  • 1. Data: 2009-07-02 09:46:35
    Temat: Python: pliki tekstowe - różne kodowanie
    Od: "didi" <d...@d...com>

    witam, poszło również na pl.comp.lang.python, ale tam jakby mniejszy ruch
    jest...

    mam kilkaset plików tekstowych, które muszę połączyć w jeden plik, usuwając
    wcześniej określone linie i dokonując zmian w poszczególnych polach w
    tekście (taka forma tekstowej bazy danych).

    Na początku zająłem się usuwaniem samych linii:

    outfile=open("name.txt",'w')
    for file in filenames:
    text=open(file)
    lines=text.readlines()
    outfile.writelines(lines[3:]) #zapisz wszystkie linie począwszy od
    3-ciej
    text.close
    outfile.close

    I problem jaki napotkałem to UnicodeDecodeError: 'charmap' codec can't
    decode byte ... in position ...:character mapt to <undifined>

    czyli wg mnie w jednym z plików pojawiło się inne kodowanie niż standardowe.
    Stąd program się wykrzaczył. Nie potrafię określić, jakiego rodzaju
    kodowanie pojawi się w plikach wejściowych, nie jest to zależne ode mnie.

    Kombinowałem z text=open(file,'rb') a następnie jakiś split('\r\n'), żeby
    uzyskać podział na linie i jednocześnie uniezależnić się od kodowania.
    Niestety za każdym razem dostawałem komunikat o braku możliwości użycia
    funkcji operujących na stringu na buforze API.

    Jakaś podpowiedź koledzy?

    --
    didi

  • 2. Data: 2009-07-02 12:01:53
    Temat: Re: Python: pliki tekstowe - różne kodowanie
    Od: "didi" <d...@d...com>

    Użytkownik "didi" <d...@d...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >

    > I problem jaki napotkałem to UnicodeDecodeError: 'charmap' codec can't
    > decode byte ... in position ...:character mapt to <undifined>

    Zamiast Pythona 3xx użyłem wersję 2xx, które z defaultu nie konwertuje do
    postaci Unicode. Głupie, ale w moim przypadku bardzo skuteczne i
    wystarczające.

    --
    didi

  • 3. Data: 2009-07-02 12:29:33
    Od: Zbigniew Zagórski <z...@g...com>

    On 2 Lip, 14:01, "didi" <d...@d...com> wrote:
    > Użytkownik "didi" <d...@d...com> napisał w
    wiadomościnews:h2hvke$456$1@news.wp.pl...

    > Zamiast Pythona 3xx użyłem wersję 2xx, które z defaultu nie konwertuje do
    > postaci Unicode.

    Oj wygląda na to, że Python zmierza w złym kierunku ... Szkoda.

    Przeczytałem twój post jakiś czas temu i zastanawiałem się jak to
    możliwe...
    100 razy pisałem coś podobnego i działało.

    A tu okazuje się, że dla Pythona NG wszystko to tekst. Brawo... No i
    brawo
    za stabilne API ... a właśnie przymierzałem się do sprawdzenia py3k,
    odłożę
    na nigdy.

    ZZ

  • 4. Data: 2009-07-02 14:34:54
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@d...im.pwr.wroc.pl.nospam>

    On 02.07.2009, Zbigniew Zagórski wrote:
> [...]
    > 100 razy pisałem coś podobnego i działało.
    >
    > A tu okazuje się, że dla Pythona NG wszystko to tekst. Brawo... No i

    A myślisz że niby czemu to jest 3.x, a nie 2.8? Właśnie przez zmianę
    sposobu działania łamiącą kompatybilność ze starszymi wersjami.

    --
    Stanislaw Klekot

  • 5. Data: 2009-07-02 20:40:04
    Od: Rob Wolfe <r...@s...pl>

    Zbigniew Zagórski <z...@g...com> writes:

    wiadomościnews:h2hvke$456$1@news.wp.pl...

    > Oj wygląda na to, że Python zmierza w złym kierunku ... Szkoda.

    Taki wielgachny wnioch na podstawie tak drobnego nieporozumienia? ;)

> [...]
    > 100 razy pisałem coś podobnego i działało.
    >
    > A tu okazuje się, że dla Pythona NG wszystko to tekst. Brawo... No i

    No chyba po to wymyślono dwa tryby otwarcia pliku:
    1. tekstowy - do czytania właśnie *tekstu*
    2. binarny - do czytania bajtów

    > za stabilne API ... a właśnie przymierzałem się do sprawdzenia py3k,
    > odłożę
    > na nigdy.

    Masz na myśli stabilne API pomiędzy 2.x i 3.x?
    Cały sens powstania wersji 3.x sprowadza się do tego,
    aby nie być zmuszonym wstecznej kompatybilności z 2.x.
    Akurat w kwestii I/O i "bajty vs stringi vs unicode" w 3.x nastąpiły
    bardzo znaczące zmiany:
    http://docs.python.org/3.1/whatsnew/3.0.html#text-vs
    -data-instead-of-unicode-vs-8-bit

    Aczkolwiek nie jakieś znowu rewolucyjne. Model bardzo zbliżony do java'owego.
    W tym konkretnym przypadku, który doprowadził Cię do tak drastycznych
    wniosków wystarczyło zamiast:

    open(file)

    napisać:

    open(file, errors='replace')

    co jest napisane wołami w dokumentacji.
    Java różni się tym, że przy błędnym kodowaniu nie rzuca wyjątku,
    lecz traktuje taką sytuację jako niezdefiniowaną.
    Python dodaje tu dodatkową możliwość kontroli i jeszcze zbiera
    za to cięgi. Echhh... ;)

    RW

  • 6. Data: 2009-07-03 07:30:54
    Od: Zbigniew Zagórski <z...@g...com>

    On 2 Lip, 22:40, Rob Wolfe <r...@s...pl> wrote:
    wiadomościnews:h2hvke$456$1@news.wp.pl...

    > Taki wielgachny wnioch na podstawie tak drobnego nieporozumienia? ;)

    No może trochę za wielgachny... Ale i tak trochę mi śmierdzi ... o tym
    niżej

> [...]
    > aby nie być zmuszonym wstecznej kompatybilności z 2.x.
    > Akurat w kwestii I/O i "bajty vs stringi vs unicode" w 3.x nastąpiły

    Zgoda ...

> [...]
    > W tym konkretnym przypadku, który doprowadził Cię do tak drastycznych

    No sorka, to jest odczytywanie z translacją. Całkowicie odpada.

> [...]
    > lecz traktuje taką sytuację jako niezdefiniowaną.
    > Python dodaje tu dodatkową możliwość kontroli i jeszcze zbiera

    Przeczytałem o tym wszystkim - po napisaniu postu - i ... oryginalny
    poster pisał coś o tym, że próbował open(...,"rb"), i że też nie
    działa.
    Wygląda na to, że to on nie przeczytał dokumentacji - ani nie
    pochwalił
    się, że odpala to na py3k.

    A wracając do cięgów. Nie siedzę ostatnio w Pythonie - jakoś mi się
    z nim drogi rozeszły ale ... (nie czytałem żadnego flejma na ten temat
    Py3k
    więc opinia jest bardzo "IMHO") i tak uważam, że włożenie Unicode do
    "normalnych" plików - i to domyślnie - jest nie na miejscu. Kodowanie
    I/O
    jest rzeczą wysoce zależną od aplikacji i powinno być używane w sposób
    świadomy a nie gdzieś pod spodem korzystając z aktualnego locale.
    To nie jest sprawa języka tylko projektu biblioteki. Mogli zostawić
    jak było (czyli domyślnie "bytes") bez szkody dla innowacyjności Py3k
    jako całości.

    Z drugiej, strony podział na "text" i "bytes" (czy jak to tam
    było) jest świetnym posunięciem.

    BR,
    ZZ