    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: 220 V i 230 V
    Date: Wed, 4 May 2016 21:12:11 +0200

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Nie jest zbyt mocny, trzeba być blisko maksymalnej czułości oka. Ale tu
    > pojawia się problem, krzywa czułości oka w zależności od długości fali
    > ma różny kształt w zależności od intensywności światła. Wykresem jest
    > więc powierzchnia w układzie czułość od długości fali i intensywności
    > światła.

    Właśnie o coś takiego mi chodziło. O całkę ciągłego widma zbliżonego
    do czegoś znanego -- światła słonecznego, żarowego itp.

    > W teorii jeśli mamy kilka emiterów świecących przy różnych długościach
    > fal i naniesiemy te długości na "podkowę" barw, jesteśmy w stanie
    > zobaczyć tylko te kolory, które są wewnątrz największego wielokąta
    > powstałego z połączenia punktów odpowiadających długościom emitowanych
    > fal.

    Trzeba pamiętać, że ta teoria mówi *wyłącznie* o widzniu barwy światła
    powstałego ze zmieszania tych trzech źródeł w różnych proporcjach. Do
    oddawania barw oświetlonych w ten sposób kolorowych przedmiotów ma się
    ona nijak.

    > Mam w pracy niskociśnieniowe lampy sodowe, spektralne, nie do
    > oświetlenia. W ich świetle w ogóle nie widać kolorów, fajny jest
    > moment, gdy włączymy normalne światło, świat staje się znów kolorowy :-)

    Sodowe, znaczy się monochromatycznie żółte? W teorii może być tak,
    że zmieszamy trzy źródła z rozlgłego trójkąta barw, uzyskamy światło
    wyglądające na białe, a i tak pewne kolorowe przedmioty w ten sposób
    oświetlone zdawać będą sie czarnymi, szarymi, lub dziwnokolorowymi.

    > Jeśli się chwilę zastanowić, widać, ze uzyskanie dużej wartości lumenów
    > na wat jest w sprzeczności z wartością CRI określającą ilość kolorów
    > prawidłowo rozpoznawanych przy konkretnym oświetleniu.

    No więc własnie z mojego się zastanawiania wynika, że wcale ta sprzeczność
    nie jest wielka. Potrzebujemy "tylko" mieć nie trzy fale z wierzchołków
    trójkąta, lecz aproksymacje ich continuum. Znaczy się dużo tych emiterów
    nam trzeba. To będzie mniej sprawne, ale nie o rzędy wielkości, tylko --
    powiedzmy -- dwa razy mniej sprawne.

    > Na domiar złego widzenie barw jest bardzo indywidualne,

    Ale jednak mierzalne.

    > a jeśli włączyć w sprawę kobiety, to problem baaardzo się komplikuje ;-)

    Nie tylko ten jeden problem.

    > Poważnie, kobiety widzą kolory diametralnie różnie niż my.

    Nie tylko kolory przecież.

    Jarek

    --
    Więc chodź, pomaluj mój świat