  • 1. Data: 2009-06-05 09:55:45
    Temat: Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
    Od: "Andy77" <t...@p...fm>

    Witam,

    Jako że jestem głównie czytaczem, wypadałoby się przywitać. Moto mam od
    kwietnia, jeżdżę w Warszawie, głównie praca/dom jako sposób na nasze piękne
    korki.

    Jak połowa motonitów na mieście ;) mam Shoei'a. No i teraz chciałem kupić
    sobie przyciemnianą szybkę. Jako że u nas drogo, zacząłem szukać na Ebay'u.
    Się okazało że wszyscy retailerzy Shoei'a wyraźnie ostrzegają że
    przyciemniane szyby nie są "road legal" w UK czyli że niby tylko offroad
    itp. Czy więc zakłada się że jeżeli motocyklista uczestniczył w wypadku a
    miał założoną ciemną szybę to z góry jego wina ? jak się ma do tego prawo
    polskie ? kodeks drogowy coś o tym mówi ? czy może u nas jest pełna
    "samowolka" ?

    ciekawostką jest fakt, że np. szyba "dark tinted" jest nielegalna, ale już
    "light tinted" jest OK. Hm.

    Pozdrawiam,
    ---
    Andy77
    -= GG#: 4038722
    -= GSR

  • 2. Data: 2009-06-05 10:03:41
    Temat: Re: Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
    Od: Arni <a...@N...spam>

    Andy77 pisze:

    > Czy więc zakłada się że jeżeli motocyklista uczestniczył w wypadku a
    > miał założoną ciemną szybę to z góry jego wina ?

    nie

    > jak się ma do tego prawo
    > polskie ? kodeks drogowy coś o tym mówi ? czy może u nas jest pełna
    > "samowolka" ?

    nie

    > ciekawostką jest fakt, że np. szyba "dark tinted" jest nielegalna, ale już
    > "light tinted" jest OK. Hm.

    szyba ma okreslona przepuszczalnisc swiatla. Wg polskich przepisów
    ktorych nie popre zadnym linkiem widocznosc musi byc zapewniona 180 st
    czyli 90 w lewo i w prawo, nie wiem jak sie homologuje kaski w tym
    temacie. Dlatego tylne szybymozna nawet blacha zastapic. Minimalna
    przepuszczalnosc przodu to jest... 75% (strzelam). Tak wiec jedna z tych
    szybek moze byc za ciemna a druga nie, ale kazdy kraj ma swoje normy.

    --
    Arni Toruń
    '84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"

  • 3. Data: 2009-06-05 10:18:28
    Od: "Andy77" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Arni" <a...@N...spam> napisał w wiadomości
    > szyba ma okreslona przepuszczalnisc swiatla. Wg polskich przepisów ktorych
    > nie popre zadnym linkiem widocznosc musi byc zapewniona 180 st czyli 90 w
    > lewo i w prawo, nie wiem jak sie homologuje kaski w tym

    Właśnie się nad tym zastanawiam. Temat szyb samochodowych znam, nie wiem jak
    się to odnosi do kasków. Notabene nie będę się kłócić, ale imho mój kask nie
    zapewnia w standardzie 180st widoczności.

    > temacie. Dlatego tylne szybymozna nawet blacha zastapic. Minimalna
    > przepuszczalnosc przodu to jest... 75% (strzelam). Tak wiec jedna z tych

    70% - dotyczy przedniej i bocznych przednich. No ale ponowię pytanie czy to
    się tyczy szyb w kaskach ?

    ---
    Andy77
    -= GG#: 4038722
    -= GSR

  • 4. Data: 2009-06-05 10:38:45
    Od: Paweł Burdzy <f...@w...pl>

    Arni pisze:
    > Minimalna
    > przepuszczalnosc przodu to jest... 75% (strzelam). Tak wiec jedna z tych
    > szybek moze byc za ciemna a druga nie, ale kazdy kraj ma swoje normy.

    Według tej teorii jeżdżenie w okularach przeciwsłonecznych albo z blendą
    jest nielegalne ;) Bez sensu

    --
    Paweł
    mały, czarny fazer '01

  • 5. Data: 2009-06-05 10:59:26
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-05 11:55:45 +0200, "Andy77" <t...@p...fm> said:

    > jak się ma do tego prawo polskie ?

    Podejrzewam, że w tej chwili bardziej nas już dotyczą regulacje
    europejskie w tym temacie.

    > ciekawostką jest fakt, że np. szyba "dark tinted" jest nielegalna, ale już
    > "light tinted" jest OK. Hm.

    Bo pewnie ma stosowną homologację popartą wybitym znacznie E-ileśtam. W
    katalogu Szuja masz oznaczone szyby z dopuszczeniem do ruchu po drogach
    pubicznych i te "for racing only". W teorii jak chcesz byś w zgodzie z
    prawem, to już wiesz którą powinieneś kupić. W praktyce - w życiu nie
    słyszałem o tym, żeby policmajstry komuś szybkę w kasku sprawdzały.
    Wogóle zasadniczo kaski (homologacje itepe) mają gdzieś, byle coś mieć
    na głowie.

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

  • 6. Data: 2009-06-05 11:03:09
    Od: gildor <g...@N...gazeta.pl>

    de Fresz pisze:

> [...]
    > słyszałem o tym, żeby policmajstry komuś szybkę w kasku sprawdzały.
    > Wogóle zasadniczo kaski (homologacje itepe) mają gdzieś, byle coś mieć

    nawet jakby sprawdzały i zakwestionowały, to mandatu wlepić nie mogą, bo
    element niesprawny podlega naprawie na miejscu. wystarczy zdjąć szybkę i
    schować pod pachę. nie ma obowiązku jeżdżenia z szybką.
    ciekawe co bardziej ogranicza widoczność: szybka ciemna w kasku,
    niehomologowana, czy zalecane podczas słonecznej pogody, ciemne okulary
    przeciwsłoneczne.

    --
    gildor
    9'99

  • 7. Data: 2009-06-05 11:47:40
    Od: "Andy77" <t...@p...fm>

    Użytkownik "gildor" <g...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ciekawe co bardziej ogranicza widoczność: szybka ciemna w kasku,
    > niehomologowana, czy zalecane podczas słonecznej pogody, ciemne okulary

    No tak, dylemat jest. Chciałem kupić Spectra Silver, ale jednocześnie (tfu
    tfu) nie podpaść w razie co ubezpieczycielowi "bo w niehomologowanej/ciemnej
    szybie Pan jechał i nic nie widział". A okularów pod kaskiem nie lubię, bo
    mam wrażenie że mi ograniczają pole widzenia, choć różne bezramkowe modele
    przymierzałem... :( znów przy szybce "light tinted" homologowanej różnicy
    prawie nie ma między klarą, więc nie wiem czy się opłaca wydawać kasę. Eh.

    --
    Andy77
    -= GG#: 4038722

  • 8. Data: 2009-06-05 11:51:23
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Fri, 05 Jun 2009 12:18:28 +0200, Andy77 <t...@p...fm> wrote:

    [...]
    > W?a?nie sie nad tym zastanawiam. Temat szyb samochodowych znam, nie wiem
    > jak sie to odnosi do kasków. Notabene nie bede sie k?óciae, ale imho mój
    > kask nie zapewnia w standardzie 180st widoczno?ci.

    A Twoje oczy zapewniają? :-> Widzenie steroskopowe ma szerokość około 140
    stopni.
    A kask zapewnia praktycznie 360 stopni widoczności bo można się dowolnie
    obrócić i
    nic nie zasłania pola widzenia. :-)

    > Andy77
    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik

  • 9. Data: 2009-06-05 11:51:30
    Od: gildor <g...@N...gazeta.pl>

    Andy77 pisze:
> [...]
    > prawie nie ma między klarą, więc nie wiem czy się opłaca wydawać kasę. Eh.

    ja mam ciemną niehomologowaną i nie homogenizowaną i inne homo też nie.
    w sharku miałem nawet napis: for racing only. dostałem kasę z AC. nikt
    mnie o szybkę nie pytał.

    --
    gildor
    9'99

  • 10. Data: 2009-06-05 11:54:25
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-05 13:47:40 +0200, "Andy77" <t...@p...fm> said:

    > No tak, dylemat jest. Chciałem kupić Spectra Silver, ale jednocześnie (tfu
    > tfu) nie podpaść w razie co ubezpieczycielowi "bo w niehomologowanej/ciemnej
    > szybie Pan jechał i nic nie widział".

    Po pierwsze - jak Ci to udowodnią? Po drugie - przecież jechałeś w
    uchylonej... ;-)

    > A okularów pod kaskiem nie lubię, bo
    > mam wrażenie że mi ograniczają pole widzenia, choć różne bezramkowe modele
    > przymierzałem... :(

    Jednak kask z blyndą to jest to. Wcześniej miałem Schubertha, teraz mam
    Szuja i tęsknie.

    > znów przy szybce "light tinted" homologowanej różnicy
    > prawie nie ma między klarą, więc nie wiem czy się opłaca wydawać kasę. Eh.

    Jest jeszcze całkiem fajna "progresive".