  • 1. Data: 2014-02-09 01:50:55
    Temat: Porządki...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello,

    Robię porządki w moim bałaganie... Między innymi sortuję hałdy
    elementów. No i mam kilka spostrzeżeń:

    1. Małe rezystory węglowe 5% (no-name - kupione 10+ lat temu na
    Allegro) powyżej 2.2M? nie trzymają żadnej klasy już po kilkunastu
    latach :( Niższe wartości - szokująco dobrze.

    2. Kondensatory elektrolityczne 100uF/25V Phillips straciły połowę
    pojemności - wyrzuciłem 1000 szt. :( - kupione 11 lat temu na Allegro
    od niejakiego Bartłomieja O. jako LowESR, w rzeczywistości zwykłe
    elektrolity podłej jakości.

    3. Współczesne (kilku-kilkunastoletnie) kondensatory elektrolityczne
    firm światowych mają pojemność na dolnej granicy tolerancji 20% ale
    trzymają się dobrze.

    4. Stare, polskie kondensatory elektrolityczne ELWA (w niebieskiej
    folii) mają zazwyczaj pojemność WYŻSZĄ od podanej na obudowie. chyba
    wymagają formowania - trzeba będzie zrobić prosty układzik do tego :)

    Ale, tak ogólnie, jestem bardzo zadowolony. Już zapowiedziałem żonie,
    że nie ma żadnego wyrzucania jakby coś mi się stało. Ma poszukać jakiś
    pasjonatów - będą mieli pożytek :)

    Jak na razie, to musiałem wyrzucić jedną pakę małych elektrolitów i
    jakieś 30 rezystorów. Poza oczywistymi śmieciami...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 2. Data: 2014-02-09 02:04:28
    Temat: Re: Porządki...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ale, tak ogólnie, jestem bardzo zadowolony. Już zapowiedziałem żonie,
    > że nie ma żadnego wyrzucania jakby coś mi się stało. Ma poszukać jakiś
    > pasjonatów - będą mieli pożytek :)

    a co, jakoś się słabo czujesz ?? :)

    Ale nieeee - to pewnie tylko jesienno/wiosenno/zimowe przesilenie :D

  • 3. Data: 2014-02-09 06:58:29
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze tak:

    > Robię porządki

    ...jak to łatwo powiedzieć :)

    --
    Piter

  • 4. Data: 2014-02-09 11:57:16
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Robię porządki w moim bałaganie... Między innymi sortuję hałdy
    > elementów. No i mam kilka spostrzeżeń:

    To dopisz do tego jeszcze wszystkie elementy, które mają marnej jakości
    cynowane/srebrzone/złocone nóżki. Ja wywaliłem (ftu, oddałem do
    recyclingu) jakieś 10k diod 1n4001, bo co z tego że sprawne, jak nie da
    się bez użycia kwasu do rynien ich przylutować?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2014-02-09 12:09:17
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-02-09 11:57, BartekK pisze:

> [...]
    > recyclingu) jakieś 10k diod 1n4001, bo co z tego że sprawne, jak nie da
    > się bez użycia kwasu do rynien ich przylutować?

    Kup sobie przyzwoity topnik i problem zniknie. Ja stosuję Kester 2331,
    skuteczny jak kwas do rynien, dymi mniej niż RF800 i mało korozyjny,
    choć wymaga mycia.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2014-02-09 12:53:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PiteR,

    Sunday, February 9, 2014, 6:58:29 AM, you wrote:

    > ...jak to łatwo powiedzieć :)

    Po 30 latach zbierania - wypadało... To trwa już prawie 2 miesiące :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2014-02-09 12:54:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BartekK,

    Sunday, February 9, 2014, 11:57:16 AM, you wrote:

> [...]
    > recyclingu) jakieś 10k diod 1n4001, bo co z tego że sprawne, jak nie da
    > się bez użycia kwasu do rynien ich przylutować?

    A to musisz mieć jakiś problem w powietrzu, bo u mnie tylko srebrzone
    mają kłopoty... Ale lutować się to daje.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2014-02-09 13:10:15
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 06:58:29 UTC+1 użytkownik PiteR napisał:

    > ...jak to łatwo powiedzieć :)

    Jednak warto. Ja w zeszłym roku przy porządkach znalazłem zapomnianą flaszkę Jaśka
    Wędrowniczka. Zapewniam, że parametry nie uległy czasowej degradacji. A jaka radocha
    !!

  • 9. Data: 2014-02-09 13:30:08
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > A to musisz mieć jakiś problem w powietrzu, bo u mnie tylko srebrzone
    > mają kłopoty... Ale lutować się to daje.

    5% roztwór tiomocznika w izopropanolu zakwaszony paroma kroplami kwasu
    siarkowego, można dodać troszkę środka powierzchniowo czynnego,
    oczywiście musi być kationowy lub niejonowy. Wrzucasz oporniczki (albo
    co tam masz), bełtasz i "brudek" siarczku srebra w oczach znika. Trzeba
    dokładnie wypłukać!

    Paweł

  • 10. Data: 2014-02-09 13:43:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Sunday, February 9, 2014, 1:30:08 PM, you wrote:

> [...]
    > oczywiście musi być kationowy lub niejonowy. Wrzucasz oporniczki (albo
    > co tam masz), bełtasz i "brudek" siarczku srebra w oczach znika. Trzeba

    W życiu by mi się nie chciało z tym walczyć. W razie czego poradzę
    sobie mechanicznie. Nie prowadzę produkcji a przy moim zużywaniu
    elementów mam zapasy na jakieś 200 lat ;)

    --
    Best regards,
    RoMan