  • 31. Data: 2014-08-11 22:03:27
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu by?o DC....
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Aug 2014 18:31:11 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
    > Co to takiego? Coś do zaziębiania się na zawołanie :) ?

    Powiedzmy. Tam jest silnik indukcyjny/asynchroniczny.
    Predkoscia steruje sie za pomoca

    > Na moje to każdy elektryczny jest indukcyjny, ale się na silnikach i
    > związanym z tym słownictwem nie znam.

    A to jednak okreslona podklasa.

    I lodowkach chyba zawsze byl indukcyjny, co najwyzej rozruch jakis
    dziwny, w pralkach indukcyjny tez byl, potem go zastapili
    komutatorowym, a widac teraz znow indukcyjny.
    Ten komutatorowy to chyba z uwagi na taniosc sterowania obrotami,
    ale kto wie, moze i koszt serwisu po paru latach przyswiecal
    producentowi :-)

    J.

  • 32. Data: 2014-08-11 22:29:16
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 sierpnia 2014 18:40:12 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

    > Ale one wymagają stałego magnesu....

    The rotor part of a brushless motor is often a permanent magnet synchronous motor,
    but can also be a switched reluctance motor, or induction motor.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_m
    otor

    Te magnesy tak podrażają konstrukcję?

    Niezbyt to reprezentacyjny dział, ale silniki modelarskie,
    gdzie muszą mieć jak największą moc/kg, robi się z magnesami.

    pzdr
    bartekltg

  • 33. Data: 2014-08-11 22:32:30
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 sierpnia 2014 19:38:47 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak
    napisał:

    > Niekoniecznie. DC jest groźniejsze od AC przy przepływach pozasercowych
    > - wystarczy dłuższy przepływ na linii noga - noga (przy AC stosunkowo
    > mało groźny choć czasem niemiły) i faktycznie - elektroliza,
    > pozamiatane. Ale przy przepływie ręka - noga (zwłaszcza po skosie) AC ma
    > większą tendencję do wywoływania migotania komór.

    Można by podnieść częstotliwość, 50/60 jest wyjątkowo paskudne.
    Tylko wtedy zwykła blacha transformatorowa nie nadąży...

    > Czyli jak się nie obrócić...

    pzdr
    bartekltg

  • 34. Data: 2014-08-11 22:33:10
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 sierpnia 2014 18:15:00 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Moja swiezo nabyta pralka i lodowka chwala sie w instrukcjac ze maja
    > "silniki indukcyjne"

    Być może to nieścisłość lub niepoprawność nazewnictwa, ale
    mówi się też o bezszczotkowych indukcyjnych. Jeśli mają
    'indukcyjny' rotor, a nie na magnesach stałych czy y kolejnymi
    zwojami.

    > Owszem. Ale o ile podniosloby to koszt urzadzen napedzanych przez
    > siniki AC?...

    W sumie gdzie znajdę silnik AC jednofazowy?
    Z kosztem może być różnie, wygląda na to, da się robić mniejsze.

    pzdr
    bartekltg

  • 35. Data: 2014-08-11 22:34:25
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 sierpnia 2014 22:03:27 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > I lodowkach chyba zawsze byl indukcyjny, co najwyzej rozruch jakis
    > dziwny, w pralkach indukcyjny tez byl, potem go zastapili
    > komutatorowym, a widac teraz znow indukcyjny.

    Ale on jest indukcyjny... z komutatorem... bezszczotkowym ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 36. Data: 2014-08-11 22:38:23
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    > Nie tylko da się, ale tak teraz robią, bo tak łatwiej. Kupowałem w tym
    > roku telewizor -- jest zasilany z DC około 24V, ma zewnętrzny zasilacz
    > na kablu, jak do laptopa. Komputery (nie tylko laptopy) od dawna już
    > się tak robi. Tak samo skanery, drukarki itp.

    Dobrze piszesz około. Laptopy mają przeważnie 19V - jak się zachowają na
    24V? Mam jeden monitor z zewnętrznym zasilaczem, jest na 12V. TV jakiś
    LG na 19V. Dysk zewnętrzny 12V i 5V. Router 5V, ładowarka BC-700 3V.
    Miałem skaner z zasilaczem 9V. Każde urządzenie chce innego napięcia.
    Poza tym unikając separacji galwanicznej powstaje problem mas.

    Jeszcze jest sprawa zasilacza, czy zespołu zasilaczy z napięcia
    sieciowego na DC. Musiałyby to być zasilacze zapewne impulsowe tylko jak
    zapewnić wysoką sprawność przetwarzania w bardzo szerokim zakresie obciążeń?
    Czy jeden zasilacz zapewni dużą sprawność przy obciążeniach 0-5kW na
    24V? A może kilka zasilaczy załączanych w zależności od bieżącego
    obciążenia?

    Stałe i niskie napięcie może dobre by było dla instalacji off-grid, w
    których energia elektryczna jest gromadzona w
    akumulatorach/kondensatorach. Można by uniknąć strat na przetwarzaniu
    napięcia. Problematyczne tylko zasilanie odbiorników dużej mocy.

    --
    Michał

  • 37. Data: 2014-08-11 23:31:11
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 21:46:36 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    >http://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_wysokiego_napięc
    ia_prądu_stałego

    KAPITALNE, KAPITALNE!!!

    jak czegos nie ma w polskiej Wikipedii to znaczy ze to cos nei
    instnieje.

    Zelazna logika!

    http://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_direct_cur
    rent

    A.L.

  • 38. Data: 2014-08-12 00:23:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 21:18:50 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > A po jaką cholerę? Nic prostszego niż wyprostować zmienny. Dużo
    trudniej w
    > drugą stronę. Od czasów Tesli i Edisona nic się nie zmieniło, dalej
    > transformator rządzi.

    No nie wiem czy współczesne przetwornice ac/dc stosowane w
    urządzeniach pow. użytku można porównać z prostotą transformatora i
    prostownika greatz'a...

    --
    Marek

  • 39. Data: 2014-08-12 09:20:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Tuesday, August 12, 2014, 12:23:00 AM, you wrote:

    > No nie wiem czy współczesne przetwornice ac/dc stosowane w
    > urządzeniach pow. użytku można porównać z prostotą transformatora i
    > prostownika greatz'a...

    W ramach ciekawostki w czasie pewnego szkolenia pokazałem jego
    uczestnikom próbę policzenia klasycznego, stabilizowanego,
    transformatorowego zasilacza 12V 1A, przy założeniu możliwości
    zasilania z zakresu napięcia 85-265V AC - tak, jak dla współczesnego
    zasilacza impulsowego.

    To dość długi proces ale najważniejszy jest wynik końcowy - doszedłem
    w końcu do przekroju kolumny środkowej rdzenia transformatora EI -
    musiałaby mieć przekrój 10cm^2. Sprawność dla najwyższego napięcia na
    wejściu na poziomie 20% Poziom komplikacji - konieczność budowy
    stabilizatora na elementach dyskretnych (7812 miał niewystarczający
    zakres napięć wejściowych) zdecydowanie większy. Porównanie wagi i
    kosztów - nawet nie ma co porównywać.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 40. Data: 2014-08-12 09:38:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Aug 2014 00:23:00 +0200, Marek napisał(a):

    > No nie wiem czy współczesne przetwornice ac/dc stosowane w
    > urządzeniach pow. użytku można porównać z prostotą transformatora i
    > prostownika greatz'a...

    No to jesteśmy tego samego zdania :)
    --
    Jacek