  • 1. Data: 2017-05-25 09:09:29
    Temat: Przekaźnik do dalekopisu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ciąg dalszy mojej walki z dalekopisem.
    Okazało się, że problem nie leży w moim interfejsie. To, że dalekopis
    nie chce się włączyć po wysłaniu sygnału połączenia przychodzącego
    (zmiana kierunku prądu) wynika z uszkodzenia samego wzywaka. "Ręcznie"
    testując jego poszczególne elementy doszedłem do tego, że nie działa
    przekaźnik H zaznaczony na tym schemacie:

    http://telefon.unas.cz/dalnopis/3.jpg

    Jedno z jego uzwojeń jest aktywowane przez przekaźnik spolaryzowany ER,
    co z kolei powoduje m.in. załączenie silnik przez przekaźnik M. Ręczne
    dociśnięcie kotwiczki przekaźnika H włącza silnik. Przyjrzałem się mu
    bliżej i okazuje się, że:

    1) Jedno z jego uzwojeń ma prawidłową oporność, zbliżoną do 3k omów.
    Drugie natomiast jest odczytywane jako przerwa.
    2) Na uzwojeniu widać ślady działalności jakiegoś gryzonia...

    Poniżej załączam zdjęcia przekaźnika:
    http://www.trioda.com/forum/download/file.php?id=708
    10&mode=view
    http://www.trioda.com/forum/download/file.php?id=708
    11&mode=view

    Czy ktoś rozpoznaje ten model? Gdzieś będzie się dało zdobyć zamiennik?

  • 2. Data: 2017-05-25 10:11:48
    Temat: Re: Przekaźnik do dalekopisu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >bliżej i okazuje się, że:

    >2) Na uzwojeniu widać ślady działalności jakiegoś gryzonia...

    811&mode=view

    >Czy ktoś rozpoznaje ten model? Gdzieś będzie się dało zdobyć
    >zamiennik?

    Pewnie juz tylko w drugim takim dalekopisie.

    Ale ... powinno sie udac rozmontowac przekaznik, zdjac cewke (uwaga na
    narzedzia - karkas juz pewnie bardzo kruchy), odwinac troche drutu, i
    dojsc do przerwy.
    Jesli odwinieto zwojow niezbyt duzo, to dowijac nie trzeba.

    A tak swoja droga - co to jest - druga cewka do samopodtrzymania ?
    Bo mam wrazenie, ze na schemacie steruja nia (5,6) styki przekaznika H
    (te z gornym indeksem 21 czy Z1).

    Podtrzymanie mozna inaczej zorganizowac w razie potrzeby,
    tranzystorami, tyrystorem, drugim przekaznikiem - a raczej dwoma
    patrzac na schemat.
    Ale prosciej bedzie odwinac.

    J.

  • 3. Data: 2017-05-26 14:07:35
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    11&mode=view

    > Czy ktoś rozpoznaje ten model? Gdzieś będzie się dało zdobyć zamiennik?

    Najbliższy wydaje mi się przekaźnikowi C, styczki widać, że na 80%
    samoczyszczące.

    Nie wiem, czy jeszcze gdzieś sie trafi, w Tepsie, alias obecnie Oranżadzie,
    może gdzieś po jakichś zapyziałych magazynach, o ile nie posprzedawali tego
    na złom miedziany. Prędzej pójdzie przewinąć. Uważaj, aby doprowadzenia nie
    leżały na uzwojeniu, bo problem wystąpi ponownie. Wystarczy prostą
    przekładkę dać.
    Taki problem ja miałem na swojej centrali, że niby z jakiego powodu
    uzwojenia szlag trafia, choć prąd malutki, drut daleko wytrzymalszy, okazało
    się, że między uzwojeniem, a doprowadzeniem drugiego końca indukowało się
    tak duże napięcie, iż przebijało izolację, a powstały łuk przepalał cienki
    drucik uzwojenia. Sporadycznie udawało się dolutować, jeśli nie upaliło przy
    samym uzwojeniu.
    Ewentualnie, jak ci doradzono, odwiń, myślę, że tak do 25% nie powinno dać
    istotnej różnicy, łap, aż zadziała, do siły przyciągania liczą się raczej
    amperozwoje.

    --
    Moja Matko ja wiem, wiele nocy nie spałaś,
    Gdym opuszczał swój dom, aby iść w obcy świat.