  • 1. Data: 2010-01-24 12:49:50
    Temat: Programator USB dla AVR i ARM
    Od: Grzegorz <b...@m...pl>

    Witam,
    zachciało mi się wczoraj przeprogramować układ z AVR, ale natknąłem się
    na problem. Obecnie żaden z komputerów, do których mam dostęp nie
    posiada LPT.

    Polećcie mi proszę jakiś uniwersalny, sprawdzony (bezproblemowy)
    programator dla AVR oraz ARM (czy programatory dla ARM są uniwersalne?
    tzn. obsługują ARM 7 i ARM 9?) pod złącze USB, który będzie działał w
    Windows 7 x64 oraz pod Linuxem.

    Koszt do 130zł max. Żona nie pozwoli na więcej :)

    --
    Pozdrawiam, Grzegorz.

  • 2. Data: 2010-01-24 15:55:45
    Temat: Re: Programator USB dla AVR i ARM
    Od: Gusioo <f...@g...com>

    On 24 Sty, 13:49, Grzegorz <b...@m...pl> wrote:
> [...]
    > Windows 7 x64 oraz pod Linuxem.
    >
    > Koszt do 130zł max. Żona nie pozwoli na więcej :)

    Co prawda tylko dla AVR, ale złożyłem sobie to: http://www.fischl.de/usbasp/
    Może Ci się przyda.

    Pozdrawiam,
    Jacek.

    --
    http://gusioo.blogspot.com/

  • 3. Data: 2010-01-24 16:39:02
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > programator dla AVR oraz ARM (czy programatory dla ARM są uniwersalne?
    > tzn. obsługują ARM 7 i ARM 9?) pod złącze USB, który będzie działał w

    Procesory ARM robione są przez wiele różnych firm. Nie istnieje coś
    takiego jak uniwersalny programator. Musisz zdecydować się na jakąś
    konkretną rodzinę. Niektóre procesory mają wbudowany bootloader
    pozwalający zaprogramować układ przez RS232 lub USB. Nie wymagają więc
    żadnego programatora.

    Paweł

  • 4. Data: 2010-01-25 01:36:08
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-24 13:49, Grzegorz pisze:

> [...]
    > programator dla AVR oraz ARM (czy programatory dla ARM są uniwersalne?
    > tzn. obsługują ARM 7 i ARM 9?) pod złącze USB, który będzie działał w

    Od programatora AVRów dla Windows wypadałoby wymagać aby pracował m.in.
    z AVR Studio - czyli odpadają dziwaczne wynalazki "programowego"
    udawania USB, które chodzą tylko ze zmodyfikowanym avrdude (a'la
    wspomniany wcześniej w tym wątku usbasp). Zatem polecam coś emulującego
    oryginalny atmelowy programator (gadającego protokołem STK500v2), z
    zintegrowanym sprzętowym konwerterem FTDI (omijaj programatory mające w
    opisie pracę w klasie USB HID zamiast CDC) no i koniecznie buforem
    robiącym konwersję napięć.

    Ja mam taki i daje radę:
    http://www.allegro.pl/item887379833_programator_avr_
    usb_4w1_stk500v2_avr910_rs232_gen.html

    Praktycznie wszystko, co pójdzie z AVR Studio, uruchomisz też pod
    Linuxem (sterowniki usb_serial i ftdi_sio są wbudowane w kernel, do
    programowania można użyć np. avrdude).

    Z drugiej strony jednak, przydałaby się też możliwość debugowania AVRów
    przez JTAG (też z użyciem AVR Studio) - tutaj musisz szukać klona
    atmelowej sondy ATJTAGICE (oryginalna jest koszmarnie droga). Coś w tym
    stylu:
    http://www.allegro.pl/item896579444_usb_avr_jtag_deb
    ugger_zgodny_z_jtag_ice.html

    Oczywiście są też programatory typu 2-w-1 ale jeszcze droższe.

    Do programowania i debugowania ARMów wystarcza natomiast cokolwiek
    obsługiwanego przez openocd. Dobrze sprawdzają się programatory oparte o
    układ FT2232 lub jeszcze szybszy FT2232H. Pierwszy z brzegu przykład:
    http://www.allegro.pl/item883735269_jtag_na_usb_dla_
    arm_programator_rs232.html

    Albo na FT2232H (USB 2.0 High Speed):
    http://www.joernonline.de/contrexx2/cms/index.php?pa
    ge=129

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2010-01-25 01:41:00
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-24 17:39, Paweł pisze:

    > Procesory ARM robione są przez wiele różnych firm. Nie istnieje coś
    > takiego jak uniwersalny programator. Musisz zdecydować się na jakąś
    > konkretną rodzinę.

    Praktycznie wszystkie mikrokontrolery z jądrem ARM posiadają
    wyprowadzony jak najbardziej standardowy interfejs JTAG. I do niego
    podłącza się właśnie "uniwersalny programator". Służy do programowania i
    debugowania. Nawet gdy procek nie ma własnej pamięci Flash, można
    zagadać z dołączoną do niego na zewnątrz pamięcią Flash (umie to m.in.
    openocd). Na prawdę nie trzeba być zdanym na widzimisię bootloadera
    szeregowego (co producent to innego).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2010-01-25 10:43:45
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Jan 2010 02:41:00 +0100, Adam Dybkowski wrote:
    >Praktycznie wszystkie mikrokontrolery z jądrem ARM posiadają
    >wyprowadzony jak najbardziej standardowy interfejs JTAG. I do niego
    >podłącza się właśnie "uniwersalny programator".

    A ten JTAG w ARM to wedlug jednego standardu, czy znow kazdy producent
    swoje rejestry umieszcza jak chce ?

    J.

  • 7. Data: 2010-01-25 14:10:22
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2010-01-25 11:43, J.F. pisze:
    > A ten JTAG w ARM to wedlug jednego standardu, czy znow kazdy producent
    > swoje rejestry umieszcza jak chce ?

    Jeden... ale rejestry od programowania Flash, to już jak producent
    chce... Pocieszenie takie, że to już kwestia software do programatora, a
    nie samego programatora.

    pzdr
    mk

  • 8. Data: 2010-01-25 17:06:43
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > zagadać z dołączoną do niego na zewnątrz pamięcią Flash (umie to m.in.
    > openocd). Na prawdę nie trzeba być zdanym na widzimisię bootloadera

    Interfejs JTAG jest standardowy. Jednak w praktyce do każdej rodziny
    procesorów potrzebne jest inny software do programowania i zwykle inny
    programator.

    Paweł

  • 9. Data: 2010-01-25 20:49:31
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Polećcie mi proszę jakiś uniwersalny, sprawdzony (bezproblemowy)
    > programator dla AVR oraz ARM (czy programatory dla ARM są uniwersalne?

    Podepnę się do tematu...
    Czy sprawdzał ktoś ten projekt
    http://www.tuxgraphics.org/electronics/200510/articl
    e05101.shtml
    czy może są jakieś lepsze? Akurat dysponuję porem LPT, ale na okazjonalnie
    przydałby się programator z USB. Użyłbym popularnego
    kabla z układem PL2303, żeby nie bawić się w kupowanie, płytkę i lutowanie
    FT323.
    Oczywiście trzeba zrezygnować z pierwszego programowania za pomocą "BitBang
    Czy STK500 V2 wymaga od czasu do czasu upgrade firware? Czy są jakieś wersje
    z automatycznym upgrade z poziomu AVR Studio (self programming)?

    Michał

  • 10. Data: 2010-01-25 22:21:26
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    > A ten JTAG w ARM to wedlug jednego standardu, czy znow kazdy producent
    > swoje rejestry umieszcza jak chce ?

    Standard jest jeden, natomiast w kwestii złącza są dwa obozy: jeden
    preferuje oldskulowe wielgachne złącze 2x10 pinów (zaproponowane lata
    temu AFAIR przez samą firmę ARM), a drugi skłania się ku minimalizacji
    do wersji 10-pinowej (to samo tyle że mniej mas). Można spotkać kable
    programujące z obiema wersjami wtyczek a konkretny wybór zależy od tego,
    ile masz miejsca na płytce (czasem to trzeba i pójść w jeszcze mniejsze
    złącza plus przejściówka).

    Jeżeli natomiast chodzi o warstwę komunikacji z jądrem procka - standard
    jest dawno ustalony i niezmienny. Tak samo się robi dostęp do rejestrów
    i pamięci RAM w każdym ARMie (różne mogą być tylko adresy tego obszaru
    RAM), podobnie jak i debugowanie (przy czym w niektórych prockach jest
    ograniczenie np. na liczbę pułapek sprzętowych).

    Tak jak w tym wątku ktoś już trafnie zauważył - sprzęt do
    debugowania/programowania jest wspólny dla wszystkich ARMów, a
    ewentualne różnice musi obsłużyć soft na komputerze.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/