    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 2 - 3 lampy blyskowe ?
    Date: Mon, 02 Feb 2015 20:13:21 +0100

    W dniu 2014-12-10 o 18:14, 666 pisze:
    > Ciekawi mnie, kto z Was stosuje drugą-trzecią lampę błyskową i czy jest
    > zadowolony z efektów (wnętrza? portrety? inne?)?

    Ja np. rzadziej stosuję jedną lampę niż 3-4 jednocześnie. Przy
    portretach w środku słonecznego dnia z użyciem 3 lamp i parasolki można
    uzyskać fajny efekt przyciemnienia scenerii. 3 lampy dlatego gdyż jedna
    nie da sobie rady - za słaby błysk.
    Gdy wystawiam coś na Allegro, stosuję zwykle 3 lampy również. Na
    szklanym stoliku podwinięty arkusz brystolu podświetlam od dołu aby
    pozbyć się cienia przedmiotu. Do tego dwie lampy z okrągłymi softboxami
    po obu stronach przedmiotu aby światło było w miarę miękkie. Efekty są
    świetne.
    W mieszkaniach na sprzedaż używam lamp do doświetlania zakamarków. Np.
    gdy salon jest jasny a przedpokój ginie w ciemnościach, to używam ściany
    (jeśli nie jest za bardzo kolorowa) jako softboxu do oświetlenia tego co
    w kadrze się mieści. Gdy ściana jest kolorowa - świecę lampą ze
    wspomnianym okrągłym softboxem (plastikowa, dość duża nakładka), czasem
    z modyfikatorem koloru aby dopasować się do sztucznego oświetlenia.

    > Wobec powszechności bezprzewodowej synchronizacji (przedbłyskami) wydaje
    > się to prostsze niż kablami przed laty lub wyzwalaczami radiowymi (które
    > zresztą też tanieją).

    A to poroniony pomysł. Początkowo też tak robiłem. Często zdarzało się,
    że jakaś lampa nie wypaliła. Albo przy wyższych ISO zdarzało się iż
    lampa sterująca była mocno zauważalna na bliskich przedmiotach. Musiałem
    ją przysłaniać dłonią lub kartonikiem. Bez sensu. Steruję wyłącznie
    wyzwalaczem radiowym. Używam lamp z wbudowanymi odbiornikami. Do
    wyzwalania stosuję albo prosty nadajnik, albo nadajnik ze zdalną
    regulacją parametrów sterowanych lamp (siły błysku, zoomu, on/off). Ta
    druga opcja bardzo jest wygodna przy dopasowywaniu błysków do pożądanego
    efektu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek