  • 1. Data: 2017-05-24 20:57:10
    Temat: Źródła czasu -- kolejność padania
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Budujemy urządzenie bezobsługowe, wymagające automatycznego
    uaktualniania czasu. Budujemy je dziś i po jego zbudowaniu
    urządzenia nie wolno już dotykać. Informację o czasie trzeba
    brać skądś i tu mamy dowolność. Nie należy się jednak spodziewać,
    że usługa będzie działała wiecznie. W końcu coś wyłączą.
    Pobawmy się we wróżbitę Macieja i wpiszcie swoje propozycje
    źródła czasu i spodziewaną datę wyłączenia. Oto moje typy:

    RDS -- max. 2025, już próbują zastąpić przez DAB.

    GSM -- ile będą utrzymywali zgodność, 10 lat? 2027.

    NTP -- zawsze będzie w jakiejś formie, ale protokoły
    się mogą zmienić. 2040.

    GPS -- jak wyżej. 2050.

    DCF77 -- tu mam mieszane uczucia. Albo bardzo długo podziała,
    albo wyłączą wkrótce.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-05-24 21:10:31
    Temat: Re: Źródła czasu -- kolejność padania
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> napisał(a):
> [...]
    > się mogą zmienić. 2040.
    > GPS -- jak wyżej. 2050.
    > DCF77 -- tu mam mieszane uczucia. Albo bardzo długo podziała,

    Stawiałbym na GPS i NTP. GPS z racji dużego rozpowszechnienia. Z kolei NTP
    działa od dawna w praktycznie niezmienionej formie i nie ma przesłanek żeby
    coś się tutaj zmieniło. Robi swoje i nie oczekuje się od niego nowinek. A
    jeśli nawet się zmieni, to jest to jedyne źródło spośród wymienionych jakie
    możesz tanio zapewnić samodzielnie. Serwer NTP można postawić na praktycznie
    każdym systemie operacyjnym.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2017-05-24 21:43:43
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.05.2017 20:57, Piotr Wyderski wrote:
    > Budujemy urządzenie bezobsługowe, wymagające automatycznego
    > uaktualniania czasu. Budujemy je dziś i po jego zbudowaniu
    > urządzenia nie wolno już dotykać.

    [---]
    > GPS -- jak wyżej. 2050.

    To ile ma działać to urządzenie? 100lat?

    W takim razie w prostocie siła: fotorezystor i synchronizacja z
    najbliższą nam gwiazdą raz na dobę ;)

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2017-05-24 21:44:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2017 8:57 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > Budujemy urządzenie bezobsługowe, wymagające automatycznego
    > uaktualniania czasu. Budujemy je dziś i po jego zbudowaniu
    > urządzenia nie wolno już dotykać. Informację o czasie trzeba
    > brać skądś i tu mamy dowolność.

    A jak wygląda zasilanie? Jesli stoi gdzieś w puszczy, w gorach, na
    antakrtydzie to bym najzwyczajniej w swiecie synchronizował sie z cyklem
    dzień-noc, zakładając oczywiście stałość zasilania.

  • 5. Data: 2017-05-24 21:48:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    >Budujemy urządzenie bezobsługowe, wymagające automatycznego
    >uaktualniania czasu. Budujemy je dziś i po jego zbudowaniu
    >urządzenia nie wolno już dotykać.

    No to sie nie da :-)

    >Pobawmy się we wróżbitę Macieja i wpiszcie swoje propozycje
    >źródła czasu i spodziewaną datę wyłączenia. Oto moje typy:
    >RDS -- max. 2025, już próbują zastąpić przez DAB.

    Dluzej.
    DAB wchodzi, ale ten FM jeszcze dlugo bedzie u nas obecny.
    A poki bedzie, to bedzie i RDS.

    Przy czym piszac "dluzej" myslalem o 10 latach od teraz,
    prawdopodobnie sie jeszcze przedluzy, przynajmniej dla niektorych.
    Ale czy przetrzyma 20 ?

    >GSM -- ile będą utrzymywali zgodność, 10 lat? 2027.

    jakos tak.

    >NTP -- zawsze będzie w jakiejś formie, ale protokoły
    >się mogą zmienić. 2040.

    A tych protokolow duzo, ethernet, internet ... obstawiam, ze za 10 lat
    bedziesz mial klopoty.
    Chociaz ... komputer sprzed 25 lat chyba bym jeszcze do sieci
    podlaczyl, o ile byl wtedy na skretke i DHCP.
    I nawet NTP chyba jest kompatybilne ... tylko skonfigurowane serwery
    przestaly dzialac.
    Obecnie jest troche lepiej, to moze sie dluzej DNS utrzyma.

    >GPS -- jak wyżej. 2050.

    Ten moze dluzej przetrwac ... bo widzisz alternatywe ?

    Parcie na modernizacje maja umiarkowane,

    >DCF77 -- tu mam mieszane uczucia. Albo bardzo długo podziała,
    >albo wyłączą wkrótce.

    Coraz trudniej odebrac.
    I coraz mniejsze parcie na usluge - kiedys policza, ze im sie nie
    oplaca remontowac nadajnika.
    A kiedy to bedzie ... trzeba by sie dowiedziec do kiedy zywotnosc
    przewiduja.
    Swiezo po remoncie, czy za 10 lat trzeba bedzie inwestowac.

    Ale ... jaki ten czas ma byc ? Zegar sloneczny pewnie by sie sprawdzil
    :-)
    Sygnal czasu na Warszawie 1 jeszcze jest w poludnie ?

    Bo wychodzi na to, ze najdluzej przetrwa 50Hz w sieci :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-05-24 21:57:24
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 24 maja 2017 20:57:21 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
> [...]
    > się mogą zmienić. 2040.
    >
    > GPS -- jak wyżej. 2050.
    >
    > DCF77 -- tu mam mieszane uczucia. Albo bardzo długo podziała,

    ntp. Optymista :)

    Podpinac sie do internetu bedziesz po wifi czy ethernet czy BT?
    Jak sadzisz na ile jest szansa ze za 20 lat bedziesz miał dostepne switche na rj45
    lub wifi w obecnej odmianie?

    Co mielismy 20 lat temu? koncentryk BNC i powolne zajawki skretki.

    Ja bym moze poszedl w druga strone:
    Interfejs karmiący to urządzenie przez prosty protokół szeregowy.
    A czym bedziemy karmic? To sie w przyszlosci zmieni/wymieni. Byle wysylac dane o
    czasie tym interfejsem.

  • 7. Data: 2017-05-24 22:14:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > A jak wygląda zasilanie?

    Sieciowe z podtrzymywaniem. Ogólnie energii nie brakuje, ale z rzadka
    elektrycy prąd wyłączą na czas nieokreślony.

    > Jesli stoi gdzieś w puszczy, w gorach, na
    > antakrtydzie to bym najzwyczajniej w swiecie synchronizował sie z cyklem
    > dzień-noc, zakładając oczywiście stałość zasilania.

    Zasilanie jest stałe, ale urządzenie może się zawiesić i po wstaniu
    nie będzie wiedziało, kiedy jest "teraz". Natomiast pomysł
    synchronizacji dobowej jest znakomity, da się zrobić tak, że się
    nigdy o więcej niż 12h nie rozjedzie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2017-05-24 22:17:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/24/2017 10:14 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > Zasilanie jest stałe, ale urządzenie może się zawiesić i po wstaniu
    > nie będzie wiedziało, kiedy jest "teraz".

    O to dba dziadowski RTC zasilany z baterii pozwalającej wytrwać 20 lat.
    Słońce jest tylko do korygowania kiepskiego kwarcu.

  • 9. Data: 2017-05-24 22:19:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mirek wrote:

    > To ile ma działać to urządzenie? 100lat?

    To jest abstrakcja, chodzi o skupienie uwagi na problemie,
    a nie na szczegółach konstrukcyjnych. Urządzenie ma działać
    tak długo, że przemiany techniczne są z punktu widzenia jego
    czasu życia niezaniedbywalne.

    > W takim razie w prostocie siła: fotorezystor i synchronizacja z
    > najbliższą nam gwiazdą raz na dobę ;)

    Może nie fotorezystor, tylko macierz antenowa, bo zegar pulsarowy
    już jak najbardziej. Ostatnio zrobili w Gdańsku. Ale przyjmijmy budżet
    kilka tysięcy, by odsiać takie cuda. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2017-05-24 22:21:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > O to dba dziadowski RTC zasilany z baterii pozwalającej wytrwać 20 lat.

    Dziadowski RTC się rozjedzie zaraz po wyłączeniu synchronizatora. Przy
    takim czasie życia 1ppm to żadna dokładność.

    Pozdrawiam, Piotr