  • 1. Data: 2009-07-01 16:56:21
    Temat: Algorytm "grupujacy" wyniki
    Od: context <c...@f...pl>

    Hi,

    Wlasnie sie zastanawiam jak najefektywniej napisac algorytm
    "grupujacy" dane wg
    pewnych "obszarow". A dokladnie mam zbior punktow (x,y), wsrod
    ktorych dla niektorych
    zakresow x pojawia sie wiecej punktow niz w innych - czyli powiedzmy,
    ze "grupuja" sie
    one wokol x +/- delta.

    Np:
    (1,4), (2,5), (3,10), (2, 12),
    (10,1), (11,5), (13,8),
    (38, 4), (39, 9), (38, 15)

    I teraz chcialbym je wlasnie podzielic wg polozenia w okolicach
    takich "zgrupowan".
    Taki troche histogram, ale sprobkowany tylko dla okolic pewnych
    wartosci dla ktorych
    wystepuje najwiecej punktow. Akurat w podanych danych latwo zauwazyc,
    ze
    grupowanie powinno byc wg x ~= 2, x ~= 11, x ~= 38. Ale w
    rzeczywistych danych to
    niekoniecznie musi byc tak latwo.

    Pierwsze co mi przychodzi do glowy to zalozyc sobie jakas wartosc
    delta i przeiterowac sie po
    punktach sprawdzajac juz jest zbior dla wartosci x +/- delta i tam
    dodac, ewentualnie taki zbior
    nowy stworzyc itd. Ale widze pewne "niedogodnosci":wyznaczenie
    wartosci delta "na czuja"
    moze spowodowac ze moga sie zdarzyc punkty, ktore beda pasowac do
    roznych grup
    (ale ok, mozna wybrac ta ktara jest "blizej") oraz moga byc takie,
    ktore stworza osobne "grupy",
    ale beda tam jedynymi punktami (w przypadku kiedy beda "oddalone" od
    innych "skupisk").
    Tak wiec delta powinna byc dobierana bardziej adaptacyjnie i nie do
    konca powinna byc
    stala dla calego przedzialu x.

    Pewnie jest na taki podzial jakis sprytny algorytm :) Moze ktos
    podpowie?

    m.

  • 2. Data: 2009-07-01 17:09:47
    Temat: Re: Algorytm "grupujacy" wyniki
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    context pisze:

    > Pewnie jest na taki podzial jakis sprytny algorytm :) Moze ktos
    > podpowie?

    Oczyma duszy zobaczy?em taki algorytm jak 'pixeluje' czy 'pixelizuje'
    sie; twarze w TV.

    Oczywis'cie zak?ada to skwantowanie w jednakowych przedzia?ach (pixelach)

    Gdzie masz 'ciemniej', tam sie; zag?e;biasz.
    Z?oz.onos'c' z grubsza kwadratowa wzgle;dem ilos'c' kwantów.

    Byc' moz.e wymys'li cos' co leci w dziedzinie punktów (odleg?os'c' kaz.dego
    punktu do innego punktu) - tu jest wyk?adnicza wzgl punktów.

    ALE!!!!!

    Mam g?e;bokie przeczucie, z.e matma, matma, matma. Z.e istnieje algorytm
    oparty na dorobku matematycznym (prawdopodobnie mocno abstrakcyjny jak
    na masowa; newsowa; publicznos'c') który bije nasze naiwne na g?owe;.

  • 3. Data: 2009-07-01 18:18:52
    Od: grg12 <g...@c...at>

    context pisze:
> [...]
    > ktorych dla niektorych
    > zakresow x pojawia sie wiecej punktow niz w innych - czyli powiedzmy,

    Brzmi jak "odwrócone" wyrównywanie histogramu :) (całkiem ładny opis
    wyrównywania jest tutaj
    http://atol.am.gdynia.pl/tc/Radzienski/Polepszanie.h
    tm ) Może coś z tym
    poczniesz.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 4. Data: 2009-07-01 19:40:53
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 1 Jul 2009 09:56:21 -0700 (PDT), context <c...@f...pl>
    wrote:

> [...]
    >ktorych dla niektorych
    > zakresow x pojawia sie wiecej punktow niz w innych - czyli powiedzmy,

    To sie nazywa "clustering algoritm" i na ten temat na googlach jest 10
    milionow linkow

    A.L.

  • 5. Data: 2009-07-02 01:03:56
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Uzytkownik "A.L." <a...@a...com> napisal w wiadomosci grup
    com...
    > To sie nazywa "clustering algoritm" i na ten temat na googlach jest 10
    > milionow linkow

    Algorytmy analizy skupien - byla taka ksiazka. Analiza skupien -
    subdyscyplina czegos (informatyki? matematyki?)

    slawek

  • 6. Data: 2009-07-03 00:11:23
    Temat: Re: Algorytm
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@g...pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

> [...]
    > oparty na dorobku matematycznym (prawdopodobnie mocno abstrakcyjny jak
    > na masowa; newsowa; publicznos'c') który bije nasze naiwne na g?owe;.

    O ile pamiętam, nie są znane algorytmy dające optymalny (jeszcze należałoby
    dokładnie sformułować kryterium, np. czy centra grup są dane, czy centra
    należy ustalić, czy centra mają się pokrywać z którąś z danych, funkcja kosztu
    dla rozwiązania, itd) podział na grupy w przyzwoitym czasie. Stosuje się
    strategie zachłanne: np. można przyłączać do grup te dwa punkty
    które spowodują najmniejszy wzrost funkcji kosztu, następnie można odłączyć
    od grup ten jeden punkt który spowoduje największy spadek funkcji kosztu.

  • 7. Data: 2009-07-03 00:58:58
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 3 Jul 2009 00:11:23 +0000 (UTC), "Mariusz Marszałkowski"
    <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    >od grup ten jeden punkt który spowoduje największy spadek funkcji kosztu.

    Owszem, po polsku sie nazywaja "algorytmy analizy skupien" po
    angielsku "clustering analysis" i nazlezy ich szukac w dzialce "data
    mining".

    Mozna je znalezc w systemie Weka, open source zreszta

    https://sourceforge.net/projects/weka/

    a wiecej na ten temat napisano w ksizce "Collective Intelligence in
    Action", Satnam Alag, Manning 2009.

    jest wiecej narzedzi do tego celu, na przykald JDM (Java Data Mining)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Java_Data_Mining

    http://www.jdmp.org/

    http://sourceforge.net/projects/jdmp/

    A.L.