polecial
    tylko switch i moja karta :-( Tj dziala ale tylko z identycznym switchem jaki
    byl (mialem w zapasie) a z innymi nie ma mowy, nie negocjuje nic (nowy 1Gbps,
    stary spalony 100Mbit). Dzialal z nowymi na wymuszonej 100 z poziomu sterownika
    windows.

    Fajna plyta... szkoda mi jej - myslisz ze w gniazdku cos nie tak, wymiana i
    dziala? Samo PHY (czy jak to zwiemy) chyba ok choc kto to wie... dziala ale
    tylko z jednym switchem (czip realtek, ze switchem 10/100 na innym chipie nie
    dziala - miga dioda na nim mowiaca o zlej komunikacji). Kuzwa... ale wymiana
    takiego gniazdka z tej X warstwowej plyty to tez bedzie rzezba :-/ jak czlowiek
    takie gniadko dostanie... eh.

  • 4. Data: 2014-10-11 20:49:21
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 11.10.2014 20:14, forestdumb wrote:
    > A tak przy okazji, mam plyte z wbudowana karta ale taka do 1Gbps wiec
    > korzysta z 4 par... to rezystorkow nie ma w gniazdku?

    Są. Tak samo jak dla par 1,2 i 3,6 - od środka transformatorka.

    > Przywalilo w dom
    > sasiada, polecial tylko switch i moja karta :-( Tj dziala ale tylko z
    > identycznym switchem jaki byl (mialem w zapasie) a z innymi nie ma mowy,

    No tutaj nie ma reguły - może polecieć cokolwiek, czasem też z jednym
    jeszcze działa a z drugim już nie. Ja miałem rezystorki na wierzchu to
    zaryzykowałem wymianę. Jak masz gdzieś wrażliwe na burze połączenie to
    tylko światłowód - choćby te zestawy POF.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2014-10-11 21:00:29
    Od: "paskuda03" <p...@b...invalid.org>

> [...]
    >
    > Mogę zostawić to tak, jak jest i przystąpić do rozwijania prototypu na
    > tej płytce w takiej formie, czy też powinienem się spodziewać problemów

    Urządzenie działa ponieważ prawdopodobnie znajduje się niedaleko
    rutera / switcha i poziomy napieć są na tyle duże że komparatory
    wychwytują przejścia przez zero i odtwarzają przebieg. Jak podłączysz
    kablem o długości powiedzmy 70 metrów pewnie już nie będzie działać.
    Zrób jak instrukcja transformatora nakazuje.

    --
    Paskuda03

  • 6. Data: 2014-10-12 12:59:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-10-11 21:00, paskuda03 pisze:

> [...]
    > kablem o długości powiedzmy 70 metrów pewnie już nie będzie działać.
    > Zrób jak instrukcja transformatora nakazuje.

    W porządku, zrobiłem połączenie za pomocą kawałka przewodu.
    Czy w takim razie mam rozumieć, że układy z oddzielnym transformatorem,
    gdzie nie dodano tego kondensatora i rezystorów również należy uznać za
    błędne?

    Mam na myśli coś takiego:

    http://tomeko.net/bin/mikroserwerPIC/PicEth.pdf

  • 7. Data: 2014-10-12 18:56:05
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    > Urządzenie działa ponieważ prawdopodobnie znajduje się niedaleko
    > rutera / switcha i poziomy napieć są na tyle duże że komparatory
    > wychwytują przejścia przez zero i odtwarzają przebieg.

    Aleś wydumał. Może jeszcze raz spójrz na schemat i zobacz, że chodzi o
    pin 8, a nie 2 czy 5.

    http://vyvoj.e-mek.net/zapojeni.jpg

  • 8. Data: 2014-10-12 22:23:15
    Od: "paskuda03" <p...@b...invalid.org>

    Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Aleś wydumał. Może jeszcze raz spójrz na schemat i zobacz, że chodzi o pin
    > 8, a nie 2 czy 5.
    >
    > http://vyvoj.e-mek.net/zapojeni.jpg

    A gdybym napisał że kondensator zapobiega powstaniu pętli
    mas przy nieprawidłowym uziemieniu lub jego braku w urządzeniach
    podłączonych do sieci komputerowej ?
    Prawidłowe podłączenie jest takie jak na schemacie w instrukcji
    transformatora, brak podłączenia pinu 8 może czasem nie dawać
    odczuwalnych objawów przy krótkich kablach, ale jego podłączenie
    jest wymagane i celowe!

    --
    Paskuda03

  • 9. Data: 2014-10-13 07:56:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 12.10.2014 o 22:23, paskuda03 pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A gdybym napisał że kondensator zapobiega powstaniu pętli
    > mas przy nieprawidłowym uziemieniu lub jego braku w urządzeniach
    > podłączonych do sieci komputerowej ?

    Nie wiem skąd bierzesz te "mądrości", ale może już przestań.

  • 10. Data: 2014-10-13 09:15:41
    Od: "paskuda03" <p...@b...invalid.org>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem skąd bierzesz te "mądrości", ale może już przestań.

    Zbychu, powiedz proszę w końcu co z tym pinem 8 można zrobić.

    --
    Paskuda03