  • 91. Data: 2011-10-18 11:28:20
    Temat: Re: Przeciwko w?asno?ci intelektualnej
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    No popatrz. Bez niego też. No i?

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 92. Data: 2011-10-18 11:31:15
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >Nie znam tej decyzji, czy powinienem się wstydzić?

    No nie wiem. Pozujesz na znawcę.
    Chodziło o to, że producent umieszczał bezprawnie na płycie i/lub
    opakowaniu CD/DVD (szczegółów nie pamiętam; są do wygooglania)
    informację, że wszelkie kopiowanie jest zabronione. UOKiK nakazał
    zmianę napisu, gdyż ten wprowadzał w błąd pomijając dozwolony użytek.

> [...]
    >rozpatrujemy scenariusz czysto hipotetyczny. W rzeczywistości
    >biblioteka kupuje pojedyncze egzemplarze, i ilość ludzi korzystających
    >z takiego egzemplarza jest najwyżej 1 osoba na miesiąc. To nie jest z
    >punktu widzenia autora taka samam, sytuacja, jak gdyby dostał
    >honorarium za jeden egzemplarz, a z tego egzemplarza mogły korzystać
    >tysiące ludzi na raz. A przy egzemplarzu kupionym przez fizyczną osobe
    >tez przecież nie ma żadnej gwarancji, że będzie to jedyny czytelnik -
    >może cię to zdziwi, ale taka osoba też może swój egzemplarz pożyczać

    Kurczę, to jest dopiero kradzież!
    I gwałt zbiorowy jeszcze!

    >Przecież ta hipotetyczna sytuacja tez by była zarabianiem na prawie
    >autorskim - prawo to sprawia, że biblioteka musi ten tysiąc
    >egzemplarzy kupić od wydawcy z którym autor ma umowę z tytułu której
    >może dostawać honorarium od tych tysięcy.

    No, ale kolejne tysiące nie kupią tych kolejnych tysięcy. Przecież to
    strata dla wydawnictwa!

    --
    \------------------------/

  • 93. Data: 2011-10-18 11:47:28
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >Jeszcze raz: to, że "można" na czymś zarabiać, nie znaczy, że
    >zarabianie nie jest zabronione, tylko że jest praktyczna możliwość. Na
    >stręczycielstwie albo sprzedaży narkotyków można zarabiać, więc ludzie
    >to robią pomimo zakazu.

    Czyli są jakieś prawne regulacje, które zapewniają mi zarobek na
    twórczości? Kurczę, jakoś dotąd ich nie widziałem.

    >Jeśli na twórczości nie będzie można zarabiać,
    >to ludzie nie będą poświęcać czasu i pieniędzy na tworzenie dzieł
    >wymagających znacznej ilości czasu i pieniędzy, więc dzieła te nie
    >będą powstawać, ze szkodą dla ogółu.

    1. Poprzednik implikacji jest fałszywy, więc w ogóle nie trzeba
    rozpatrywać całości, ale:
    2. Nie jest powiedziane, że nikt nie będzie poświęcać czasu i pieniędzy
    oraz:
    3. Nie jest pewne, że będzie to ze szkodą dla ogółu.

    >Skoro istnienie takiego modelu jest w interesie społecznym, to czemu
    >miałby nie gwarantować?

    No właśnie wciąż nie jest powiedziane (chociaż lobby jedno z drugim
    bardzo głośno krzyczy), że prawo musi gwarantować akurat _taki_ model.

    >Przecież istnienie prawa autorskiego nie powoduje, że twórca
    >automatycznie dostaje jakieś pieniądze.

    Zaraz, zaraz... to nie Ty przypadkiem pisałeś, że możliwość zarabiania
    na twórczości jest chroniona prawem? Skonsultuj to może sam ze sobą.

    >Musi sobie właśnie znaleźć
    >źródło dochodów, czyli konkretnie ludzi, którzy będą chcieli zapłacić
    >za jego dzieła, czy też pośrednika, który zapłaci mu żeby sprzedawać
    >te dzieła.

    No to zupełnie jak i bez ochrony prawnoautorskiej.

> [...]
    >telewizory też trafią do ludzi, którzy chcą mieć telewizor i chcą za
    >niego zapłacić. Więc niby wszystko w porządku, ale problem masz taki,
    >że w sytuacji grasujących na drogach bandytów napadających na
    >ciężarówki i kradnących towar nie opłaca się produkowac telewizorów,
    >więc nikt nie będzie ich produkował. Więc w każdym cywilizowanym
    >wydaniu "wolny rynek" polega na tym, że państwo pomaga stworzyć
    >warunki, w którym opłaca się produkować to, co ludzie chcą kupować (na
    >co jest popyt), np. przez zwalczanie bandytów okradających cięzarówki

    Brawo. Z tym, że:
    1) Własność prywatna jest koncepcją nie tylko uzasadnioną ekonomicznie,
    ale też moralnie. Z prawami autorskimi już tu jest dużo bardziej ślisko
    2) Dość łatwo można pokazać, że brak pewnych podstawowych regulacji (np.
    prawa własności właśnie) wpływa negatywnie na ogólny dobrobyt
    społeczeństwa. Im bardziej konkretne/szczegółowe rozwiązania
    rozpatrujemy, tym trudniej je oceniać pod tym kątem.

    >a nie mówi, że to jest problem producentów, żeby sobie
    >znaleźli model biznesowy na którym mogą zarabiać pomimo bandytów.

    No kurczę, jeszcze trochę a wymyślisz, że trzeba rejonizować sklepy
    spożywcze, bo przecież to nie może być tak, że to jest problem
    przedsiębiorcy, żeby znaleźć sobie model biznesowy, na którym może
    zarabiać pomimo konkurencji.

    >Ależ nie ma takiej potrzeby, wystarczy, że odpowiednio duża ilość
    >ludzi w demokracji

    Zabawne. Tak nisko oceniasz tych ludzi, że chcesz ich mierzyć na
    metry/kilogramy?

    >uzna, że nie jest skłonna rezygnować z seriali,
    >filmów kinowych, powieści, albumów muzycznych i zadowolić się youtube,
    >blogami i grajkiem w przejściu podziemnym.

    Znaczy, naiwnie twierdzisz, że wynik działania machiny
    przedstawicielskiej ma coś wspólnego z przekonaniami wyborców w bardzo
    szczegółowych sprawach? (i na dodatek jeszcze sądzisz, że te przekonania
    mają jakikolwiek sens? - patrz np. często wyrażana opinia, że powinno
    się równocześnie obniżać podatki i zwiększać transfery)

    >Da się bardzo prosto. Ludzie płacą pieniądze za filmy, muzykę,
    >subskrybcję HBO i tak dalej, co jest bezpośrednim dowodem na to, że są
    >to rzeczy dla nich użyteczne.

    Restauratorzy płacą haracz, co jest bezpośrednim dowodem na to, że
    "opieka" grup przestępczych jest dla nich cenna. I jako taka powinna
    zostać usankcjonowana prawnie.

    >A jak ktoś nie chce oglądać shitów z Hollywood i woli youtube, to
    >przecież nikt mu nie broni oglądać youtube. Co mu w ogóle przeszkadza,
    >że shitów z Hollywood nie wolno kopiować?

    Wyobraź sobie, że np. przeszkadza mi, że w cenach urządzeń/nośników,
    które płacę jest zawarty haracz dla ZAiKS-u/Kopipolu/innych cudaków.
    I nawet jeśli nie chcę oglądać/słuchać/czytać czegokolwiek wyplutego
    przez "mainstream", muszę za to płacić.

    --
    \------------------------/

  • 94. Data: 2011-10-18 11:50:55
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-10-18 12:05, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > to ludzie nie będą poświęcać czasu i pieniędzy na tworzenie dzieł
    > wymagających znacznej ilości czasu i pieniędzy, więc dzieła te nie

    Do tego miejsca się zgadzam.

    > ze szkodą dla ogółu.

    A tu już wrzucasz tezę, że brak dzieł, na które wydano dużo kasy jest
    szkodliwy. Gdyby sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej powstało w skali 1:20
    to byłaby duża strata?

    > Skoro istnienie takiego modelu jest w interesie społecznym, to czemu
    > miałby nie gwarantować?

    Pytanie, czy istniejący model biznesowy, oparty w dużej mierze na
    ochronie IP jest per saldo w interesie społecznym? Jakie i czyje
    potrzeby faktycznie zaspokaja?

    [...]
> [...]
    > źródło dochodów, czyli konkretnie ludzi, którzy będą chcieli zapłacić
    > za jego dzieła, czy też pośrednika, który zapłaci mu żeby sprzedawać
    > te dzieła.
    >
    > W tym przypadku prawo i wolny rynek działają właśnie tak, że skoro
    > istnieje popyt na produkt (w postaci ludzi chcących zapłacić za
    > egzemplarz dzieła) i jest ktoś, kto ten popyt może zaspokoić
    > produkując produkt (twórca, wydawca itd.), to system prawny "powinien"
    > stworzyć ramy, w których producent może na tym zarobić.
    >
    > To jest dokładnia taka sama sytuacja, jak z dajmy na to produkcją
    [...]

    Już nie. Bo technologia coraz bardzie pokazuje, że dzieło i jego
    egzemplarz mają się do siebie nijak. A obecny model ochrony IP bardzo
    kiepsko do tej sytuacji przystaje.

    [...]
    > A jak ktoś nie chce oglądać shitów z Hollywood i woli youtube, to
    > przecież nikt mu nie broni oglądać youtube. Co mu w ogóle przeszkadza,
    > że shitów z Hollywood nie wolno kopiować?

    To pół biedy. Gorzej, że nie można "kopiować" "nowatorskich rozwiązań"
    w stylu dwukliku. I to nie można przez bardzo wiele lat od ich
    "zarezerwowania".

> [...]
    > specjalnymi itd.
    >
    > Po drugie wielu utalentowanych twórców może po prostu nie być
    > zainteresowanych tworzeniem dla samego objawiania talentu.

    > Dla zaistnienia w sensie że chociaż jedna osoba stworzy chociaż jedno
    > dzieło po zniesieniu IP - to oczywiście nie, nikt tak nie twierdzi.
    >
    > Jest konieczna do zaistnienia wielu form twórczości w odpowiedniej
    > ilości, których to form zaistnienie jest pożądane przez wielu ludzi, o
    > czym świadczy że są oni skłonni zapłacić pieniądze, lub choćby wykonać
    > jakiś wysiłek w celu spiracenia danego dzieła, po to, żeby je zobaczyć/

    Z drugiej strony - nie istnieje (np. w polskim systemie prawa) możliwość
    przekazania utworu do domeny publicznej włączenie z zrzeczeniem się
    autorstwa.

    W przypadku patentów - możliwe jest "zawłaszczenie" na długie lata
    pewnych idei, pomysłów i blokowanie możliwości ich praktycznego
    wykorzystania.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 95. Data: 2011-10-18 11:57:42
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-10-18 13:47, Mariusz Kruk pisze:
    [...]
> [...]
    > spożywcze, bo przecież to nie może być tak, że to jest problem
    > przedsiębiorcy, żeby znaleźć sobie model biznesowy, na którym może

    Z aptekami prawie się udało. Pytanie, czy to dobrze? I co to znaczy
    "dobrze"?

    [...]
    > Wyobraź sobie, że np. przeszkadza mi, że w cenach urządzeń/nośników,
    > które płacę jest zawarty haracz dla ZAiKS-u/Kopipolu/innych cudaków.

    Z drugiej strony - bardzo ciężko "drobnemu autorowi" wydostać część
    tych pieniędzy (vide: korespondencja Vagli z Kopipolem), a równocześnie
    ciężko "wypisać" się autorowi z obecnego systemu: domyślne podpadanie
    pod zarząd odpowiedniej organizacji, ograniczenia w obrocie prawem
    autorskim.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 96. Data: 2011-10-18 12:25:57
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Paweł Kierski"
    >Z aptekami prawie się udało.

    W jakim sensie? Owszem, są jakieś ograniczenia odnośnie osób
    prowadzących apteki (szczegółów nie znam, nie wgłębiałem się zbytnio),
    ale coś więcej? Koło domu mam dwie apteki po dwu stronach skrzyżowania.
    Jakieś 300m dalej jest kolejna. Nikt nie broni mi iść do którejkolwiek
    z nich.

    >Pytanie, czy to dobrze? I co to znaczy
    >"dobrze"?

    Ano właśnie. I to jest kluczowe pytanie.

> [...]
    >ciężko "wypisać" się autorowi z obecnego systemu: domyślne podpadanie
    >pod zarząd odpowiedniej organizacji, ograniczenia w obrocie prawem

    Zgadza się.
    Żeby było zabawniej, później taki Muniek płacze, że go wykorzystali, bo
    wykonywali go publicznie, a on sobie tego nie życzy.

    --
    \------------------------/

  • 97. Data: 2011-10-18 12:33:20
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 18, 12:31 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > No nie wiem. Pozujesz na znawcę.

    ?? I to jeszcze od decyzji UOKIK?

> [...]
    > informację, że wszelkie kopiowanie jest zabronione. UOKiK nakazał
    > zmianę napisu, gdyż ten wprowadzał w błąd pomijając dozwolony użytek.

    No więc oczywiście wydawca wydając płytę wiedział lub mógł wiedzieć o
    dozwolonym użytku.

    Przy czym oczywiście dozwolony użytek nic nie zmienia w omawianej
    kwestii, bo formy użytkowania "godzące w słuszne interesy" nie są z
    definicji dozwolonym użytkiem.

    > Kurczę, to jest dopiero kradzież!
    > I gwałt zbiorowy jeszcze!

    Masz oczywiście prawo do swojego zdania, ale w świetle prawa
    autorskiego jest to zupełnie legalne.

    Być może. I co z tego?

  • 98. Data: 2011-10-18 12:48:50
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >?? I to jeszcze od decyzji UOKIK?

    Od prawa autorskiego.

    >No więc oczywiście wydawca wydając płytę wiedział lub mógł wiedzieć o
    >dozwolonym użytku.

    Ba, wydawcy bardzo często wiedzą, ale nie chcą wiedzieć o wielu
    rzeczach. M.in. o dozwolonym użytku. I szerzą kłamliwą propagandę.

    >Przy czym oczywiście dozwolony użytek nic nie zmienia w omawianej
    >kwestii, bo formy użytkowania "godzące w słuszne interesy" nie są z
    >definicji dozwolonym użytkiem.

    Przy czym "słuszne interesy" są bardzo nieokreślone.

    >Masz oczywiście prawo do swojego zdania, ale w świetle prawa
    >autorskiego jest to zupełnie legalne.

    Ja to wiem. Trick polega na tym, że "klimat prawny" jest w kierunku
    powiększania ochrony.

    >Być może. I co z tego?

    Zaraz, to nie Ty byłeś tu za bronieniem modelu biznesowego wydawcy?

    --
    \------------------------/

  • 99. Data: 2011-10-18 13:51:18
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Oct 18, 12:47 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Czyli są jakieś prawne regulacje, które zapewniają mi zarobek na
    > twórczości? Kurczę, jakoś dotąd ich nie widziałem.

    W odniesieniu do tego, co mówiłem, owszem, spora ilość twórców w
    praktyce może się utrzymywac i się w praktyce utrzymuje w ten czy inny
    sposób z eksploatacji praw autorskich. Czy ty akurat możesz, tego
    przecież nie wiem. Jeśli nie, to trudno, jakoś świat się będzie musiał
    obejść bez twoich ewentualnych wielkopomnych dzieł.

    > 1. Poprzednik implikacji jest fałszywy, więc w ogóle nie trzeba
    > rozpatrywać całości, ale:
    > 2. Nie jest powiedziane, że nikt nie będzie poświęcać czasu i pieniędzy

    W praktyce nie chodzi przecież o różnicę między nikt, absolutnie nikt,
    a powiedzmy jedna osoba, tylko o różnicę między ci twórcy, co teraz
    poświęcają, a nikt lub relatywnie prawie nikt. Podobnie jak "poświęcać
    czas i pieniądze" nie znaczy poświęcić chociaż sekundę czasu i chociaż
    20 groszy, tylko poświęcać taką ilość czasu i pieniędzy, żeby tworzyć
    takie dzieła, jak dzisiaj powstają.

    > oraz:
    > 3. Nie jest pewne, że będzie to ze szkodą dla ogółu.

    Skoro ogół takich dzieł chce, a nie będzie ich miał, to ze szkodą.

    > No właśnie wciąż nie jest powiedziane (chociaż lobby jedno z drugim
    > bardzo głośno krzyczy), że prawo musi gwarantować akurat _taki_ model.

    Pewnie, że nie musi. Ale taki model wiemy, że działa, żadnej sensownej
    alternatywy (o której by też było wiadomo, że działa) nie
    przedstawiono.

    > Zaraz, zaraz... to nie Ty przypadkiem pisałeś, że możliwość zarabiania
    > na twórczości jest chroniona prawem? Skonsultuj to może sam ze sobą.

    Pisałem i wszystko się zgadza. "Możliwość zarabiania chroniona prawem"
    to nie to samo co "prawo powoduje, że automatycznie dostaje
    pieniądze". Jeśli nie widzisz różnicy, to chyba nie mamy o czym
    rozmawiać.

    > No to zupełnie jak i bez ochrony prawnoautorskiej.

    Właśnie zupełnie nie tak. Bez ochrony prawnoautorskiej nabywcy mogą
    zapłacić za egzemplarze konkurencyjnemu wydawcy, który nie ma żadnej
    umowy z autorem i nie musi mu nic płacić. Mogą sobie też po prostu za
    darmo skopiować, również nie płacąc nic twórcy.

    > Brawo. Z tym, że:
    > 1) Własność prywatna jest koncepcją nie tylko uzasadnioną ekonomicznie,
    > ale też moralnie.

    Ach, więc wolny rynek polega na tym, że państwo zabrania tylko tego,
    co niemoralne?

    > Z prawami autorskimi już tu jest dużo bardziej ślisko

    Z własnością prywatną też jest ślisko. W ogóle ze wszystkim, co
    uzasadnione moralnie jest ślisko, nawet z wycinaniem niewolnikom
    obsydianowym nożem serc w ofierze. Kto by pomyślał.

> [...]
    > społeczeństwa. Im bardziej konkretne/szczegółowe rozwiązania
    > rozpatrujemy, tym trudniej je oceniać pod tym kątem.

    Tak samo "łatwo" można wykazać że brak prawa autorskiego wpływa
    negatywnie na dobrobyt społeczeństwa w kapitaliźmie.

> [...]
    > spożywcze, bo przecież to nie może być tak, że to jest problem
    > przedsiębiorcy, żeby znaleźć sobie model biznesowy, na którym może

    Bez sensu. Jak jest konkurencja to nie ma tego problemu, o którym
    piszę, bo konkurencja to inny producent, który zaspokaja ten sam
    popyt. Jeśli coś jest w ogóle opłacalne, to przynajmniej jednemu z
    konkurentów w warunkach konkurencji opłacać się raczej będzie - a
    jeśli to faktycznie niemożliwe, to kontrolowany przez państwo monopol
    jest uzasadniony (tak jest np. w przypadku budowy dróg czy innej
    infrastruktury).

    > Zabawne. Tak nisko oceniasz tych ludzi, że chcesz ich mierzyć na
    > metry/kilogramy?

    Jakie kilogramy? Przecież ja sam do "tych ludzi" należę: wolę móc
    zapłacić i oglądać Boardwalk Empire niż móc tylko oglądać za darmo
    youtube; wiele innych osób myśli tak samo, nawet jeśli w ich przypadku
    nie jest to Boardwalk Empire tylko Grey's Anatomy albo nowa komedia
    romantyczna z Jennifer Aniston. Razem jest nas tyle, że interes nas
    wszystkich to już interes społeczny i według mnie prawo powinno go
    chronić, niezależnie od formalnej możliwości udowodnienia, że te
    dzieła są bardziej wartościowe od filmiku z youtube na którym pijak
    wpada do rowu.

> [...]
    > mają jakikolwiek sens? - patrz np. często wyrażana opinia, że powinno
    > się równocześnie obniżać podatki i zwiększać transfery)

    Nie. Twierdzę, że ludzi podzielających moje zdanie w kwestii youtube
    kontra filmy i seriale za miliony (i tak dalej dla muzyki, słowa
    pisanego i czego tam jeszcze) jest na tyle dużo, że żadnej liczącej
    się partii nie opłaca się nas wkurzać. Dzięki takiemu mechanizmowi
    jednak czasem w demokracjach przedstawicielskich prawu i państwu
    zdarza się działać w publicznym interesie. I uważam, że jak się tak
    akurat zdarza, to jest akurat bardzo dobrze, że tak być, że sobie
    pozwolę zacytowac któregoś z przedpiśców, "powinno".

    > Restauratorzy płacą haracz, co jest bezpośrednim dowodem na to, że
    > "opieka" grup przestępczych jest dla nich cenna. I jako taka powinna
    > zostać usankcjonowana prawnie.

    No jasne, bo ci wszyscy ludzie co subskrybują HBO, kupują muzykę, Blu-
    raye, książki, gry i tak dalej i tak dalej wcale nie chcą oglądać
    filmów i seriali, słuchać muzyki, czytać grać i tak dalej - po prostu
    się boją, że jak nie kupią, to przyjdzie im do domu dwóch osiłków,
    jeden z MPAA a drugi z RIAA, i im nogi połamią.

> [...]
    > które płacę jest zawarty haracz dla ZAiKS-u/Kopipolu/innych cudaków.
    > I nawet jeśli nie chcę oglądać/słuchać/czytać czegokolwiek wyplutego

    Przecież to są akurat grosze. Ale też pytanie czy haracz od nosników
    powinien czy nie powinien być jest jakby oddzielne od tego, czy
    powinno, czy nie powinno być prawo autorskie.

  • 100. Data: 2011-10-18 13:54:34

    On 18.10.2011 12:02, Mariusz Kruk wrote:

> [...]
    > jakiegoś rodzaju działalności gospodarczej (jeśli nie da się
    > równocześnie mocnych ograniczeń typu monopole ustawowe, ale to zupełnie

    Ale monopol też musi być na dobro, na które jest zapotrzebowanie.

    --
    http://szumofob.eu