    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: [1/2 OT] Aparat do kopiowania dokumentów
    Date: Mon, 25 Jan 2010 17:16:49 +0100

    "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał:

    > Bez stabilizacji dłuższe czasy dadzą ci poruszenie. Ja nie potrafię
    > dobrze trzymać "poręcznego kompaktu", zwłaszcza pozycja niewygodna.

    Pisał o kiepskich warunkach oświetleniowych - w takich warunkach i tak użyje
    lampy błyskowej.
    Jako przenośnego notatnika używam od kilku lat Pentaxa Optio WPi. Dokumenty
    kopiuję właśnie z użyciem lampy błyskowej - kładę na stole, staram sie
    ustawić tak, by aparat był pionowo, ustawiam korekcję błysku zwykle ok. +1EV
    i z czytelnością nawet drobnego druku przy A4 nie ma problemów. Przy
    wydrukach takich kopii rażą natomiast zniekształcenia geometryczne - nawet
    drobne odchylenia osi optycznej obiektywu od pionu powodują, ze wydruk kątów
    prostych nie trzyma. Również zniekształcenia beczkowate obiektywu na kopiach
    dokumentów widać. Staram się robić takie zdjęcia w miarę widnym miejscu - ze
    względu na łatwosć ustyawienia ostrości przez AF (w ciemnym pokoju zdarza
    się, że AF nawet na druku - który jest motywem dość kontarstowym - ma
    problemy ze złąpaniem ostrości).
    Wybrałem do takich zadań Optio WPi ze względu na małe rozmiary i
    wodoszczelną konstrukcję - robię takie zdjecia (nie tylko kopie dokumentów
    ale i różne drobne detale maszyn) w różnych warunkach (często niezbyt
    czystych, zdarza sie, zę muszę wziąć aparat brudnymi rękami) i brak
    jakichkolwiek szczelin przez które brud mógłby sie dostać do wnętrza aparatu
    oraz możliwosć umycia od czasu do czasu pod umywalką maja dla mnie
    znaczenie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)