  • 31. Data: 2017-11-30 05:43:38
    Temat: Re: Prosty generator pseudolosowy 8bit z limitem
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Wednesday, November 29, 2017 at 8:38:38 PM UTC+1, AK wrote:

    > Dobrze wiesz ze zdecydowana wiekszosc "domorośle" robionych generatorow "losowych"
    ma ta ceche :)
    > Najgorsze jest, ze bardzo czesto zdarzalo sie, ze te z bibliotek standardowych
    kompilatorow tez...
    > :(

    RANDU ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 32. Data: 2017-11-30 07:31:39
    Od: "Radoslaw Szwed" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Adam Klobukowski" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Poszukuję prostego (szybkiego) generatora pseudolosowego liczb 8bitowych z górnym
    limitem, tj. jak bym chciał sobie wylosować liczbę
    z zakresu 0-44. Możecie coś polecić?

    Mały (16 bajtów na x86) szybki generator liczb pseudolosowych generujący wartości
    losowe od 0-255.
    Wprowadzenie limitu chyba nie będzie problemem dlatego go nie uwzględniłem.

    Generowane liczby zależą od wartości początkowej rnd i wartości używanej przy
    rozkazie xor. Dla poniższych ustawień kod generuje 254 różne wartości.
    Żadna z wartości się nie powtórzy dopóki wszystkie nie zostaną wygenerowane.
    Można zamiast $e7 użyć $71, $7f, $e9 dają równie dobre rezultaty.

    Przeniesienie poniższego kodu na Motorolę (Amiga/Atari ST),
    MOS 6502 (Atari 8bit/C64) czy "ARMa" nie powinno stanowić kłopotu.
    W przypadku problemów dołączyłem komentarze.

    rnd db 20 ; wartość początkowa

    mov al, rnd ; załadowanie zmiennej do akumulatora
    sal al, 1 ; przesuniecie bitów w akumulatorze o 1 w lewo najstarszy bit
    wpada do c
    jc pomin ; jeżeli c=1 skocz do pomin
    xor al, $e7 ; suma symetryczna
    pomin:
    mov rnd, al ; akumulator do rnd (wartość pseudolosowa)

  • 33. Data: 2017-11-30 13:57:24
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, November 29, 2017 at 8:34:47 PM UTC+1, AK wrote:

    > Dostales (prawie)najlepsze (std::mt19937) z mozliwych istniejacych rozwiazan i
    marudzisz eh...

    > AK

    Jeśli wydajność generatora nie jest ważna, a są potrzebne dobre losowe
    liczby, to bym nigdy nie użył MT. MT jest czymś pośrednim pomiędzy
    dobrym a wydajnym generatorem. MT nie przechodzi diehardera.

    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2017-12-01 01:05:18
    Od: "AK" <n...@n...net>

    Użytkownik "M.M." <m...@g...com> napisał:

    > Jeśli wydajność generatora nie jest ważna, a są potrzebne dobre losowe liczby, to
    bym nigdy nie
    > użył MT.
    > MT jest czymś pośrednim pomiędzy dobrym a wydajnym generatorem.

    No i _wlasnie dlatego_ jest najlepszy w kontekscie problemu pytacza.
    Zacznie robic sam , to bedzie super szybkie ale.. do d.. (maly okres).
    Zechce zrobic porzadnie, to szybkosc szlag trafi.

    AK

  • 35. Data: 2017-12-01 07:01:52
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 listopada 2017 14:01:44 UTC+1 użytkownik slawek napisał:

    > Domagasz się pomocy, a nawet nie zdefiniowałeś dokładnie problemu.
    > Chcesz pisać w Asemblerze, ale nie chcesz się przepracować. Chcesz
    > pomocy, ale nie piszesz o jaki CPU chodzi (tyle że to nie x86).

    Heh. Mnie chodzi o najprostszy generatow liczb pseudolosowych. Nie będe go nijak
    testował (poza 'na oko') bo nie będzie na nim wisieć los wszechświata, kluczy
    szyfrujących też nie będę nim generował. Po prostu potrzebuję czegoś co pozwoli łatwo
    i w miare szybko wygenerowć ca. 1M liczb z odpowiednich zakresów.

    > Chcesz pisać swój własny generator. Ale nie masz narzędzi do jego
    > testowania. Chcesz szybko i byle jak, ale nie masz pojęcia jak i jak
    > zacząć. No i fajnie.

    Tak, chcę szybko i byle jak. Jak już napisałem wyżej - nie piszę nic krytycznego.

    > A książek nie będziesz czytać bo nie. Też zupełnie gites.

    Nic takiego nigdzie nie napisałem.

    AdamK

  • 36. Data: 2017-12-01 07:04:14
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 listopada 2017 05:42:24 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:
> [...]
    > generator o zakresie pełnych 8 bitów i obcinanie-odrzucanie*) w lepszej
    > werjsi, a modulo jak checsz mieć liczby ujowe.
    >
    > *) masz M liczb losowych, a chesz N, bierzesz największe k, takie, że
    > N*k<M. Losujesz x, jeśli x/k <N x/k jest wynikiem, jeśli nie - repeta.
    >
    > No to czym generować te 8 bitów? Weź najprostszy generator kongruencyjny
    > i bierz 8 bitów w miarę z góry.
    > Co bardzije znane generatorki:
    > (x * 48271) % 2147483647
    > (x * 16807) % 2147483647
    >
    > Modulo 2^31-1. Ciut upierdliwe.
    > Tu możesz sobie znaleść takie, które są mod 2^k (poza RANDU!)
    nerator#Parameters_in_common_use

    > Dlaczego taki duży stan, mimo, że chcesz tylko 8 bitów?
    > Bo jeśli stan miałby tylko 8 bitów, generatorek miałby
    > okres co nauwyżej 256. Dla 16 bitów co najwyżęj 65536. Mało.
    > Poza i tak rzadko więcej niż połowa bitów takiej liczby zachowuje
    > się ładnie.
    >
    > Ładną alternatywą jest też xorshift*.
    >

    > BTW. Coś mi mówi, że zadałeś nie to pytanie, które chciałeś.
    > Czy przypadkiem nie istotniejsze jest to, że ma to szybko
    > banglać na 8 lub 16 bitowym urządzeniu? ;->
    > Wtedy to zupełnie inny problem.
    >
    > pzdr
    > bartekltg

    O, dzieki, o coś takiego mi chodziło :D

    AdamK

  • 37. Data: 2017-12-01 07:04:40
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 listopada 2017 07:32:20 UTC+1 użytkownik Radoslaw Szwed napisał:
> [...]
    > xor al, $e7 ; suma symetryczna
    > pomin:
    > mov rnd, al ; akumulator do rnd (wartość pseudolosowa)

    Dzięki :)

    AdamK

  • 38. Data: 2017-12-02 02:46:51
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Nov 2017 22:01:52 -0800 (PST), Adam Klobukowski
    <a...@g...com> wrote:
    > Nic takiego nigdzie nie napisałem.

    A konkretnie: jakie książki przeczytałeś?

  • 39. Data: 2017-12-04 17:34:54
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu sobota, 2 grudnia 2017 02:46:52 UTC+1 użytkownik slawek napisał:

    > A konkretnie: jakie książki przeczytałeś?

    Ostatnio? 'Viriona' Ziemańskiego. Ale już następne się piętrzą przedemną.

    AdamK

  • 40. Data: 2017-12-06 09:58:36
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 4 Dec 2017 08:34:54 -0800 (PST), Adam Klobukowski
    <a...@g...com> wrote:
    > Ostatnio? 'Viriona' Ziemańskiego.

    A co w niej piszą o generatorach liczb pseudolosowych?