    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Pompa obiegowa CO zacięła się elektronicznie?
    Date: Fri, 18 Feb 2022 12:34:05 +0100

    Mam pompę obiegową do CO - LFP ePCO 25/40-70 - pompa jak pompa typu
    sterowana elektronicznie (możliwość ustawienia kilku charakterystyk pracy).

    Producent opisuje ją tak.

    "Bezdławicowa pompa wirowa...Do napędu pompy zastosowano jednofazowy
    elektryczny silnik synchroniczny z magnesem trwałym...Na silniku
    zamontowana jest przetwornica częstotliwości z układem sterującym."

    Pompa ma kilka diód którymi sygnalizuje swój stan - żadna się nie
    świeci, to wiadomo. Poza tym producent opisuje że potrafi zasygnalizować:
    - blokadę wirnika,
    - za niskie napięcie zasilania,
    - uszkodzony mikroprocesor,
    - zwarcie wewnętrzne

    I po tym wstępie, główne pytanie.

    Wczoraj mocno wiało, mnie nie było w domu. Gdy wróciłem wieczorem
    domownicy przekazali że dwa razy światło migało, "zrestartował" się
    piekarnik i tv i w zasadzie tyle. W nocy obudziłem się, trochę chłodno
    było to zajrzałem do kotłowni, a tam pompa sygnalizowała stan prawidłowy
    pracy, na ustalonym biegu (jak przez ostatnie ponad 4 lata kiedy została
    zamontowana) tylko było cicho - przepływu wody faktycznie brak z bufora
    to i ogrzewanie się zatrzymało z braku odbioru. Myślałem że pompa będzie
    już co najmniej do rozebrania i sprawdzenia czy wirnik się nie zaciął,
    ale wyłączyłem jej zasilanie, włączyłem ponownie i ruszyła! Chodzi do
    tej pory, przepływ na rotametrach taki sam jak wcześniej.

    Domniemywam że te wcześniejsze spadki napięcia wczoraj miały z tym
    związek, ale co właściwie mogło się stać? Jakby zasilanie wyłączyło się
    chociaż na kilka sekund i włączyło ponownie to zakładam że włączyła by
    się i działała normalnie, a w sytuacji którą zastałem to jakaś
    synchronizacja wypadła czy co i silnik się po prostu zatrzymał? Gdy się
    ją włącza do prądu to start ma taki z "przytupem" po czym po sekundzie
    zmienia obroty na ustawione za pomocą kontrolek - dobrze dumam?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz