  • 1. Data: 2013-02-06 23:33:42
    Temat: Problem z Gigabyte HD 7850
    Od: deepblue <d...@w...pl>

    Witam
    Mam problem z nowym kompem. Sprzęt Core I3, karta graf. Gigabyte HD 7850
    (GV-R785OC-1GD), płyta MSI B75A-G43, zasilacz Thermaltake SMART 530W .
    Objawy:
    Po włączeniu jakiejkolwiek gry, po 2-3 minutach obraz znika i cały ekran
    robi się szary lub pomarańczowy, niebieski itp. Pozostaje tylko twardy
    reset. Jeżeli od razu zrestartuje kompa to na ekranie pojawiają się
    pionowe paski i brak innego obrazu- jeżeli zaczekam z minutę z to komp
    uruchamia się normalnie. W 2D nie ma zadnych problemów.
    Wygląda to na przegrzewanie się karty graficznej.

    Odpaliłem GPU-Z i temperatura karty ok 25 stopni, obroty wiatraków 40%,
    potem odpaliłem Furmarka i temeratura zaczęła rosnąć do ok 54 stopni po
    czym nastepowała zwiecha jak wyżej. Co dziwne wentylatory karty cały
    czas chodziły na 40%.
    Wgrałem najnowszy bios F12. Sprawdziłem na najnowszych sterownikach AMD
    (13.1), na najnowszych sterownikach ze strony Gigabyte (12.8) i jeszcze
    na jakichś starszych - bez zmian. Wydaje mi się, ze problemem są obroty
    wiatraków karty - zawsze 40% (ok 1740 obrotów), niezależnie od
    temperatury i czy to 2D czy 3D.
    Czy wentylatory nie powinny zmieniać obrotów w zależności od temperatury?
    Nie chcę ustawiać wentylatorów na sztywno bo niepotrzebnie hałasują w 2D.
    Da się coś z tym zrobić czy zostaje tylko reklamacja?

    --
    deepblue

  • 2. Data: 2013-02-07 00:35:43
    Temat: Re: Problem z Gigabyte HD 7850
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-06 23:33, deepblue pisze:
> [...]
    > uruchamia się normalnie. W 2D nie ma zadnych problemów.
    > Wygląda to na przegrzewanie się karty graficznej.

    I to raczej pamięci.

    > Czy wentylatory nie powinny zmieniać obrotów w zależności od temperatury?

    W poprawnie zaprojektowanej karcie powinny i tak robią.

    > Nie chcę ustawiać wentylatorów na sztywno bo niepotrzebnie hałasują w 2D.
    > Da się coś z tym zrobić czy zostaje tylko reklamacja?

    Sapphire Trixx oraz MSI Afterburner ładnie współpracują z R78xx
    niezależnie od firmy, która ją wyprodukowała. Ja akurat używam do R7850
    DualX Sapphire i działa OK. Usataw na 100% (to nic że karta będzie wyła)
    i sprawdź czy nadal są zwisy - jak tak reklamacja.
    Gorzej jeśli Gigabyte zrobiło z chłodzeniem to samo co swego czasu z
    R4850 na Zalmanie - 2 kable i zero regulacji obrotów = stałe = głośne.
    Tu może być to samo, tyle że na niskich=cichych, ale nie zapewniających
    odpowiedniego chłodzenia.

    --
    /MB

  • 3. Data: 2013-02-07 08:19:31
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "deepblue" napisał:

    > Odpaliłem GPU-Z i temperatura karty ok 25 stopni,

    IMHO niemożliwe, chyba że trzymasz komputer na balkonie.
    Jeśli GPU-Z prawidłowo odczytuje wskazania czujnika (warto by sprawdzić w
    dedykowanym dla tej karty programie - jest taki?) to wskazuje na jego
    (czujnika) uszkodzenie. Skoro - jak piszesz - komputer jest nowy, to
    możesz a nawet powinieneś skorzystać z gwarancji lub (lepiej) niezgodności
    z umową. Chyba, że sprzęt z (za przeproszeniem) Allegro...

    JoteR

  • 4. Data: 2013-02-07 10:50:50
    Od: "deepblue" <d...@w...pl>

    Użytkownik "JoteR" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > możesz a nawet powinieneś skorzystać z gwarancji lub (lepiej) niezgodności
    > z umową. Chyba, że sprzęt z (za przeproszeniem) Allegro...

    Możliwe :) Pokój w którym jest komp akurat był mocno wietrzony - temp w
    pokoju 17-18 stopni. + otwarta buda. Nie twierdzę, ze czujnik jest dokładny
    i że mierzy akurat rdzeń karty a nie otoczenie. Identyczne temperatury
    pokazuje w Furmarku i SpeedFanie.

    --
    deepblue

  • 5. Data: 2013-02-07 11:00:07
    Od: "deepblue" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Michal" <s...@d...mailexpire.com> napisał w
    wiadomości news:keupqg$s27$1@mx1.internetia.pl...
> [...]
    > na Zalmanie - 2 kable i zero regulacji obrotów = stałe = głośne. Tu może
    > być to samo, tyle że na niskich=cichych, ale nie zapewniających

    Obroty da się regulować manualnie za pomocą AMD Overdrive i/lub SpeedFana -
    sprawdzałem i działa. Nie działa regulacja automatyczna.
    Myślałem, ze nowszy bios to poprawi ale niestety..
    Jak wrócę z roboty sprawdzę jak się zachowuje karta na wyższych obrotach.

    --
    deepblue

  • 6. Data: 2013-02-07 11:13:10
    Od: "deepblue" <d...@w...pl>

> [...]
    > możesz a nawet powinieneś skorzystać z gwarancji lub (lepiej) niezgodności
    > z umową. Chyba, że sprzęt z (za przeproszeniem) Allegro...

    Zapomniałem dopisać. Komp i karta nowa ze sklepu - morele.net. I jeśli już
    to oczywiście skorzystam z niezgodności z umową - przynajmniej nie będę
    czekał 3-4 tygodnie jak niektórzy w tym wątku :
    http://forum.benchmark.pl/topic/53225-problem-z-hd-7
    850-oc/
    Problem, jak sie okazuje, nie jest nowy i ma pół roku. Objawy takie same
    tylko nikt w tym wątku nie wspomina o obrotach wentyli.
    Sprawdzę dziś jak się karta spisuje przy wyższych obrotach wentyli i
    ewentualnie sprawdzę w drugim kompie.

    --
    deepblue

  • 7. Data: 2013-02-07 18:35:45
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-07 08:19, JoteR pisze:

    > IMHO niemożliwe, chyba że trzymasz komputer na balkonie.

    A łyżka na to.... ;)

    U mnie R7850 od Sapphire (dual fan 92 mm) przy domyślnych zegarach 2D
    (300/150) ma jak teraz (czyt. w zimie) często 19 stopni przy
    automatycznym profilu obrotu wentylatorów (ciche w 2D). To są po prostu
    energooszczędne i chłodne karty 28 nm - dla mnie to był główny powód
    przesiadki z 2x R4850 na którym w 2D temp rzadko schodziła poniżej 45
    stopni. Dodatkowo w 2D pobór prądu w stosunku do 2 takich R4850 jest o
    80-90W niższy.

    --
    /MB

  • 8. Data: 2013-02-07 18:46:23
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Michal" napisał:

> [...]
    > (300/150) ma jak teraz (czyt. w zimie) często 19 stopni przy
    > automatycznym profilu obrotu wentylatorów (ciche w 2D).

    Teraz, w zimie, w zamkniętych pomieszczeniach przy działającym ogrzewaniu
    temperatura zazwyczaj oscyluje w pobliżu 23-24 st.C. Stąd moje
    niedowierzanie, że temperatura karty w zamkniętej obudowie działającego
    komputera jest ledwo 1-2 stopnie wyższa od temperatury otoczenia. Co w tym
    dziwnego?

    JoteR

  • 9. Data: 2013-02-07 19:08:01
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-07 18:46, JoteR pisze:

> [...]
    > moje niedowierzanie, że temperatura karty w zamkniętej obudowie
    > działającego komputera jest ledwo 1-2 stopnie wyższa od temperatury

    Tropiki to w Far Cry ;)

    IMHO dużo zdrowsza dla organizmu w zimie, zwłaszcza w pomieszczeniu w
    którym się śpi jest 16-18 stopni. Ale jak ktoś lubi ~25 stopni z
    przesuszonym powietrzem i potem wychodzi na mróz, to nic dziwnego że 3/4
    ludzi dookoła działa jak chodząca bomba biologiczna (bakteryjna) ;>

    --
    /MB

  • 10. Data: 2013-02-07 21:38:36
    Od: deepblue <d...@w...pl>

    W dniu 2013-02-07 11:13, deepblue pisze:

    No i przy obrotach ustawionych na 70% nic się nie wiesza..
    Ale i tak zgłoszę jako niezgodność z umową - nie na tym to ma polegać,
    że sam będę co chwilę ustawiał obroty wentylatora...

    --
    deepblue