  • Data: 2010-04-17 15:24:20
    Temat: Re: 600A 12V
    Od: PeJot <P...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    J.F. pisze:

    > Normalnie to dziala tak, ze na wolnych obrotach napiecie indukowane w
    > uzwojeniu niewiele przekracza tych 14V, a w miare wzrostu obrotow
    > rosnie wielokrotnie napiecie indukowane ale tez rosnie opor indukcyjny
    > uzwojen [bo zalezny od czestotliwosci].

    To wiadomo, ale reluktancja proporcjonalna do czyli n rośnie 2 x,
    reluktancja też 2 x. Czy to dużo - nie wiem, ale odnoszę wrażenie że w
    całej zabawie ważniejsza jest rezystancja uzwojeń razem z rezystancją
    diod. No i teoretyzujemy przy n=nmax/2 powiedzmy, a nie przy nmax.

    > I ten nominalny prad
    > alternatora, np 70A, osiagalny jest na wysokich obrotach, gdzie widac
    > indukcyjnosc uzwojen nie pozwala/zapobiega na nadmierny wzrost pradu
    > mimo wzrostu napiecia indukowanego. Tak po prostu stosunki dobrane ze
    > wiecej wytworzyc nie moze

    Wydawało mi się że tu wzbudzenie altka ma znaczenie, ostatecznie przy
    przeciążeniu/zwarciu regulator nie da większego prądu, bo i skąd - w
    sieci pokładowej właśnie siada napięcie. Chyba żeby wzbudzenie było obce.

    > Podobnie dziala dynamo w rowerze - mozesz je krecic wolno, szybko, a
    > zarowki sie nie pala.

    A jak się nie palą, jak się palą ? :) Owszem, charakterystyka U(n) ma
    zagięcie, ale w zakresie roboczym obrotów napięcie stale rośnie. ZTCS w
    dobre dynama pakują ograniczniki.

    > Z tym ze moje rozumowanie ma luke przy zwarciu na malej predkosci
    > obrotowej, gdzie te stosunki moga byc inne. Ch-ki publikowane co
    > prawda schodza do zera A, ale to jest przy napieciu wyjsciowym 14V.
    > Hm, mam gdzies alternator, moge sprobowac sprawdzic :-)

    W pracy wykorzystuję alternatory od malucha jako obciążenie napędów
    momentem. Obroty różne, od 500 do 6000 1/min. W ogóle do głowy mi nie
    przyszło żeby zabezpieczać się przed zwarciem na wyjściu. A że
    wzbudzenie całkiem obce, mogą być ciekawe efekty przy zwarciu. Oby tylko
    napęd zdechł wcześniej :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem