eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek › Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
    From: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
    Date: Tue, 17 Dec 2013 20:44:19 +0000 (UTC)

    Cześć.

    Jako, że ksenonki w mojej viki ostatecznie się skończyły. Postanowiłem
    zrobić pomiary jasności świecenia lamp podczas wymiany żarówek.

    Pacjent:

    Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram Xenarc
    Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.

    Metodologia:

    Wymieniłem na początek jedną żarówkę, po stronie kierowcy - tą
    łatwiejszą :D. Gwoli ścisłości, strona kierowcy to strona lewa. Po
    stronie pasażera na razie została stara. Samochód stał sobie na równym
    terenie. W pobliżu nie było żadnych dodatkowych źródeł światła. Miernik z
    wyłączonymi lampami pokazywał okolice 1-2 lux. Pomiary robiłem na
    poziomie gruntu, miernikiem skierowanym czujnikiem prostopadle w stronę
    samochodu. Pomiary wykonywałem po stronie lewej i prawej zawsze na osi
    danego reflektora, dlatego im dalej od samochodu, tym mniejsze różnice
    rejestrujemy, światło jednego reflektora pokrywa powierzchnię oświetlaną
    przez drugi reflektor i odwrotnie.

    Wyniki w odległości:

    5 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 140 lx, Strona lewa: 210 lx

    10 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 122 lx, Strona lewa: 167 lx

    15 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 88 lx, Strona lewa: 108 lx

    20 metrów od samochodu:

    Strona prawa: 57 lx, Strona lewa: 68 lx

    Na koniec wykonałem jeszcze jeden pomiar - taki powiedzmy dodatkowy, na
    ścianie w odległości około 28 metrów od samochodu, w najjaśniejszym
    punkcie. Celowo aby wyeliminować nakładanie się wiązek światła na siebie.

    Strona prawa: 33 lx, Strona lewa: 58 lx

    Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki
    sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały się
    następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.

    5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)

    Wnioski:

    Stare reflektory miałem od początku życia samochodu. Podobnie jak stare
    żarówki. Samochód jest z 2007 roku. Wygląda na to, że lustra reflektorów
    jednak wypalają się z czasem przez co reflektor traci na efektywności. Ta
    różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
    światła. Zwróćcie uwagę, że stara żarówka w nowym reflektorze na ścianie
    dała 3x tyle światła na ścianie oddalonej o 28m od samochodu. Taka
    różnica jest wyraźnie widoczna gołym okiem, choć ze względu na czułość
    oczu nie odczujemy tego jako 3x wzrost jasności, tylko wzrost o około
    50%. Jeszcze większą różnicę można zanotować z nową żarówką w nowym
    reflektorze. W najdalszym punkcie pomiaru było ponad 6(!) x więcej
    światła niż w starej konfiguracji. Szczerze mówiąc, jestem zaskoczony że
    wyszło aż tyle.

    Jutro postaram się wydłubać drugą żarówę i powtórzę pomiary. Zgodnie z
    moimi przewidywaniami w każdym punkcie pomiaru mierzony strumień światła
    powinien wzrosnąć przy czym ten wzrost powinien być najbardziej
    odczuwalny na końcu zakresu pomiarowego (mojego podwórka).

    Co o Tym sądzicie?