  • 1. Data: 2011-05-10 10:03:05
    Temat: Przesypywanie miału
    Od: "Krawat" <a...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Mamy materiał sypki który przelatuje przez pewną szczelinę. Wielkość ziarna w
    granicach 0-25mm. Jaka powinna być szerokość szczeliny żeby materiał swobodnie
    przelatywał nie tworząc zatorów?

  • 2. Data: 2011-05-10 11:12:41
    Temat: Re: Przesypywanie miału
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krawat" <a...@N...gazeta.pl> napisał
> [...]
    > Wielkość ziarna w
    > granicach 0-25mm. Jaka powinna być szerokość szczeliny żeby

    Pewnie sa na to normy, ale jesli pozwolic mu tam postac to pewnie i
    250mm bedzie za malo bez jakiegos wibratora.

    J.

  • 3. Data: 2011-05-10 11:12:54
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    Krawat <a...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > granicach 0-25mm. Jaka powinna być szerokość szczeliny żeby materiał swobodnie

    Oprócz zatorów może jeszcze zajść zjawisko przesklepienia. Ale to bardziej
    dla materiałów sypkich o bardzo małej granulacji (cement, węglan wapnia).

    Żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie to potrzeba jeszcze kilka danych:
    - objętość zasobnika (wymiary)
    - gęstość zasypowa (nasypowa) materiału
    - jaki materiał (ewentualnie - współczynnik tarcia)
    - rodzaj szczeliny (prostokątna, okrągła)

    i to chyba wszystko. Chociaż mogłem coś pominąć, ale to jak zajrzę do
    odpowiedniej książki to się dowiem :)

  • 4. Data: 2011-05-10 20:58:35
    Od: "W.Kr." <k...@p...onet.pl>

> [...]

    > - rodzaj szczeliny (prostokątna, okrągła)

    > i to chyba wszystko. Chociaż mogłem coś pominąć, ale to jak zajrzę do

    Zjawisko przesklepiania znane jest od dawna przy opróżnianiu bunkrów z węglem w
    elektrowniach ( i nie tylko z węglem, bo i ziarna z silosów).
    Obserwowałem przesklepianie wysypu z bunkra węglowego przy szerokości szczeliny 800
    [mm]. Piękne sklepienie ! Nie zalecam używania wibratorów i podobnych potrząsaczy.
    Zaciskają a nie rozluźniają to, co jest w bunkrze.
    W.Kr.

  • 5. Data: 2011-05-11 05:55:35
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    W.Kr. <k...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > zy.
    > Zaciskają a nie rozluźniają to, co jest w bunkrze.

    Zjawisko znane od setek lat, ale do dziś nie widziałem racjonalnego podejścia
    obliczeniowego tego problemu. W sumie tylko doświadczalnie można stwierdzić na
    jakich wysokościach pojawi się takie przesklepienie, a i tu są ograniczone
    możliwości, bo przy zamkniętych silosach to można tylko metodą akustyczną
    sprawdzić gdzie materiał zalega. Z węglem nie miałem do czynienia, ale
    spotkałem się z cementem i węglanem wapnia. Przy likwidacji przesklepienia
    oprócz obciążeń dynamicznych na podporach (dźwigarze) pojawia się podciśnienie
    w części nad materiałem. Pęknie wówczas wszystko składa. Jakby ktoś nacisnął
    rolkę po papierze toaletowym :)

    Co do wibratorów nie mam zdania, ale z racji że miałem do czynienia z drobną
    frakcją to używany był system aeracji. Super sprawa. Polecam.

  • 6. Data: 2011-05-11 07:54:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 11, 6:55 am, " lukaszPK" <l...@g...pl> wrote:
    > Przy likwidacji przesklepienia

    Pracuje z jedym Szwedem ktory cudem uratowal sie z pewnej katastrofy.
    Betonowali cos w norweskim fiordzie, tam sa specjalne statki ktore
    maja w ladowniach silosy z cementem, z ktorego robi sie beton i
    pompuje na nabrzeze gdzie sie go na bierzaco wylewa. Silosow bylo w
    statku 10, byly na nich zainstalowane wibratory ktore raz na jakis
    czas trzeba bylo impulsowo wlaczyc zeby odbic przesklepienia.
    Procedura mowila wyraznie: najpierw wisnac i chwile przytrzymac jeden
    guzik, potem wcisnac drugi i chwile przytrzymac itd az do dziesiatego.
    No i byl jeden kretyn ktory pomyslal sobie ze on bedzie madry. Ma
    dziesiec palcow, wiec wcisnal wszystkie dziesiec guzikow jednoczesnie,
    akurat obok siebie byly. Jak to wszystko grzmotnelo jednoczesnie, to
    statek sie wywrocil dnem do gory, z dziesieciu ludzi ktorzy wtedy w
    nim byli uratowalo sie dwoch.
    Konrad

  • 7. Data: 2011-05-11 08:15:10
    Od: " lukaszPK" <l...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Pracuje z jedym Szwedem ktory cudem uratowal sie z pewnej katastrofy...

    Daleko szukać nie trzeba. Podczas jednej z rozmowy z pewnym Panem, który
    dozorował kilka dużych instalacji, gdzie budowane były mniejsze i większe
    baterie silosów opowiadał jak pracownicy wchodzili pod silos i łopatami,
    chcieli "wzruszyć" złoże tak, żeby zainicjować zsypywanie się materiału. Komu
    udało się uciec miał szczęście...

  • 8. Data: 2011-05-11 09:10:30
    Od: "Krawat" <a...@g...pl>

> [...]
    > - gęstość zasypowa (nasypowa) materiału
    > - jaki materiał (ewentualnie - współczynnik tarcia)
    > - rodzaj szczeliny (prostokątna, okrągła)

    Hi,

    W zasadzie sprawa jest o tyle prosta że materiał jest cały czas w ruchu, tzn.
    wypada prosto z kruszarki i musi się "przecisnąć przez prostokątną szczelinę
    wymiary ok. 800x40mm, jest na pewno suchy, materiał to krzem o gęstości
    zasypowej ok. 1,7 t/m3.

    Dostałem informację od dostawcy że taką szczelinę przewidują w swoim
    urządzeniu dla tego materiału, coś słyszałem że rekomendowana szerokość
    szczeliny to 3x wielkość ziarna, ale to takie wiadomość na zasadzie: ktoś
    gdzieś, kiedyś.

  • 9. Data: 2011-05-11 09:37:04
    Od: "W.Kr." <k...@p...onet.pl>

> [...]

    > urządzeniu dla tego materiału, coś słyszałem że rekomendowana szerokość

    > szczeliny to 3x wielkość ziarna, ale to takie wiadomość na zasadzie: ktoś

    Problem jest wyłożony analitycznie i wiem że i w polskiej literaturze też jest on
    opisany. Ja
    posługiwałem się rosyjską książką na ten i podobne tematy :
    P.Ł. Zienkow, Mechanika nasypnych gruzow. Izdatielstwo "Maszinostrojenie" Moskwa
    1964.
    O tworzeniu się sklepień nad otworem wysypowym jest rozdział VII " Cwodoobrazownije w

    sypuczym tiele". (Ciekawostka, bez koła naprężeń Mohra i tu się nie obyło) .
    W dużym silosie kiedyś potrafiłem sobie łatwo poradzić z tym problemem. Trudniej było
    przekonaniem "kadrowiczów" co nie mogli pojąć, że im gładsze wewnętrzne ściany bunkra

    tym łatwiej zacisnąć materiał w silosie i wywołać on "swod"- sklepienie.
    W.Kr.

  • 10. Data: 2011-05-11 09:38:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 11, 10:10 am, "Krawat" <a...@g...pl> wrote:

> [...]
    > urządzeniu dla tego materiału, coś słyszałem że rekomendowana szerokość
    > szczeliny to 3x wielkość ziarna, ale to takie wiadomość na zasadzie: ktoś

    Ale sama szczelina to nie wszystko, wazna jest geometria tego co jest
    przed i po. Jesli to jest jakis duzy zasobnik na dnie ktorego jest
    szczelina i nagle wywrotka wsypie kilkanascie metrow szesciennych
    materialu, to to sie zapcha :-)

    Konrad
    PS a czy material zawsze jest suchy, nie lubi sie zbrylac, zlepiac?
    Klepsydra dziala bo jest szczelnie zamknieta a piasek jest czysty i
    suchy, no i elegancko sie slizga po szkle. Jesli chcesz zrobic
    klepsydre ale bez zadnej z tych cech, to latwo chyba nie bedzie...