  • 1. Data: 2009-11-29 21:34:20
    Temat: Przesuwniki fazowe
    Od: "Pikus'" <p...@o...eu>

    Pozukuje materialow internetowych lub ksiazkowych do projektowania
    precyzyjnych analogowych , pasmowych przesuwnikow fazowych. Np w chwili
    obecnej powinienem zaprojektowac przesuwnik 45st w pasmie 2 - 2,016 MHz z
    dokladnoscia 0,1st w calym zakresie.

    Prosze o wskazania

    Pozdrawiam - Krzys' - Radom

  • 2. Data: 2009-11-30 07:56:35
    Temat: Re: Przesuwniki fazowe
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 29 Nov 2009 22:34:20 +0100, Pikus' napisał(a):

    > dokladnoscia 0,1st w calym zakresie.

    Wyliczyć to się zapewne da ale wykonać napewno nie.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2009-11-30 10:25:11
    Od: "Pikus'" <p...@o...eu>

    > Wyliczyć to się zapewne da ale wykonać napewno nie.
    > --
    > Jacek

    symuluje rozne uklady ale to co osiagam to max 0.5st teoretycznie

  • 4. Data: 2009-11-30 11:10:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pikus'" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
    > symuluje rozne uklady ale to co osiagam to max 0.5st teoretycznie

    Horowitz, Hill, sztuka elektroniki - jest tam taki drabinkowy RC
    przesuwnik fazy o ok 90 stopni.
    Dodasz oryginalny sygnal i wyjdzie 45 st.

    przy twoim waskopasmowym sygnale mysle ze teoretycznie wyjdzie.

    Praktyka to zupelnie inna bajka.

    J.

  • 5. Data: 2009-11-30 19:01:17
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    Pikus' pisze:
> [...]
    > precyzyjnych analogowych , pasmowych przesuwnikow fazowych. Np w chwili
    > obecnej powinienem zaprojektowac przesuwnik 45st w pasmie 2 - 2,016 MHz z

    Jeśli opóźnienie nie ma znaczenia, proponuję zastosować ultradźwiękową
    linię opóźniającą, ewentualnie ze stabilizacją temperatury. Szansa
    powodzenia w tym zakresie jest bardzo duża. Innym rozwiązaniem może być
    transformator piezoelektryczny, ale w tym przypadku nie jestem całkiem
    pewien, czy stabilność fazy będzie wystarczająca. Zasadniczo chyba
    powinna być.

    W. Bicz
    www.optel.pl

  • 6. Data: 2009-11-30 20:51:42
    Od: "Pikus'" <p...@o...eu>

    Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > transformator piezoelektryczny, ale w tym przypadku nie jestem całkiem
    > pewien, czy stabilność fazy będzie wystarczająca. Zasadniczo chyba

    Chyba w ten sposob..... teraz musze pogrzebac za materialami projektowymi -
    dziekuje

  • 7. Data: 2009-11-30 21:29:44
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Pikus' pisze:
> [...]
    > precyzyjnych analogowych , pasmowych przesuwnikow fazowych. Np w chwili
    > obecnej powinienem zaprojektowac przesuwnik 45st w pasmie 2 - 2,016 MHz z

    Może za pomocą pętli fazowej:
    http://www.edn.com/archives/1996/010496/01di4.htm
    Być może da się osiągnąć taką dokładność odpowiednio kręcą napięciem za
    pomocą DAC, tego nie wiem. I sporo pewno zależy też od komparatora.

    --
    Filip.

  • 8. Data: 2009-11-30 22:36:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Nov 2009 20:01:17 +0100, W.Bicz wrote:

    >Jeśli opóźnienie nie ma znaczenia, proponuję zastosować ultradźwiękową
    >linię opóźniającą, ewentualnie ze stabilizacją temperatury. Szansa
    >powodzenia w tym zakresie jest bardzo duża.

    Zwykla linie opozniajaca czy cos bardziej ambitnego ?

    bo zasadniczo - 62.5ns @ 2MHz = 45 stopni,
    62.5ns @ 2.016MHz = 45.36 stopni.
    a mialo byc 0.1 :-)

    J.

  • 9. Data: 2009-12-01 07:27:47
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl>

    J.F. pisze:

    > Zwykla linie opozniajaca czy cos bardziej ambitnego ?
    >
    > bo zasadniczo - 62.5ns @ 2MHz = 45 stopni,
    > 62.5ns @ 2.016MHz = 45.36 stopni.
    > a mialo byc 0.1 :-)
    >
    > J.

    To się oczywiście zgadza, dlatego też konieczne jest tutaj zastosowanie
    linii z dyspersją. Opartych np. o fale płytowe (Lamba). Za takie też
    mogą uchodzić płytowe transformatory piezoelektryczne. Wygląda na to, że
    wtedy się uda zrobić układ, który ma stałe przesunięcie fazowe dla
    pewnego zakresu częstotliwości. Ewentualnie może być konieczna
    stabilizacja temperaturowa.

    W. Bicz

  • 10. Data: 2009-12-01 11:30:40
    Od: "Pikus'" <p...@o...eu>

> [...]
    > wtedy się uda zrobić układ, który ma stałe przesunięcie fazowe dla
    > pewnego zakresu częstotliwości. Ewentualnie może być konieczna

    Chcialem to zasymulowac materialowo ale te programy co znam nie operuja
    ultradzwiekami (falami akustycznymi w srodowisku sprezystym) i rodzajami
    ciec kwarcow. Mam jakis tam dobry zielony podrecznik ale to za malo by
    zaprojektowac. a na "macanego" za duzo roboty, bo przecie trzebaby ciac,
    napylac wlektrody wzbudzajace, mierzyc i dopasowywac... i tak az do skutku.
    Czy sa jakies programy do projektowania w tej materii???