  • 1. Data: 2010-04-14 12:44:00
    Temat: 600A 12V
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    Hej.
    Temat samochodowy, ale nie pisze na grupę samochodową, bo ona jest dziwna...
    W sklepach sprzedają takie badziewne kable rozruchowe na 300A, co się
    palą przy odpalaniu i do tego tak krótkie, że czasem trzeba je naciągać
    by odplić, więc sobie zrobię sam.
    Zakładając, że autko bierze 600A, to jaki przekrój powinna mieć linka by
    izolacja się nie popaliła przy takim krótkim poborze?

    ________MAT_______

  • 2. Data: 2010-04-14 16:12:09
    Temat: Re: 600A 12V
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Zakładając, że autko bierze 600A, to jaki przekrój powinna mieć linka by
    > izolacja się nie popaliła przy takim krótkim poborze?

    Temat wałkowany swego czasu na p.m.elektronika.
    600A to chyba jakiś zamrożony 5 litorwy diesel.

    Ja swoją benzynkę 2 iterki jak się żonie zdażyło świateł nie wyłączyć,
    spokojnie odpalałem przewodami 6mm^2 i to bez zadnych żabek, tylko
    odizolowane przewody przyciskane do klem.
    Najważniejsze jest żeby pozwolić się troche podładować własnemu aku.

    Bywało też przy tych największych mrozach (-20 i więcej st.) że rano
    rozrusznik zakrecil ze 2 obroty i " aku wysiadł" wtedy na szbko brałem z
    domu mały aku 7Ah jak od upsa i podpinałem krotkimi przewodami 2,5mm ^2. Nie
    zdazylo sie zeby nie zadzialalo. Także te prądy nie są potrzebne az takie
    duze jednak wszystko zależy ile silnik potrzebuje "kręcenia" żeby odpalił.

    Pozdrawiam
    Gejzero.

  • 3. Data: 2010-04-15 05:01:02
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Lagod pisze:
> [...]
    > W sklepach sprzedają takie badziewne kable rozruchowe na 300A, co się
    > palą przy odpalaniu i do tego tak krótkie, że czasem trzeba je naciągać

    Chyba żaden akumulator od samochodu osobowego tyle nie da z siebie.

    > to jaki przekrój powinna mieć linka by
    > izolacja się nie popaliła przy takim krótkim poborze?

    Ja zrobiłem 2 x 4 mm^2 ( bo było pod ręką ), do tego koniecznie
    konkretne zaciski. Parę martwych aut udało się ożywić.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2010-04-15 07:52:18
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    > Temat wałkowany swego czasu na p.m.elektronika.
    > 600A to chyba jakiś zamrożony 5 litorwy diesel.

    Autko jest 2,2TD. Akumulator ma 830A. Przy próbie odpalenia przez kable
    marketowe 300A idzie dym a silnik się ledwo zakręci.
    Oczywiście nie mierzyłem poboru tylko sobie przyjąłem coś pośredniego.

    > Najważniejsze jest żeby pozwolić się troche podładować własnemu aku.

    A-można i tak.

    ________MAT_______

  • 5. Data: 2010-04-15 14:47:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > się palą przy odpalaniu i do tego tak krótkie, że czasem trzeba
    > je naciągać by odplić, więc sobie zrobię sam.

    Zalozenie nieuprawnione.

    Ty chyba trafiles na jakas esencje chinskosci. Nawet te "zwykle
    chinskie" przez krotka chwile sie nie pala.
    One po prostu drugiego silnika nie odpalaja - trzeba poczekac az
    sie wlasny aku troche naladuje, wtedy mozna probowac.

    Ja sobie zrobilem z linki 16mm kw, i maja te zalete ze naprawde
    odpalaja z innego akumulatora.
    Byc moze wystarczy 10mm kw.

    J.

  • 6. Data: 2010-04-15 14:49:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w

    > Chyba żaden akumulator od samochodu osobowego tyle nie da z
    > siebie.

    Sporo ma wartosc podobna, zgodna z norma.

    A mozesz poszukac parametrow Exide Optima :-)

    J.

  • 7. Data: 2010-04-15 15:58:55
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w

    > Sporo ma wartosc podobna, zgodna z norma.
    >
    > A mozesz poszukac parametrow Exide Optima :-)

    Na papierze może i ma, ale nie w realu. Poza tym nie jest to przypadkiem
    prąd *zwarciowy*, dobry do _pod_palania samochodów, a nie do ich
    _od_palania ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2010-04-15 16:59:23
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
    > Hej.
    > Temat samochodowy, ale nie pisze na grupę samochodową, bo ona jest
    > dziwna...

    Ważna jest też technika. Łączysz auta kablami (co prawda nie wiem dlaczego
    najpierw + potem -, tak jest w każdej instrukcji), Trzymasz dawcę na
    obrotach ok 2000. Po kilku minutach odpalasz normalnie auto, dawca dalej na
    obrotach. Po uruchomieniu, jak zacznie stabilnie pracować można odłączyć.
    Ważnym jest wstępne podładowanie akumulatora, im większy i starszy, tym
    dłużej. Tak odpalałem już kilkanaście samochodów, czasem na dość
    przypadkowych kablach :)
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 9. Data: 2010-04-15 17:36:58
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    wowa pisze:

    > Trzymasz
    > dawcę na obrotach ok 2000.

    Dyskusyjna sprawa. Nie wiadomo jak zachowa się elektronika dawcy przy
    spadku napięcia do 8-9 V przy włączeniu rozrusznika biorcy. Chyba lepiej
    bez pracującego silnika to robić.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2010-04-15 18:14:41
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Dyskusyjna sprawa. Nie wiadomo jak zachowa się elektronika dawcy przy
    > spadku napięcia do 8-9 V przy włączeniu rozrusznika biorcy. Chyba lepiej
    > bez pracującego silnika to robić.

    A co się dzieje jak na chwilę odłączysz baterię? Pewnie nic. Poza tym na
    pracującym silniku masz wyższe napięcie w instalacji co da łatwiejszy
    rozruch.
    Wojtek