  • 11. Data: 2011-05-11 09:47:10
    Temat: Re: Przesypywanie miału
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 11, 10:37 am, "W.Kr." <k...@p...onet.pl>
    wrote:
    > nie mogli pojąć, że im gładsze wewnętrzne ściany bunkra
    > tym łatwiej zacisnąć materiał w silosie i wywołać on "swod"- sklepienie.

    No ale jak bardzo chropawe to sie lepiej trzyma i nie opada. Dobrze
    rozumiem ze jest jakis zakres chropowatosci ktorego trzeba unikac?
    Jaka jest optymalna? Czy to zalezy od materialu?
    Konrad

  • 12. Data: 2011-05-11 09:52:26
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    W.Kr. <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > a 1964.
    > O tworzeniu się sklepień nad otworem wysypowym jest rozdział VII " Cwodoobrazow
    > nije w
    > sypuczym tiele". (Ciekawostka, bez koła naprężeń Mohra i tu się nie obyło) .
    > W dużym silosie kiedyś potrafiłem sobie łatwo poradzić z tym problemem. Trudnie
    > j było z
    > przekonaniem "kadrowiczów" co nie mogli pojąć, że im gładsze wewnętrzne ściany
    > bunkra
    > tym łatwiej zacisnąć materiał w silosie i wywołać on "swod"- sklepienie.

    W Polskiej literaturze jest tylko kilko monoskryptów na ten temat, ale dotyczy
    to ścisle określonych materiałów o określonych własnościach (min. współczynnik
    tarcia) oraz od wymiarów silosa. Wszystko to jednak opiera się o badania
    doświadczalne. Dobrze wiedzieć, że jest książka w języku rosyjskim,ale i tak
    nie znam ani słowa w tym języki :) A czy jest może w tej książce opisana
    funkcja przesklepienia dla określonych materiałów?

    Co do gładkości ścianek to nie wiem jak to się ma do przesklepienia, bo nie
    widziałem żadnych rozważań, żeby przesklepienie było funkcją współczynnika
    tarcia ścianki. Ale tak bez większych rozważań - przy dużej chropowatości
    powinien zajść wypływ lejowy, a nie masowy. Co w pewien sposób może hamować
    gwałtowne opadanie materiału, który swobodnie się "zsypuje".

    Widziałem różne opracowania dotyczące liczenia silosów... Ale nigdzie nie był
    podjęty temat wpływu przesklepienia na obciążenie silosów. Czy w tej książce,
    o której wspomniałeś są tego typu algorytmy obliczeń?

  • 13. Data: 2011-05-11 10:15:34
    Od: "W.Kr." <k...@p...onet.pl>

    > Ale sama szczelina to nie wszystko, wazna jest geometria tego co jest

    > przed i po. Jesli to jest jakis duzy zasobnik na dnie ktorego jest

    > szczelina i nagle wywrotka wsypie kilkanascie metrow szesciennych

    > materialu, to to sie zapcha :-)

    > Konrad

    > PS a czy material zawsze jest suchy, nie lubi sie zbrylac, zlepiac?

    > Klepsydra dziala bo jest szczelnie zamknieta a piasek jest czysty i

    > suchy, no i elegancko sie slizga po szkle. Jesli chcesz zrobic

    > klepsydre ale bez zadnej z tych cech, to latwo chyba nie bedzie...
    Kiedyś tam, pokazywałem "kadrowiczom" jak powstaje i jaki ma kształt takie sklepienie
    ?
    Do tutki po krążkach "gęsiej skórki" (kto pamięta? ) postawionej pionowo na blacie
    biurka
    wsypywałem zmieloną kawę Ford i po zapełnieniu tutki ostrożnie ją unosiłem . Na
    biurku
    miałem spory kawałek sfery, i kawą w tutce. Ściany tutki były pionowe, no omal, a
    sklepionko
    powstawało. I co ciekawe, dzieje się tak od pewnej wysokości nasypanego materiału.
    Jest taka
    wysokość nasypania, czy zasypania bunkra poniżej której sklepienie nie powstaje.
    Na pytanie zadane wyżej odpowiem tak: Analiza zjawiska przeprowadzona jest dla
    "ogólnego"
    przypadku, i wprowadzono współczynniki kształtu a dla prostokątnych zależnie od b/L.

    Szer./dł. Jstotnym problemem jet tarcie wewnętrzne, między ziarnami. Jak jest większe
    od
    tarcia o ściany to nie zachodzi on ruch wewnątrz materiału a jest on ściskany, jak
    tarcie jest o
    ściany jest większe od tarcia wewnętrznego to ściany mogą być chropowate jak kora na
    akacjach. Ruch odbywa się wewnątrz materiału a warstwa przyścienna przylega do ściany

    bunkra.
    Jak by coś wiećej potrzeba to można pisać na "priv", . Pan Konrad zna ten adres.
    Pozdrowienia,
    W.Kr.

  • 14. Data: 2011-05-11 10:20:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 11, 11:15 am, "W.Kr." <k...@p...onet.pl>
    wrote:
    > Jak by coś wiećej potrzeba to można pisać na "priv", . Pan Konrad zna ten adres.

    Dzięki Panie Wiesiu. Ja to z ciekawości najwyżej, bo to nie moja
    bajka :-)
    Konrad

  • 15. Data: 2011-05-14 08:24:54
    Od: "asad10" <a...@U...pl>

    Użytkownik "Krawat" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > - gęstość zasypowa (nasypowa) materiału
    > - jaki materiał (ewentualnie - współczynnik tarcia)
    > - rodzaj szczeliny (prostokątna, okrągła)

    Zobacz http://enormy.pl/?m=doc&nid=PN-65.040.20-00022
    To norma o silosach.

    Pozdrawiam, Andrzej Sadowski

  • 16. Data: 2011-05-14 09:22:05
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    asad10 <a...@U...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Krawat" napisał w wiadomości grup

    > Zobacz http://enormy.pl/?m=doc&nid=PN-65.040.20-00022
    > To norma o silosach.
    >
    > Pozdrawiam, Andrzej Sadowski

    Eurocode 1 (part 4), Eurocode 4 (part 1), PN-B-03202, a są jeszcze dość
    ciekawe API (numeru nie pamiętam) - to też normy na silosy. Jedne znam lepiej,
    a drugie mniej, ale nigdzie nie mogłem doszukać się większych informacjo o
    przesklepieniach, oraz żeby było to jakoś rozwiązane analitycznie. Nie ma
    nigdzie napisanej (przybliżonej) funkcji przesklepienia dla poszczególnych
    materiałów, ani w jakim stopni to zjawisko zależy od wymiarów silosa itd.

    Jeśli wiesz gdzie to jest napisane to napisz. Z chęcią doczytam. Może coś
    przeoczyłem, albo źle zrozumiałem.

  • 17. Data: 2011-05-14 11:39:29
    Od: "W.Kr." <k...@p...onet.pl>

    Czy list p. Łukasza był adresowany do mnie ? Do W.Kr.?
    Jeżeli tak, to poproszę o list na "priv" i podanie adresu pod który w przyszłym
    tygodniu mogę
    wysłać odbitki xero z odbitek xero gdzie jest to napisane. Z tą uwagą, że jest to
    tekst w języku
    rosyjskim.
    Czy PK jest związane z PK w Krakowie?
    Ukłony !
    W.Kr.

  • 18. Data: 2011-05-14 12:19:03
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    W.Kr. <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > tygodniu mogę
    > wysłać odbitki xero z odbitek xero gdzie jest to napisane. Z tą uwagą, że jest

    Posłałem już wiadomość na maila :) Co do skrótu PK... Tak, to skrót od
    Politechniki Krakowskiej. Natomiast wcześniejszy list był adresowany do Pana
    asad10.

    Pozdrawiam.
    ŁukaszPK

  • 19. Data: 2011-05-14 20:38:34
    Od: "asad10" <a...@U...pl>

    Użytkownik " lukaszPK" napisał w wiadomości grup

    W.Kr. <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przyszłym
    > tygodniu mogę
    > wysłać odbitki xero z odbitek xero gdzie jest to napisane. Z tą uwagą,

    Niestety, niewiele wiem. Kiedyś interesowałem się parciem materiałów
    sypkich w silosach, szczególnie w lejach silosów.
    Ale tam o przesklepieniach niewiele albo prawie nic.
    Pozdrawiam, Andrzej Sadowski

  • 20. Data: 2011-05-15 11:33:50
    Od: "W.Kr." <k...@p...onet.pl>

    > Niestety, niewiele wiem. Kiedyś interesowałem się parciem materiałów
    > sypkich w silosach, szczególnie w lejach silosów.
    > Ale tam o przesklepieniach niewiele albo prawie nic.
    > Pozdrawiam, Andrzej Sadowski

    U Zienkowa, w " Mechanika nasypnych gruzow" jest takie równanie różniczkowe :
    ( nie zmordujcie mnbie za ten zapis)

    y' : [1+(y')^2 ] = k*x*(gamma)*(sigma) : [k*x*(gamma)^2 + (sigma)^2]
    k- wspólczynnik kształtu utworu, (gamma) ciężar jednostkowy materiału, (sigma)
    naprężenie
    normale określane tu z koła naprężeń Mohra uwzględniając naprężenie styczne
    początkowe w
    pierwszej chwili ruchu. x- odcięta.
    Ukłony,
    W.Kr.