  • 1. Data: 2012-10-02 23:46:55
    Temat: Prośba o identyfikację elementu
    Od: janek <e...@g...com>

    Witam.

    Mam uszkodzony zasilacz impulsowy w ładowarce akumulatorów.
    Tranzystor kluczujący 2SK2480 został przebity we wszystkich kierunkach.
    Do nogi S tego tego tranzystora podłączone są równolegle 2 elementy SMD,
    jeden ma oznaczenie 2Rx4 (x-to nieczytelny znak) drugi jest kompletnie spalony.
    Drugi koniec tych elementów podłączony jest do transformatora impulsowego.
    Mam pytanie o ten spalony element, co to może być?
    Jak ewentualnie mogę bezpiecznie połączyć tranzystor kluczujący 2SK2480
    do transformatora ażeby nie było kolejnej awarii?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2012-10-03 08:57:12
    Temat: Re: Prośba o identyfikację elementu
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    W takich wypadkach pomaga zamieszczenie gdzeiś fotki i podanie szczegółów
    urządzenia - typ/model.
    Pozwólmy sobie pomóc

    Może tam były po prostu 2 rezystory równolegle 2R34
    EM

  • 3. Data: 2012-10-03 09:46:36
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "janek" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Jak ewentualnie mogę bezpiecznie połączyć tranzystor kluczujący 2SK2480
    do transformatora ażeby nie było kolejnej awarii?

    Do tego co napisał kolega EM dodam, że często bezpieczne połączenie to
    własnie zwarcie w kontenerze na elektrośmieci ;-)
    Takie zasilacze bywają zupełnie wadliwie zaprojektowane.
    Ostatnio np. miałem w serwisie zasilacz w którym wzmacniacz błędu był po
    stronie sieciowej za transoptorem, o dryfcie termicznym i strzeniu lepiej
    nie wspominać. Klient odesłany z kwitkiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2012-10-03 21:54:41
    Od: janek <e...@g...com>

    Chodzi o to urządzenie:
    http://pl.farnell.com/ansmann/acs110-traveller/ladow
    arka-acs110-traveller/dp/1253175

    Ma może ktoś schemat do tego urządzenia?
    Ewentualnie podobnych modeli, nic nie mogę znaleźć.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2012-10-03 22:38:55
    Od: m...@w...pl

    W dniu środa, 3 października 2012 20:54:41 UTC+1 użytkownik janek napisał:
    > Chodzi o to urządzenie:
    >
    > http://pl.farnell.com/ansmann/acs110-traveller/ladow
    arka-acs110-traveller/dp/1253175

    > Ma może ktoś schemat do tego urządzenia?
    >
    > Ewentualnie podobnych modeli, nic nie mogę znaleźć.

    Jezeli ten tranzystor ma przebicie do bramki to najpewniej to co tą bramką steruje
    też poszło z dymem. Na wymianie tranzystora się nie skończy.

  • 6. Data: 2012-10-05 17:36:46
    Od: e...@g...com

    Tutaj umieściłem część schematu zasilacza, która mnie interesuje:
    http://imageshack.us/photo/my-images/210/zasilacz.pn
    g/
    Schemat jest poglądowy, może mieć błędy (przerysowywany z PCB.
    Mam pytanie, dlaczego kiedy podłączam masę oscyloskopu na katody diod D2, D3
    wylatują bezpieczniki?.
    Mostek prostowniczy jest sprawny, na wyjściu (kondensator C5) jest napięcie 300V.
    Chciałem podłączyć oscyloskop żeby zobaczyć co się właściwie dzieje.
    Jak poprawnie mogę to zrobić??

  • 7. Data: 2012-10-05 18:09:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Elektrozlecenia,

    Friday, October 5, 2012, 5:36:46 PM, you wrote:

> [...]
    > Schemat jest poglądowy, może mieć błędy (przerysowywany z PCB.
    > Mam pytanie, dlaczego kiedy podłączam masę oscyloskopu na katody diod D2, D3

    A jak sobie wyobrażasz, żeby nie wylatywały?

    Bronę chłopu, nie zegarek...

    > Mostek prostowniczy jest sprawny, na wyjściu (kondensator C5) jest napięcie 300V.
    > Chciałem podłączyć oscyloskop żeby zobaczyć co się właściwie dzieje.
    > Jak poprawnie mogę to zrobić??

    Użyj transformatora separacyjnego do zasilania sprawdzanego
    urządzenia!

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-10-05 18:10:38
    Od: janek <e...@g...com>

[...]
    Tranzystor kluczujący jest sterowany z optootranzystora, napięcie w uzwojeniu S2
    indukuje się,
    ale jego wartość jest o połowe mniejsza niż w przypadku sprawnego zasilacza.

  • 9. Data: 2012-10-05 18:12:33
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-10-05 17:36, e...@g...com pisze:> Mam pytanie,
    dlaczego kiedy podłączam masę oscyloskopu na katody diod D2, D3
    > wylatują bezpieczniki?.

    Bo każdy typowy oscyloskop ma wejście asymetryczne z masą podłączoną do
    przewodu ochronnego.
    Jak chcesz coś mierzyć bezpiecznie, to poprzez transformator separujący.
    Ewentualnie jakaś sonda różnicowa izolowana, ale raczej o to trudno.
    EM