  • 1. Data: 2005-09-23 19:21:57
    Temat: Problem z laczem (dlugie)
    Od: "Artur Marciniak" <a...@w...pl>

    Witam
    Moj problem moze sie wydawac trywialny - chodzi o gre. Niby rzecz malo
    powazna, ale wyjatkowo wkurzajaca, gdy czlowiek chce odpoczac od pray, zony
    i dzieci. Sprawa wyglada nastepujaco. Gram w World of Warcraft - sieciowa
    dla wielu graczy. Przez mniej wiecej pol roku gralem na serwerze
    umieszczonym, z tego co wiem, we Francji. Znudzilo mnie jednak okazjonalne
    zle dzialanie serwera, postanowilem wiec przeniesc sie z gra na nowo otwarty
    serwer w Niemczech - z tego co wiem datacenter z serwerami stoi gdzies w
    okolicach Berlina. Ping do serwera jest ciut mniejszy - widac w tracercie.
    Problem pojawia sie, gdy znajduje sie w poblizu kilku aktywnych graczy -
    powiedzmy jakichs 10, 12. Wtedy mam olbrzymiego laga, prowadzacego albo do
    rozlaczenia z serwerem, albo do szybkiej smierci mojej postaci. Problem w
    tym, ze nie moge unikac kontaktow z innymi graczami - chodzi o miasta,
    bedace miejscem wymiany przedmiotow i specjalne miejsca w swiecie gry, w
    ktorych toczy sie walka miedzy graczami... Problem nie dotyczy jedynie mnie.
    Zdazylem juz sie zorientowac, po licznych postach na oficjalnym forum
    technicznym i z rozmow z polskimi graczami, ze na serwerach niemieckich
    dotyka on WSZYSTKICH Polakow uzywajacych Neostrady.
    W zwiazku z tym, po wyeliminowaniu takich rzeczy jak spyware, wirusy,
    adware, jakies trojany, aktualizacji wszystkich mozliwych sterownikow,
    wymianie karty sieciowej i modemu, doszedlem do wniosku, ze jednak problem
    tkwi gdzies na linii, a konkretnie gdzies w gestii tpsa. Blekitna linia, jak
    zwykle, okazala sie wielce pomocna. Wedlug nich wszystko jest w porzadku,
    polaczenie dziala jak trzeba, co sprawdzono proszac mnie o pobranie pliku z
    serwera tepsy, wobec czego spuszczono mnie na drzewo. Poradzono mi,
    "troskliwie" zebym przestal wobec tego grac:) Milutki pan konsultant.
    Czy jest na grupie moze jakas kompetentna osoba, ktora moglaby powiedziec,
    gdzie moze tkwic problem? Moze jakis technik pracujacy przy Neostradzie?
    Moze ktos inny?
    Z rzeczy ktore jeszcze zrobilem. Zmienialem wartosc MTU. Ustawienia karty
    sieciowej dostosowalem do porad zamieszczonych na forum technicznym.
    Probowalem swiezej instalacji systemu i gry. Zrobilem, wedlug mnie, totalnie
    wszystko co moglem. Problem nie zniknal. Co ciekawe, problem w ogole nie
    istnieje na serwerach umieszczonych we Francji. Sprawdzalem lagi w grze na
    serwerze francuskim zaraz po wystapieniu ich na serwerze niemieckim i
    zadnych lagow nie bylo - takze Polacy z ktorymi gram nie narzekaja na lagi
    na serwerach francuskich - jedynie niemieckich.
    Tracert do serwera logowania:

    Trasa ˜ledzenia do eu.logon.worldofwarcraft.com [80.239.178.114]

    przewyľsza maksymalnĄ liczbC przeskok˘w 30

    1 24 ms 23 ms 23 ms war-ru7.neo.tpnet.pl [213.25.2.12]

    2 * 26 ms 23 ms ge-2-2-9.war-r3.tpnet.pl [212.160.0.53]

    3 * * 20 ms ge-5-0-0.war-tr4.tpnet.pl [195.149.232.141]

    4 25 ms 23 ms 23 ms war-b3-pos2-0-0.telia.net [213.248.79.17]

    5 24 ms 23 ms 59 ms war-b4-pos7-0-0.telia.net [213.248.96.6]

    6 43 ms 47 ms 47 ms ffm-bb2-pos6-3-2.telia.net [213.248.96.29]

    7 50 ms 47 ms 59 ms prs-bb2-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.117]

    8 57 ms 59 ms 59 ms prs-b2-pos11-0.telia.net [213.248.65.226]

    9 59 ms 59 ms 59 ms prs-tc-ks51-geth0-2.telia.net
    [213.248.70.70]

    10 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    11 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    12 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    13 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    14 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    15 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    16 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    17 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    18 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    19 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    20 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    21 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    22 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    23 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    24 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    25 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    26 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    27 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    28 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    29 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    30 * * * UpˆynĄˆ limit czasu ľĄdania.

    -ledzenie zakoäczone.

    Z tego co pamietam pierwsze dwa hopy zawsze byly takie, nie bylo z tym
    zadnych problemow. Uplynal limit czasu zadania po hopie 9
    (prs-tc-ks51-geth0-2.telia.net) jest prawidlowy. Operator serwerow wylaczyl
    mozliwosc pingowania.

    A to tracert bezposrednio do serwera na ktorym gram - adres IP wyciagniety z
    logow zapory sieciowej.

    Trasa ˜ledzenia do 80.239.149.75 przewyľsza maksymalnĄ liczbC przeskok˘w 30

    1 22 ms 23 ms 23 ms war-ru7.neo.tpnet.pl [213.25.2.12]

    2 * * 24 ms ge-2-2-9.war-r3.tpnet.pl [212.160.0.53]

    3 * 19 ms 23 ms ge-5-0-0.war-tr4.tpnet.pl [195.149.232.141]

    4 23 ms 23 ms 23 ms war-b3-pos2-0-0.telia.net [213.248.79.17]

    5 20 ms 35 ms 23 ms war-b4-pos7-0-0.telia.net [213.248.96.6]

    6 50 ms 47 ms 47 ms ffm-bb1-pos6-3-2.telia.net [213.248.96.21]

    7 41 ms 47 ms 47 ms ffm-b1-link.telia.net [213.248.64.138]

    8 49 ms 47 ms 47 ms ffm-k88-ks52-geth0-1.telia.net
    [213.248.96.50]

    Pozdrawiam
    Artur

  • 2. Data: 2005-09-23 19:50:50
    Temat: Re: Problem z laczem (dlugie)
    Od: "zdzichu" <z...@k...waw.false.s/false//g.pl>

    Użytkownik "Artur Marciniak" <a...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:dh1km0$h3k$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > lagow nie bylo - takze Polacy z ktorymi gram nie narzekaja na lagi na
    > serwerach francuskich - jedynie niemieckich.

    a kontaktowałeś się z administratorami serwrów w niemczech?
    a może są jakieś ograniczenia na ruch z pl/określonychklas adresów?
    czy problem dotyczy tylko neo? co z czelo i pozostałymi?

    niestety chyba nigdny nikt nie sprzeda gwarancji na działanie internetu
    struktura wielu autonomicznych, odrębnie zarządzanych sieci to
    całkowicie uniemożliwia, a na dodatek kij nie ma dwóch końców/(y?)
    może poproś pisemnie żeby TP postawiło serwer dla neouserów?

    --
    Z.D.Z.iCH :
    parse my email with perl regexp

  • 3. Data: 2005-09-23 20:17:03
    Od: "Artur Marciniak" <a...@w...pl>

    Witam

> [...]
    > uniemożliwia, a na dodatek kij nie ma dwóch końców/(y?)
    > może poproś pisemnie żeby TP postawiło serwer dla neouserów?

    Nie rozumiesz, zdaje sie, co to za gra. To nie jest FPP, w ktorej serwer
    moze postawic ktos tam sobie prywatnie.
    To gra, w ktorej na serwerze gra jednoczesnie kolo tysieca, czy dwoch
    tysiecy osob. Serwery sa prowadzone wylacznie przez firme,
    ktora wydala gre i sa platne. Obsluga techniczna twierdzi, ze nie ma zadnych
    problemow z laczem, jesli istnieja
    jakies problemy, to wylacznie po stronie lokalnych dostawcow sieci.
    Problem, z tego co wiem, dotyczy Neostrady, wystepuje takze u ludzi z innych
    krajow, jednak w znacznie mniejszym
    natezeniu. Osoby, ktore skarza sie na takie wybiorcze dzialanie sa glownie z
    Polski.
    Pozdrawiam
    Artur

  • 4. Data: 2005-09-23 20:30:26
    Od: "zdzichu" <z...@k...waw.false.s/false//g.pl>

    Użytkownik "Artur Marciniak" <a...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:dh1ns7$8pf$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > zadnych problemow z laczem, jesli istnieja
    > jakies problemy, to wylacznie po stronie lokalnych dostawcow sieci

    przecież to jest standard i to nie tylko w tp - "u nas jest wszystko
    ok"
    wklejałeś trace'y które nic nie mówiły gdyż rwały się za telią, do
    której z czasami bylo ok

    > (prs-tc-ks51-geth0-2.telia.net) jest prawidlowy. Operator serwerow
    > wylaczyl mozliwosc pingowania."

    super tylko nie nie wiesztym samym czy na 9-tym czy 11 hopie nie wpada
    co jakiś czas 1234 ms
    sam piszesz
    > Problem, z tego co wiem, dotyczy Neostrady, wystepuje takze u ludzi z
    > innych krajow, jednak w znacznie mniejszym
    > natezeniu. Osoby, ktore skarza sie na takie wybiorcze dzialanie sa
    > glownie z Polski.

    to nie możliwe by problem dotyczył kilkuset tysięcy klientów polskiego
    narodowego francuskiego operatora i kilku tysięcy klientów pozostałych
    pseudo isp

  • 5. Data: 2005-09-24 14:27:41
    Od: "Lukasz \"Nestor\" Szczepanski" <n...@g...com>

    Artur Marciniak wrote:
> [...]
    > powazna, ale wyjatkowo wkurzajaca, gdy czlowiek chce odpoczac od pray, zony
    > i dzieci. Sprawa wyglada nastepujaco. Gram w World of Warcraft

    Ok, prostujmy fakty po kolei.

    Sa 2 centra, jedno jest w velizy pod paryzem, drugie jest (oczywiscie)
    we frankfurcie.

    Anglojezyczne servery sa rozlozone mniej wiecej rowno miedzy obydwa
    centra. Transfer do sieci blizzarda przechodzi przez telie ktora jest
    jedynym operatorem obslugujacym wowa.

    Teraz : Polecam czytac general forum, realm status forum i tech forum w
    razie jakichkolwiek problemow. Czasem zdarza sie problemy dotycza calego
    centrum bo np. jak ostatnio klimatyzacja wysiadla itd itd itd.

    Co tam dalej. Pamietajmy o fakcie ze nie istnieja komputery z
    nieskonczona moca obliczeniowa, i kazdy server ma swoja pojemnosc
    powyzej ktorej zaczyna sie dusic i wystepuje lag serverowy. Do tego
    mozemy dolozyc przerwy jakie twoj komputer moze miec na doczytanie
    wszystkiego ew. przetworzenie tego co przychodzi. No chyba ze masz
    rakiete jakas :P

    Gram na stormscale od lutego, nigdy specjalnych problemow z lagiem nie
    bylo. Teraz na venture co. (frankfurt) sa male lag-spikes od czasu do
    czasu, ale nic strasznego. Sam jestem uzytkownikiem neo640, mtu mam na
    standardowym 1492 albo zwiekszylem do 1500, nie pamietam :)

    Sprawdz moze mody ktore masz poinstalowane, jak zapchasz za bardzo
    system addonami to moze to wywolywac laga, zwlaszcza jak czesto uzywasz
    modow ktore wykorzystuja kanaly chat do komunikacji.

    Dzielisz lacze? Masz modem usb czy eth? Sciagasz cos w miedzyczasie? Nie
    przekroczyles limitu transferu? Masz programy dzialajace w tle?

    Mozliwe ze jest tez cos na wyjsciu twojego segmentu tpnetu do telii. Mtr
    z okregu szczecinskiego jest ok.
    Chociaz wzrost czasu o 50ms na bramce warszawa/telia pozostawia wiele do
    zyczenia imho.

    Jak masz wiecej detali to pisz smialo ;]
    --
    Nestor

  • 6. Data: 2005-09-24 15:08:37
    Od: "Artur Marciniak" <a...@w...pl>

    Hej
    No to kolejno...
    > Sa 2 centra, jedno jest w velizy pod paryzem, drugie jest (oczywiscie) we
    > frankfurcie.
    Niewazne - Francja, okolice Paryza i Niemcy, tak jak mowilem.

    > Anglojezyczne servery sa rozlozone mniej wiecej rowno miedzy obydwa
    > centra. Transfer do sieci blizzarda przechodzi przez telie ktora jest
    > jedynym operatorem obslugujacym wowa.
    Doskonale zdaje sobie z tego sprawe. Gralem wczesniej na Burning Legion
    (znajdujacy sie we Francji). Zero problemow rodzaju, o ktorym pisze.

    > Teraz : Polecam czytac general forum, realm status forum i tech forum w
    > razie jakichkolwiek problemow. Czasem zdarza sie problemy dotycza calego
    > centrum bo np. jak ostatnio klimatyzacja wysiadla itd itd itd.

    Czytam je na biezaco. Moj problem nie byl zwiazany z ostatnimi problemami z
    klimatyzacja, serwerem logowania, itd.

> [...]
    > przerwy jakie twoj komputer moze miec na doczytanie wszystkiego ew.
    > przetworzenie tego co przychodzi. No chyba ze masz rakiete jakas :P

    Nie chodzi o lag serwerowy. W momencie, w ktorym ja mam freeza na jakies
    dwie minuty, wszyscy gracze graja normalnie, dziwiac sie, ze mam
    jakiegokolwiek laga. Moj komputer spokojnie daje sobie rade w IronForge, z
    lagiem gora 250 ms i fps jakies 40-50. Tyle, ze na Burning Legion. Na
    Haumarush Orgrimmar rzadko schodzi ponizej 200 ms. Najczesciej jest powyzej
    1k ms.

> [...]
    > czasu, ale nic strasznego. Sam jestem uzytkownikiem neo640, mtu mam na
    > standardowym 1492 albo zwiekszylem do 1500, nie pamietam :)

    Stormscale, z tego co pamietam, stoi fizycznie we Francji - podobnie jak BL.
    Jestem przekonany, ze przekonasz sie na battlegroundach, ze te lag spikes
    zamienia sie we freezy. Tez mam neo640.

    > Sprawdz moze mody ktore masz poinstalowane, jak zapchasz za bardzo system
    > addonami to moze to wywolywac laga, zwlaszcza jak czesto uzywasz modow
    > ktore wykorzystuja kanaly chat do komunikacji.
    Patrzylem zarowno z modami, jak i na calkowicie czystej instalce. Zero
    roznicy jesli chodzi o wystepowanie lub nie wspomnianego laga.

    > Dzielisz lacze? Masz modem usb czy eth? Sciagasz cos w miedzyczasie? Nie
    > przekroczyles limitu transferu? Masz programy dzialajace w tle?
    Nie dziele lacza, mam zarowno modem usb jak i ethernetowy. O dziwo, na usb
    dziala "ciut" - naprawde marginalnie - lepiej. Nic nie sciagam, nie
    przekroczylem limitu (bo go nie mam), nie mam programow w tle. Nie jestem
    totalnym analfabeta komputerowym;)

> [...]
    > Chociaz wzrost czasu o 50ms na bramce warszawa/telia pozostawia wiele do
    > zyczenia imho. Jak masz wiecej detali to pisz smialo ;]
    I o to mi wlasnie chodzi. Swoj komputer, lacznie z instalacja gry i addonow
    jako zrodlo problemow wyeliminowalem juz dawno. Naprawde, wszyscy znani mi
    gracze na neo z Polski na Haumarush cierpia na ten sam problem. Dlatego
    uwazam, ze zrodlo tkwi gdzies w sieci - nie wiem tylko gdzie... Czy gdzies w
    tepsie, czy gdzies w sieci blizza... I wlasnie o to pytam, bo - byc moze -
    zaglada tu ktos kto wie.
    Ja wiem jedno - kiedy tylko pojawi sie opcja transferu postaci, spadam na
    serwer znajdujacy sie we Francji. Nie mam tam zadnych problemow tego
    rodzaju. Co wiecej - moge minute po lagu i disco z Haumarush przeniesc sie
    na BL i nie ma zadnych problemow. Problem na Haumarush wystepuje tez
    WYLACZNIE w obecnosci wiekszej liczby graczy. Na BL moglem spokojnie grac
    obok 200 innych graczy w IF. Na Haumarush mam lagi siegajace 10kms w WSG,
    gdzie jest razem 20 graczy walczacych ze soba. Nie jest to lag sprzetowy -
    po prostu nie docieraja wtedy do mnie dane z serwera.
    Pozdrawiam
    A.

  • 7. Data: 2005-09-26 07:24:12
    Od: "Olszewski Konrad [Etop]" <k...@e...pl>

    Użytkownik "zdzichu" <z...@k...waw.false.s/false//g.pl> napisał
    w wiadomości news:dh1mbg$2ek$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > uniemożliwia, a na dodatek kij nie ma dwóch końców/(y?)
    > może poproś pisemnie żeby TP postawiło serwer dla neouserów?

    Serwery WoW stoja we Francji, a nie w niemczech. Kolokacja Telii. Problem o
    dziwo nie jest z NeoStrata, choc ona dosc czesto rwie polaczenie, lecz z
    firewallem w Telii.

    CSL

  • 8. Data: 2005-09-26 08:11:54
    Od: "Artur Marciniak" <a...@w...pl>

    Hej
    > Serwery WoW stoja we Francji, a nie w niemczech. Kolokacja Telii. Problem
    > o dziwo nie jest z NeoStrata, choc ona dosc czesto rwie polaczenie, lecz z
    > firewallem w Telii.

    Serwery WoW stoja i we Francji i w Niemczech. Problem o ktorym pisze dotyczy
    wylacznie serwerow "niemieckich" i wylacznie ludzi posiadajacych Neo w
    roznych odslonach. W trakcie weekendu wyplynelo pare nowych spraw. Kolega z
    tego samego serwera majacy ten sam problem (jak wszyscy na Neo), zrobil
    tracert od siebie na neo i od siebie na laczu z Aster City. Ma lagi na neo,
    nie ma na Asterze.

    Neo:
    1 pt169.internetdsl.tpnet.pl (80.55.19.169) 1.084 ms 1.045 ms 1.143 ms
    2 war-ru5.idsl.tpnet.pl (213.25.2.6) 23.430 ms 17.856 ms 14.886 ms
    3 ge-2-2-0.war-r4.tpnet.pl (213.25.5.117) 18.030 ms 15.931 ms 14.880 ms
    4 ge-6-0-0.war-tr4.tpnet.pl (195.149.232.137) 18.703 ms 15.933 ms 14.857 ms
    5 war-b3-pos1-2-0.telia.net (213.248.79.13) 39.018 ms 18.857 ms 14.877 ms
    6 war-b4-pos7-0-0.telia.net (213.248.96.6) 19.303 ms 18.843 ms 16.445 ms
    7 ffm-bb1-pos7-3-2.telia.net (213.248.96.25) 43.220 ms 58.025 ms 39.034 ms
    8 prs-bb1-pos7-0-0.telia.net (213.248.64.110) 55.258 ms 51.622 ms 50.187 ms
    9 prs-b2-pos15-0.telia.net (213.248.65.222) 120.789 ms 54.421 ms 53.665 ms
    10 prs-tc-ks51-geth0-2.telia.net (213.248.70.70) 53.948 ms 58.256 ms 49.863
    ms

    Aster:
    1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
    2 9 ms 7 ms 9 ms 254--1.acn.waw.pl [82.210.187.254]
    3 8 ms 8 ms 6 ms Bem2-do-DziCORE.net.aster.pl [212.76.35.137]
    4 7 ms 11 ms 10 ms DziCORE-do-TorCORE.net.aster.pl [212.76.35.61]
    5 11 ms 7 ms 12 ms TorCore-do-LimGW2.net.aster.pl [212.76.35.173]
    6 8 ms 12 ms 29 ms war-b3-geth2-2-2.telia.net [213.248.77.201]
    7 7 ms 7 ms 26 ms war-b4-pos7-0-0.telia.net [213.248.96.6]
    8 31 ms 36 ms 31 ms ffm-bb2-pos6-3-2.telia.net [213.248.96.29]
    9 42 ms 40 ms 41 ms prs-bb2-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.117]
    10 39 ms 40 ms 43 ms prs-b2-pos11-0.telia.net [213.248.65.226]
    11 46 ms 43 ms 43 ms prs-tc-ks51-geth0-2.telia.net [213.248.70.70]

    Jak widac rozne trasy - i gdzies tu tkwi przyczyna problemow...
    Pozdrawiam
    A.

  • 9. Data: 2005-09-26 12:42:43
    Od: Kajetan Staszkiewicz <v...@t...net>

    Dnia poniedziałek, 26 września 2005 09:24, Olszewski Konrad [Etop]
    napisał(a):

    > Serwery WoW stoja we Francji, a nie w niemczech. Kolokacja Telii. Problem
    > o dziwo nie jest z NeoStrata, choc ona dosc czesto rwie polaczenie, lecz z
    > firewallem w Telii.

    Coś w tej Neostradzie jednak jest. Pamiętam, że ile razy do Ironforge
    wchodziliśmy i się pojawiał tłum ludzi na ekranie, koleżanka grająca przez
    Neostradę zawsze miała problemy (ping rósł jej do ~2s). W tym samym czasie
    ja (TK Telekom) oraz kolega (Futuro) problemów nie mieliśmy.

    --
    | pozdrawiam / greetings | powered by Trustix, Gentoo and FreeBSD |
    | Kajetan Staszkiewicz | JID: v...@c...pl |

  • 10. Data: 2005-09-27 09:55:50
    Od: Przemyslaw 'Repcio' Gubernat <r...@r...net.anty-harvest-adres-usun-to>

    W artykule <dh8alm$bhe$1@atlantis.news.tpi.pl> Artur Marciniak napisał(a):
> [...]
    > 10 prs-tc-ks51-geth0-2.telia.net (213.248.70.70) 53.948 ms 58.256 ms 49.863
    [..]

    Jak widać na załączonym traceroute, serwery stoją we Fracji, w Paryżu, a jedyna
    różnica
    jak a jest to sposób podłączenia do routera Telii w Warszawie war-b3 (GE/POS)

    --
    Szanuj admina swego,
    możesz mieć gorszego.....

    +-=-=- Przemysław Gubernat <r...@r...net> -=-=-=-=-=-=-+
    | _API Internet_ A. Stolarczyk i P. Gubernat Spółka Jawna |
    | System Administrator @ Repcio.NET |
    | Jestem twoim ostatecznym rozwiązaniem ! |
    =-=-=-=-+