  • 91. Data: 2010-08-07 20:35:24
    Temat: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 07/08/2010 20:41, slawek wrote:

    > Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    com...

    > Oj, różnie bywa. Jednak jakoś nie widzę, po co potrzebna jest aż taka
    > moc obliczeniowa - jeżeli to ma być zarządzanie przedsiębiorstwem - na

    może być instytucja finansowa, ubezpieczenie itd. Czyli wróżenie z fusów
    - do tego potrzebny jest model statystyczny.

    B.

  • 92. Data: 2010-08-07 20:40:20
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 7 Sie, 19:38, Bronek Kozicki <b...@s...net> wrote:
> [...]
    Jest problem z etatami dla programistów ze względu na poufność.
    Poprzedni
    etat wyleciał w całości za to że informacje wykorzystywali niezgodnie
    umową. Potem ja pracowałem pół roku na danych nie wiedząc skąd te
    dane pochodzą i nie miałem pojęcia dlaczego nie chcą mi powiedzieć,
    teraz
    rozumiem...

    > sławek, nie znasz kontekstu. Być może tych decyzji trzeba podjąć tak
    > dużo, ale w kwestiach tak skomplikowanych, że ludzie nie są w stanie
    > zrobić tego bez pomocy maszyn?
    Decyzji też nie ma tak dużo, ale ilość ich "kombinacji" rośnie
    wykładniczo.
    W dodatku wiąże się z nimi pewne prawdopodobieństwo i nie dość
    że przeszukiwanie ogromnego grafu, to jeszcze w "liściach" symulacja
    MC...

    Pozdrawiam

  • 93. Data: 2010-08-08 06:35:51
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    om...
    > może być instytucja finansowa, ubezpieczenie itd. Czyli wróżenie z fusów -
    > do tego potrzebny jest model statystyczny.

    Tak, właśnie o to mi chodzi: dobry ekspres do kawy plus sekretarka kosztuje
    mniej niż farma PC plus informatyk.

    A skutek? Będzie to wróżenie tak czy siak.

    Niezliczone problemy tego świata są wywoływane przez "błyskawiczne nieomylne
    decyzje". Teraz być może należałoby dodać: "podejmowane przez AI".

    slawek

  • 94. Data: 2010-08-08 10:01:32
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 08/08/2010 07:35, slawek wrote:
    > Tak, właśnie o to mi chodzi: dobry ekspres do kawy plus sekretarka
    > kosztuje mniej niż farma PC plus informatyk.
    >
    > A skutek? Będzie to wróżenie tak czy siak.

    to masz zadanie z mojej działki: o ile musisz przesunąć cenę kupna
    GBP/USD żeby jak najszybciej, ale bez strat, zejść z pozycji 5mln ? Masz
    czas na podjęcie decyzji 10 milisekund, i będziesz takie decyzje
    podejmować tysiące razy w ciągu dnia. Podejmujesz się?

    B.

  • 95. Data: 2010-08-08 10:29:51
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    om...
    > czas na podjęcie decyzji 10 milisekund, i będziesz takie decyzje
    > podejmować tysiące razy w ciągu dnia. Podejmujesz się?

    Ja? Po co? Kryzys już jest, drugiego nam nie trzeba.

    slawek

  • 96. Data: 2010-08-08 10:39:21
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 08/08/2010 11:29, slawek wrote:

    > Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    om...

    > Ja? Po co? Kryzys już jest, drugiego nam nie trzeba.

    czy to znaczy że z powodu "kryzysu" zawieszamy handel międzynarodowy i
    przestajemy klientom sprzedawać waluty, czy też że po sprzedaniu walut
    trzymam pozycje dla siebie w charakterze "inwestycji"?

    Widzisz, nie rozumiesz problemu.

    B.

  • 97. Data: 2010-08-08 13:47:46
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]
    > przestajemy klientom sprzedawać waluty, czy też że po sprzedaniu walut
    > trzymam pozycje dla siebie w charakterze "inwestycji"?

    Jeżeli handel ma polegać na przeliczaniu 100 razy na sekundę kursu walut -
    to za przeproszeniem to nie jest handel, ale cynksiarstwo. Oczywiście
    niektórzy będą widzieć w tym postęp.

    Twój problem to strach że konkurencja ma lepsze komputery, lepsze algorytmy,
    lepszych informatyków. Ty potrafisz podejmować decyzje co 10 milisekund
    (wow! jakby powiedział "łowca" z filmu Tarantino)... a twoi konkurenci z
    Chin mają już 7 milisekund, a podobno gdzieś w Area51 stoi jakiś GOLEM
    XIV... itd.

    Informatyka informatyką, lecz handel (zwłaszcza międzynarodowy!) to także
    umiejętność zmuszenia drugiej strony do czekania tak długo, jak to _nam_
    jest potrzebne.

    Nie dziwi mnie więc, że niezbyt nam on wychodzi. Dziwi natomiast że
    ekonometria jest uważana za naukę (bo nie jest, nie stosuje się do niej
    kryterium falsyfikacji). I że ciągle są naiwni, myślący że dadzą radę
    poznać, zależną od decyzji innych ludzi, przyszłość przy pomocy szklanej
    kuli, tym razem w postaci kilku szaf wypełnionych elektroniką. Ale jeżeli są
    za to pieniądze - to czemu nie? Informatyka to w końcu sztuka zarabiania
    pieniędzy przy tworzeniu oprogramowania dla komputerów.

    slawek

    PS, ty na poważnie myślisz, że XIX wieku nie handlowano? Bo komputerów to
    wtedy jeszcze nie było.

  • 98. Data: 2010-08-08 14:12:15
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 8 Sie, 15:47, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    > PS, ty na poważnie myślisz, że XIX wieku nie handlowano? Bo komputerów to
    > wtedy jeszcze nie było.

    Chodzi o prawdopodobieństwo. Załóżmy że zauważyłeś że jeśli jednego
    dnia sprzedasz mniej chleba niż średnia z tygodnia, to na drugi dzień
    więcej ludzi niż zwykle chce kupić bułki. Dlaczego nie miałbyś
    dostosować
    produkcji do tej zależności? Czasami obrót zwiększony o 1% decyduje
    czy przedsiębiorstwo zarabia czy traci. W jednych dziedzinach jest
    totalny chaos i można stosować wróżenie z fusów, w innych dziedzinach
    są takie zależności i dlaczego z nich nie korzystać?

    Pozdrawiam

  • 99. Data: 2010-08-08 15:22:04
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 08/08/2010 14:47, slawek wrote:
> [...]
    >
    > Jeżeli handel ma polegać na przeliczaniu 100 razy na sekundę kursu walut
    > - to za przeproszeniem to nie jest handel, ale cynksiarstwo. Oczywiście

    z całym szacunkiem , ale nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz.

    > PS, ty na poważnie myślisz, że XIX wieku nie handlowano? Bo komputerów
    > to wtedy jeszcze nie było.

    wiesz ile kosztowały wtedy np. przyprawy z Indii? Albo zwykła kawa?

    B.

  • 100. Data: 2010-08-08 16:09:23
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    om...
    > wiesz ile kosztowały wtedy np. przyprawy z Indii? Albo zwykła kawa?

    Za to murzyni jacy byli tani?

    slawek