  • 1. Data: 2014-02-09 18:05:57
    Temat: Pomiar grubości lodu?
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    Czy spotkaliście się z czymś do pomiaru grubości lodu?
    Jakieś ustrojstwo które stawiamy na lodzie i odczytujemy wartość.
    Znalazłem pytanie na ten temat na elektroda.pl ale pytający został
    obśmiany.

    Teraz pełno czujników cofania i alarmów więc może dało by się
    coś zmodyfikować lub zbudować od zera.
    Musiała by się ta fala odbijać od ciekłej wody ale przenikać przez
    lód. Może na coś naprowadzicie?
    Potrzebny by był chyba jakiś prosty ultrasonograf ale nie musiał by
    niczego pokazywać a tylko po wysłaniu jednego pingu podał wartość.
    Jak widzę takie zabawki to aż prosi się żeby to jakoś zaadaptować.

    http://electronickits.com/kit/complete/meas/vevm125.
    htm

    Pozdr.PK.

  • 2. Data: 2014-02-09 18:58:31
    Temat: Re: Pomiar grubości lodu?
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    http://www.beckerarena.com/icetec.aspx

    > Teraz pełno czujników cofania i alarmów więc może dało by się
    > coś zmodyfikować lub zbudować od zera.
    > Musiała by się ta fala odbijać od ciekłej wody ale przenikać przez lód.

    Każda różnica gęstości ośrodków, przez które podróżuje fala powoduje jej
    odbicie/ugięcie.

> [...]
    > niczego pokazywać a tylko po wysłaniu jednego pingu podał wartość.
    > Jak widzę takie zabawki to aż prosi się żeby to jakoś zaadaptować.

    Prędkość rozchodzenia się dźwięku w wodzie jest ponad 4 razy większa niż
    w powietrzu, w lodzie około 11 razy większa. Do tego pewnie chcesz
    mierzyć mniejsze grubości lodu i z większą dokładnością niż zapewniają
    to czujniki do parkowania (0,1m?), więc będą potrzebne przetworniki z
    większym pasmem i możliwość pomiaru dużo krótszych czasów. Będziesz
    musiał też rozróżniać niejednorodności w lodzie (pęknięcia, bąble) od
    krawędzi lód/woda. Dużo roboty jak na kogoś kto nie ma pojęcia o
    elektronice.

    http://www.youtube.com/watch?v=6L1wrCYK8kQ

    http://www.wikihow.com/Know-When-Ice-is-Safe

  • 3. Data: 2014-02-09 19:28:19
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-09 18:58, Zbych pisze:

> [...]
    > musiał też rozróżniać niejednorodności w lodzie (pęknięcia, bąble) od
    > krawędzi lód/woda. Dużo roboty jak na kogoś kto nie ma pojęcia o

    Wiesz, jestem wyznawcą maksymy "Koniec języka za przewodnika" więc
    pytam bo czasami można się dowiedzieć że rozwiązanie jest bardzo
    proste. Ale tutaj to czułem że nie będzie łatwo :)

    Pozdr. PK.

  • 4. Data: 2014-02-09 22:41:41
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2014-02-09 18:05, Paweł Kasztelan pisze:
    > Czy spotkaliście się z czymś do pomiaru grubości lodu?
    > Jakieś ustrojstwo które stawiamy na lodzie i odczytujemy wartość.

    Kiedyś bawiłem się takim urządzeniem, które nazywało się defektoskop
    ultradźwiękowy. Produkował to już nie istniejący Unipan i chyba Inco.
    Zobacz w wyszukiwarce "defektoskop ultradźwiękowy" - jest tego trochę.
    Tu chyba nawet można kupić samą głowicę:
    http://www.metrison.pl/produkty.php?
    ale jak słusznie zauważył kolega, to może już być inna klasa cenowa niż
    np. czujniki cofania.
    Poza tym kwestia zobrazowania wyników - tamte defektoskopy miały ekrany
    oscyloskopowe, co pozwalało ocenić po kształcie i wielkości impulsu
    odbitego czy to jest wada, czy granica ośrodków.

  • 5. Data: 2014-02-10 04:55:56
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 18:58:31 UTC+1 użytkownik Zbych napisał:

> [...]
    >
    > musiał też rozróżniać niejednorodności w lodzie (pęknięcia, bąble) od
    >
    > krawędzi lód/woda. Dużo roboty jak na kogoś kto nie ma pojęcia o

    Zależy jaką dokładność pomiaru chcemy uzyskać. Jeżeli np. w okolicach 1cm, to
    częstotliwość 400kHz w zupełności wystarcza. Bomble powietrza o rozmiarach nawet
    powyżej zakładanej rozdzielczości też nie stanowią problemu jeżeli
    szerokość(średnica) wiązki ultradźwiękowej będzie sporo większa od średnicy bombla
    powietrza. Pęknięcia w strukturze materiału(lodu) też oczywiście dadzą pewne echo,
    ale będzie ono z oczywistych względów bardzo słabe. Silne echo pojawi się dopiero na
    granicy ośrodków o dużej różnicy impedancji akustycznej (woda/lód). Całość nie jest
    aż tak skomplikowana jak ultrasonograf bądź defektoskop. Tam trzeba pokazać niuanse,
    a tutaj sprawa jest relatywnie prosta.

  • 6. Data: 2014-02-10 19:54:44
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Kasztelan" <P...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ld8hc3$9ac$1@node1.news.atman.pl...
    Wiesz, jestem wyznawcą maksymy "Koniec języka za przewodnika" więc
    pytam bo czasami można się dowiedzieć że rozwiązanie jest bardzo
    proste. Ale tutaj to czułem że nie będzie łatwo :)

    Prosta sprawa. Już Centkiewiczowie opisywali. Do specjalnej stalowej "bomby"
    jest przywiązana kolorowa szmata. Jeżeli po zrzucie szmatę widać na lodzie
    to samolot może lądować :)
    Wojtek

    --
    Bo my, Polacy tak mamy,
    że we wszystkim przesadzamy :(

  • 7. Data: 2014-02-10 22:48:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-10 19:54, wowa pisze:

> [...]
    >
    > Prosta sprawa. Już Centkiewiczowie opisywali. Do specjalnej stalowej
    > "bomby" jest przywiązana kolorowa szmata. Jeżeli po zrzucie szmatę widać

    Jeśli samolot wyląduje na lodzie i po kilku minutach nadal jest na
    lodzie - to znaczy, że lód ma odpowiednią grubość;
    jeśli zaś po kilku minutach samolot jest pod lodem - to znaczy, że lód
    był za cienki ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2014-02-11 15:44:30
    Temat: Re: [SPAM]Pomiar grubości lodu?
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    Pomiar grubości lodu można bez problemu robić przy pomocy ultradźwięków,
    ale jest do tego potrzebna głowica kontaktowa.

    Pomiar bezpośrednio z powietrza jest trudny, choć nie wykluczony.

    Podejrzewam, że dzisiaj, po wielu latach doświadczeń moglibyśmy się
    podjąć zrobienia takiego urządzenia, które mierzy bezkontaktowo.

    W. Bicz
    optel.pl

  • 9. Data: 2014-02-11 16:38:06
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 18:05:57 UTC+1 użytkownik Paweł Kasztelan napisał:
> [...]
    >
    > niczego pokazywać a tylko po wysłaniu jednego pingu podał wartość.
    >
    > Jak widzę takie zabawki to aż prosi się żeby to jakoś zaadaptować.

    Ręczne tanie widziałem w każdym markecie budowlanym. W stówie można się zmieścić.

  • 10. Data: 2014-02-11 16:54:20
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-11 16:38, k...@g...com pisze:

    htm

    > Ręczne tanie widziałem w każdym markecie budowlanym. W stówie można się zmieścić.

    A możesz podać jakiś link do takiej zabawki?

    Pozdr. PK.