    From: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: 2 dyski i RAID - robić czy nie robić
    Date: Wed, 02 Mar 2011 14:42:51 +0100

    W dniu 27.02.2011 16:31, pioruns pisze:

    > Pierwszy dysk z racji ulepszeń (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco
    > szybszy. Wiem, że RAID powinno się robić przy takich samych modelach
    > dysków, jednak zastanawiam się, czy nie udało by się tego nagiąć w tym

    Bez przesady...

    > przypadku? Jeśli tak, to jaki robić: RAID 0, RAID 1, czy LVM jakiś (nie
    > znam się, nie wiem, czy Windows 7 to obsługuje? zamierzam tam
    > zainstalować Linuksa i Windows). Czy ze względu na różnice w wydajności
    > dysków będzie nadal jakiś przyrost, w porównaniu z zainstalowaniem po
    > prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Proszę o wasze opinie i
    > podpowiedzi.

    A co chcesz uzyskać, bo wersje macierzy, o które się pytasz, służą do
    skrajnie odmiennych celów.

    Jeśli chcesz mieć jeden duży dysk (JBOD) - łączysz dwa dyski w jeden
    duży. Ale generalnie nie polecam, bo jak ci jeden padnie, to ryzykujesz
    utratę wszystkich danych.

    RAID0 to tzw. stripping - dostajesz jeden duży dysk
    zapisywany/odczytywany "na zmianę". Tego zdecydowanie nie polecam, bo
    nie dość, że zysk często będzie tylko teoretyczny, to jeszcze padnięcie
    jednego dysku _gwarantuje_ utratę wszystkich danych.

    Z kolei RAID1 to praca dysków w tandemie i głównym celem tego
    rozwiązania jest zabezpieczenie danych przed awarią sprzętu. W
    zależności od okoliczności i implementacji możesz mieć zysk na odczycie
    jak w RAID0 (tak samo teoretyczny) lub ryzyko spowolnienia przy
    zapisywaniu (przy rozwiązaniu stricte programowym).