    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 19 Oct 2015 23:20:58 -0700 (PDT)
    Subject: Re: 10 bitowy monitor, czy warto?
    From: XX YY <f...@g...com>

    > Do "chodowli" roślin nie jest konieczne stosowanie lamp o wysokim CRI. A
    > przy okazji: świetlówka ColorProof o CRI 99% kosztuje 25 złotych, to
    > "drogo jak cholera"?
    > P.P.

    pewnie , ze nie sa konieczne .
    uzywam lampy z cokolem g23
    cieple swietlowki o temp 2500 - 4000 K kosztuja grosze
    zimne o temp barw. >6000 K kosztuja grosze ( rzad paru zlotych)
    a sproboj znalezc o temp b. dokladnie 5500 K.
    za swoja zaplacilem cos ok 200 zl. Ma podany wykres spektralny ident. ze swiatlem
    dziennym slonecznym i bywa stosowana jak jest napisane w ulotce do jakis specjalnych
    roslinek. Gdyby takie mozna bylo dostac za 25 zlotych chetnie kupie.

    ale nie o tym.
    krotko
    pomiedzy tymi monitorami 8b i 10b wystepuja z punktu widzenia fotografa dwie roznice
    1. monitory 10 b maja rozszerzona przestrzen barwna zblizona do a RGB
    2. maja zakres luminancji dla poszczegolnych pixeli podzielony na 10 b (1024 stopnie
    a nie 256 jak 8b)

    w praktyce nie oznacza to ze widzimy automatem zawsze obraz wyraznie lepszy , ze
    zobaczymy cos , czego nie widac na monitorze 8b.

    jesli w rzeczywistosci nie wystpuja kolory jakie zawiera a RGB a nie zawiera sRGB to
    i tak ich nie ma na zdjeciu , a wiec monitor nie ma i tak czego pokazac.

    roznice sa w praktyce bez znaczenia , mnie przeszkadza bardziej niz pomaga podbijanie
    barwy turkosowo - seledynowej przez 10 b monitor aRGB .

    ( dygresja - proponuje maly eksperyment : wywolanie raw- u i zapisanie raz w aRGB ,
    raz w srgb i policzenie liczby kolorow . Mozna sie zdziwic )

    Ktos uzyl pojecia " dekompresja 8 b do 10b" Nie ma czegos takiego - to swiadczy o
    niezrozumieniu idei . Przez przejscie z 8b na 10 b niczego nie przybywa.
    na monitorze 8 b zakres luminancji ( jasnosci ) poszczegolnego kanalow jest
    podzielony na 256 stopni , na monitorze 10 b bedzie podzielony na 1024 stopnie. ale
    zakres sie nie zmienia.

    ( i ponownie dygresja - wczoraj akurat czytalem na optycznych wywod jak to niby
    zakres tonalny ma zalezec od przetwornika a/d - jakoby 14b przetwornik mial
    rozszerzac zakres tonalny matrycy - noz sie w kieszeni sam otwiera jesli sie czyta
    taka ciemnote)

    powodem pasteryzacji jaka mozemy zobaczyc w grafice rastrowej czyli naszych zdjeciach
    jest przede wszystki kompresja jpg. ona sprowadza sasiednie pixele do jakiejs
    usrednionej wartosci. Slowem kilka roznych pixeli zostaje zastapionych taka sama
    liczby pixeli identycznych miedzy soba.

    Zeby przejsc z obrazu 8b na 10 b trzeba by go jeszcze raz interpolowac i przypisac
    okreslonym wartosciom chrominancji nowe wartosci liczbowe , ale raz sfotografowany
    zakres chrominancji sie w ten sposob nie zmieni , zostanie on jedynie gesciej
    podzielony.

    Pewnie- 10b monitor nie jest gorszy od 8b monitora , ale pytanie czy roznice sa duze
    jest latwe do odpowiedzi - bez wiekszego znaczenia.
    Inne czynniki z jakimi spotykamy sie przy komputerze maja wieksze znaczenie i wplyw
    na to jak widzimy obraz na monitorze niz te dodatkowe 2 b wiecej.