  • Data: 2018-08-20 09:24:13
    Temat: Re: 6502 NMOS i CMOS - różnica w poborze prądu
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 19.08.2018 12:19, J.F. wrote:

    > Tak przeciez teoria mowi - przeladowanie pojemnosci powoduje, ze przy
    > duzej czestotliwosci pracy CMOS wcale nie bierze mniej pradu.
    > Za to jak zegar malutki ... to i uA wystarczy.

    Z ciekawości włożyłem te układy do płytki z generatorem 1 MHz, w miejsce
    klasycznego, NMOS-owego 6502. Pobór prądu przez całą płytkę był
    mniej-więcej taki sam w obydwu przypadkach, wynosząc około 150 mA.
    Powiedziałbym nawet, że niektóre R65C02P4 pobierały nieznacznie więcej
    prądu, gdyż po ich włożeniu pobór wzrastał do około 170 mA.

    > Zmniejsz czestotliwosc do 100kHz i zobacz ile wtedy bierze CMOS, a ile
    > NMOS.

    Musiałbym trochę pokombinować z odpowiednim układem. Przy czym już teraz
    mi to nie pasuje (patrz wyżej). Datasheet R65C02P4 mówi, że ten układ
    powinien pobierać 4mA na 1 MHz. To daje 16 mA przy taktowaniu 4 MHz i
    tylko 4 mA przy teście z 1 MHz. Coś mi się nie widzi, żeby pozostałe
    elementy mogły pobierać pozostały prąd. Przecież tam jest tylko kilka
    scalaków HCT (i jakiś pojedynczy TTL-LS), 2x RAM w technologii CMOS,
    EPROM, generator SG51P oraz migająca dioda.

    No i jednak mimo wszystko - jakaś różnica pomiędzy CPU NMOS i CMOS
    powinna być widoczna. A tymczasem albo jej nie ma, albo jest na drobną
    niekorzyść rzekomych CMOS-ów.

    Można by to na dobrą sprawę jeszcze przetestować software'owo - CMOS-owe
    wersje 6502 miały zestaw dodatkowych instrukcji i nie obsługiwały
    nieudokumentowanych rozkazów swojego poprzednika (zamiast nich
    wykonywały instrukcję NOP).

    > Ten eprom mnie zastanawia ... NMOS nie bierze duzo pradu, eprom nie
    > powinien byc inaczej obciazony.
    > No chyba, ze przy okazji CMOS zmniejszyli pojemnosci.

    Jak mówiłem - kwestia temperatury może być mocno subiektywna. Dotknięcie
    palcem nie jest wiarygodną metodą pomiaru. ;)