  • 1. Data: 2010-05-24 10:16:11
    Temat: Podtrzymywanie zasilania pojemnym kondensatorem
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam,

    Mam układ elektroniczny, w którego skład wchodzi
    uC ATmega644P, wyświetlacz LCD 2x24 z podświetleniem,
    DDS AD9852, kilka diod LED i jeszcze kilka innych elementów.
    Czy istnieje możliwość podtrzymania napięcia zasilania 5V
    wymienionych podzespołów przez kilka sekund za pomocą
    kondensatora o pojemności np. 1F?
    Obecnie taki kondensator jest założony i układ wyłącza się
    momentalnie, po odcięciu zasilania sieci. Nie wygląda na to,
    aby kondensator był zdolny do podtrzymania choćby przez
    sekundę. Ponieważ nie jestem elektronikiem, to nie wiem,
    czy osoba, która realizowała układ coś źle podłączyła, czy
    po prostu obciążenie jest za duże i za pomocą kondensatora
    nie da się rozwiązać tego problemu. Na początku elektronik
    utrzymywał, że układ działa, a jedynie podświetlenie LCD
    wysiada. Niemniej test wykazał, że także procesor siada
    od razu.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Robbo

  • 2. Data: 2010-05-24 11:19:32
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Robbo wrote:

    > Czy istnieje możliwość podtrzymania napięcia zasilania 5V
    > wymienionych podzespołów przez kilka sekund za pomocą
    > kondensatora o pojemności np. 1F?

    Podtrzymać całości - nie.
    Ale da się potencjalnie podtrzymać CPU przez kilka (wzgl. kilkanaście
    albo i dziesiąt sekund, w zależności od tego, czy ma być aktywny, czy
    tylko pamiętać, gdzie był jak prądu zabrakło), ale trzeba do tego układ
    tak zaprojektować, żeby wypad zasilania nie pozwalał tym wszystkim LEDom
    ciągnąć prądu z tego 1F (ani bezpośrednio, ani przez piny CPU)

    --
    Marek Lewandowski

  • 3. Data: 2010-05-24 11:44:49
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    > Podtrzymać całości - nie.

    Czyli wynika z tego, że musze pójść
    w stronę podtrzymywania bateryjnego,
    gdyż muszę podtrzymać całość przez
    ok. 5 sekund.

    Robbo

  • 4. Data: 2010-05-24 12:11:28
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Czyli wynika z tego, że musze pójść
    > w stronę podtrzymywania bateryjnego,
    > gdyż muszę podtrzymać całość przez
    > ok. 5 sekund.

    Niekoniecznie, myślę, że winna jest rezystancja kondensatora 1F. Są
    specjalne kondensatory, które można obciążać dużymi prądami, natomiast
    zwykłe moga mieć kilkadziesią omów rezystancji.
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2010-05-24 12:26:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Robbo" <y...@m...com> wrote in message

    > Czyli wynika z tego, że musze pójść
    > w stronę podtrzymywania bateryjnego,
    > gdyż muszę podtrzymać całość przez
    > ok. 5 sekund.

    Jaki jest podstawowy cel podtrzymania CAŁOŚCI?
    Całości, czyli wraz z podświetleniem LCD?

    Generalnie takie podtrzymywanie na kondziorku robi
    się tylko aby procesor zdążył - dowiedziawszy się o
    awarii zasilania - zapisać w pamięci nieulotnej co trzeba.

    Pierwsze co się w takich systemach wyłącza to LCD,
    bo operator nie musi zwykle widzieć nic po wyłączeniu
    zasilania, w czasie gdy w tle procesor sobie coś tam
    jeszcze zapisuje.

  • 6. Data: 2010-05-24 16:35:26
    Od: "Papa_5merf" <P...@p...pl>

    Órzytkownik "Robbo" napisał:
    > Czyli wynika z tego, że musze pójść
    > w stronę podtrzymywania bateryjnego,
    > gdyż muszę podtrzymać całość przez
    > ok. 5 sekund. Robbo

    ponieważ jak już napisałeś że nie jestes elektronikiem (masz blade pojęcie w
    temacie) to co by ci tutaj ludzie nie poradzili to i tak nic nie zrobisz,
    dlaczego od razu nie pujść z tym do elektronika ktury ten układ projektował,
    bo może on nic nie miał podtrzymywać?:O)

  • 7. Data: 2010-05-24 18:51:59
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Robbo" <y...@m...com> napisał w wiadomości

    > Czy istnieje możliwość podtrzymania napięcia zasilania 5V
    > wymienionych podzespołów przez kilka sekund za pomocą
    > kondensatora o pojemności np. 1F?

    generalnie tak, dużo zależy od tego, ile to prądu bierze - może się
    okazać, że jest potrzebny ogromny (również wymiarowo) kondensator

    > Obecnie taki kondensator jest założony i układ wyłącza się
    > momentalnie, po odcięciu zasilania sieci.

    a gdzie jest założony? Jeśli na napięciu 5V to nic dziwnego, że nie
    działa, bo:
    1) układ musi pracować przy obniżającym się, w miarę rozładowywania
    kondensatora, napięciu. Przy 5V, jeśli jeszcze dodatkowo jest jeszcze
    jakiś układ resetu, tej rezerwy jest tyle co nic. Kondensator musiałby
    mieć kilkanaście albo i kilkadziesiąt F,
    2) całkiem możliwe, że po odcięciu zewnętrznego zasilania napięcie 5V jest
    zwierane do masy przez zasilacz (np. przez stabilizator liniowy) lub przez
    coś innego (jakiś układ pracujący z innego zasilania itp),
    3) przy sporych prądach sam kondensator może nie wyrabiać - małe
    kondensatory backupowe nie nadają się do tych celów.

    Do zrobienia to jest, ale ten elektronik musi się trochę wysilić.

    e.