  • 1. Data: 2017-07-08 19:02:09
    Temat: Podłączenie wentylatora
    Od: "Marek J." <M...@K...pl>

    Nie jestem sprzętowcem i proszę o pomoc montażystów.

    Kupiłem wentylator Zephyr 40. Ma on typową końcówkę 3-pinową z 3 kablami
    (czarny,czerwony,żółty). Wentylator nie będzie pracował w komputerze tylko będzie
    używany do pomiarów meteo i będzie zasilanym zwykłem zasilaczem z 2 kablami.
    Jak podłączyć?.
    Ne chcę takich dużych obrotów (jak przy 12 V), jak podłączyć mniejsze napięcie?

    Pozdrawiam,

    --
    Marek J.

  • 2. Data: 2017-07-08 19:29:45
    Temat: Re: Podłączenie wentylatora
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 08.07.2017 o 19:02, Marek J. pisze:
> [...]
    > (czarny,czerwony,żółty). Wentylator nie będzie pracował w komputerze
    > tylko będzie używany do pomiarów meteo i będzie zasilanym zwykłem

    Czarny i czerwony. Żółty zostawiasz niepodłączony

    > Ne chcę takich dużych obrotów (jak przy 12 V), jak podłączyć mniejsze
    > napięcie?

    Podłączyć do źródła zasilania o mniejszym napięciu.

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2017-07-08 19:34:16
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek J. pisze tak:

> [...]
    > zasilanym zwykłem zasilaczem z 2 kablami. Jak podłączyć?.
    > Ne chcę takich dużych obrotów (jak przy 12 V), jak podłączyć

    Czarny to minus, czerwony to plus

    Do tego np układ scalony za 2zł

    LM 7805 dwie ostatnie cyfry to napięcie
    Dostępne napięcia 5 6 8 9 10v

    jak chcesz pokretło obrotów to LM317
    albo gotowy regulator obrotów z Allegro.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 4. Data: 2017-07-08 23:10:02
    Od: "Marek J." <M...@K...pl>

    W dniu 2017-07-08 o 19:34, PiteR pisze:

    > Czarny to minus, czerwony to plus

    Dziękuję Tobie i Czarkowi za tą informację. Tak z ciekawości zapytam do czego
    służy ten żółty kabel?

    > Do tego np układ scalony za 2zł
    >
    > LM 7805 dwie ostatnie cyfry to napięcie
    > Dostępne napięcia 5 6 8 9 10v

    Teraz to są po 1 zł!. Zobaczę jaki będzie 'dmuch' wentylatora w zależności od
    napięcia i być może wykorzystam

    --
    Marek J.

  • 5. Data: 2017-07-09 00:24:27
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 08.07.2017 o 23:10, Marek J. pisze:
    > Tak z ciekawości zapytam do czego służy ten żółty kabel?

    Odczyt prędkości obrotowej wirnika
    https://www.google.pl/search?newwindow=1&site=&sourc
    e=hp&q=wentylator+komputerowy+%C5%BC%C3%B3%C5%82ty+p
    rzew%C3%B3d

    --
    Czarek

  • 6. Data: 2017-07-09 00:24:52
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek J. pisze tak:

    > Dziękuję Tobie i Czarkowi za tą informację. Tak z ciekawości
    > zapytam do czego służy ten żółty kabel?

    To wyjście impulsów. Dzięki niemu płyta wie czy wiatrak się kręci i jak
    szybko. Używa tej informacji do alarmu, że wiatrak stoi i do reg
    obrotów.

    > Teraz to są po 1 zł!. Zobaczę jaki będzie 'dmuch' wentylatora w
    > zależności od napięcia i być może wykorzystam

    Po zylcu to może są podróby ;)

    Dobre są Motoroli u nich 5v to 5.00v można mierniki kalibrować hehe ;)

    Myśle, że 8v będzie najlepsiejsze.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 7. Data: 2017-07-09 19:01:57
    Od: Krzysztof Staniorowski <n...@k...net>

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > Po zylcu to może są podróby ;)
    >
    > Dobre są Motoroli u nich 5v to 5.00v można mierniki kalibrować hehe ;)
    >
    > Myśle, że 8v będzie najlepsiejsze.

    Przy 5V niektóre wentylatory komputerowe mogą mieć problemy z rozruchem,
    nie warto schodzić poniżej 7V.

    --
    Sent from my iPad via NewsTap :-)

  • 8. Data: 2017-07-10 00:18:51
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Krzysztof Staniorowski pisze tak:

    > Przy 5V niektóre wentylatory komputerowe mogą mieć problemy z
    > rozruchem, nie warto schodzić poniżej 7V.

    Jeszcze raz przeczytaj

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.