  • 21. Data: 2014-08-11 20:16:38
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 11.08.2014 20:00, Piotr Gałka wrote:

    > Najpierw chciałem założyć, że przetwarzanie jest tam, gdzie teraz stawia
    > się małe podstacje (przypuszczam, że mój blok jest podłączony do
    > podstacji oddalonej o jakieś 50m, ale wyszło mi, że kable dla 30
    > mieszkań w bloku by wymagały niezłego tunelu.
    > Niech jakiś elektryk powie jaka jest średnica kabla przychodzącego
    > obecnie do bloku, bo ja nie mam pojęcia. Trzeba średnicę (nie przekrój)
    > pomnożyć przez 10 i będzie OK.
    > P.G.

    Mieszkam w wieżowcu, 12 pięter x 3 mieszkania, w jednym tylko pionie
    jest już 36 mieszkań, a wieżowiec ma 6 klatek. Kable do mieszkań alu,
    2x6mm^2. I jakoś się to mieści w pionach o przekroju 70x70cm razem z
    wodą, gazem i ściekami (i jeszcze można się samemu w tym pionie
    zmieścić). Trafo 15/0,4kV w piwnicy, zasila też market po drugiej
    stronie ulicy.

    Jakub Rakus

  • 22. Data: 2014-08-11 20:33:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ściekami (i jeszcze można się samemu w tym pionie zmieścić). Trafo
    > 15/0,4kV w piwnicy, zasila też market po drugiej stronie ulicy.

    Ostatnio mieszkałem w mieszkaniu z gazem ponad 25 lat temu - się mi
    zapomniało że takie jeszcze są. Wtedy kable rzeczywiście trochę cieńsze mogą
    być.
    Ale proporcjonalnie z 70x70cm powinno się zrobić 7x7m :).
    P.G.

  • 23. Data: 2014-08-11 20:45:39
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-08-11 16:31, Irokez pisze:

    > Inna sprawa to bezpieczeństwo - AC cię trzepnie i w większości
    > przypadków puszczasz przewód pod napięciem . DC złapie Cię skurcz,
    > szybka elektroliza i pozamiatane.

    Jest akurat odwrotnie :)

  • 24. Data: 2014-08-11 20:59:26
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    > Niekoniecznie. DC jest groźniejsze od AC przy przepływach
    > pozasercowych - wystarczy dłuższy przepływ na linii noga - noga (przy
    > AC stosunkowo mało groźny choć czasem niemiły) i faktycznie -
    > elektroliza, pozamiatane. Ale przy przepływie ręka - noga (zwłaszcza
    > po skosie) AC ma większą tendencję do wywoływania migotania komór

    Błagam nie powtarzaj błędnych informacji.
    Napięcie stałe jest bezpieczniejsze od napięcia przemiennego i to
    niezależnie od przepływu.
    Świadczą choćby o tym przyjęte wartości napięć bezpiecznych, które dla
    napięć stałych są dwukrotnie wyższe od napięć przemiennych.

  • 25. Data: 2014-08-11 21:01:25
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu by?o DC....
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 11.08.2014 o 17:37 A.L. <a...@a...com> pisze:

    > Robi sie odwrotnie.
    Nie nie robi się.

    > Coraz czesciej uzywa sie DC do przesylania na duze
    > odleglosci
    To jest wyjątek potwierdzający regułę.

    > http://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_direct_cur
    rent
    Używa się na bardzo duże odległości ze względu na zjawiska falowe albo
    do łączenia różnych systemów energetycznych.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 26. Data: 2014-08-11 21:07:08
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 21:01:25 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    >Nie nie robi się.

    Naprawdeeeee?...
    >To jest wyjątek potwierdzający regułę.

    Naprawdeeeee?...

    A.L.

  • 27. Data: 2014-08-11 21:18:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Aug 2014 16:16:50 +0200, Marek napisał(a):

    > Czy faktycznie nie byłoby prościej zrobić rewolucję i przejść na DC
    > w konsumenckich "punktach odbioru"? AC niech zostanie w dystrybucji i
    > przesyle, a w domu niech będzie w gniazdku DC...

    A po jaką cholerę? Nic prostszego niż wyprostować zmienny. Dużo trudniej w
    drugą stronę. Od czasów Tesli i Edisona nic się nie zmieniło, dalej
    transformator rządzi.
    --
    Jacek

  • 28. Data: 2014-08-11 21:37:36
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 11.08.2014 20:33, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > mogą być.
    > Ale proporcjonalnie z 70x70cm powinno się zrobić 7x7m :).

    Przewody z tablicy bezpiecznikowej do 36 mieszkań w pionie mieszczą się
    w plastikowej rurze fi 120mm u mnie na 2 piętrze. A co piętro jest ich
    coraz mniej. Oczywiście przy sporo większych prądach przy DC trzeba by
    wziąć pod uwagę, że im wyższe piętro, tym grubsze przewody powinny je
    zasilać. Ale jak zabezpieczenia przedlicznikowe daje się na każdym
    piętrze, to lepiej by było przez cały pion przy niskim napięciu DC
    ułożyć szyny. Tylko prądy zwarciowe mogą się nam zrobić nieciekawe, a
    aparaty na DC jakby ciut droższe...

    Jakub Rakus

  • 29. Data: 2014-08-11 21:46:36
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 11.08.2014 o 21:07 A.L. <a...@a...com> pisze:

    > Naprawdeeeee?...
    >
    > Naprawdeeeee?...
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_wysokiego_napięci
    a_prądu_stałego

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 30. Data: 2014-08-11 21:49:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Aug 2014 18:09:27 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > A czy większość silników nie jest DC?
    > Jak kiedyś dawno naprawiałem jakiś odkurzacz to wydaje mi się, że miał
    > silnik DC.

    Odkurzacz ma silnik komutatorowy. Pracuje na AC, ale moze i na DC.
    Ma taki silnik tylko dlatego ze mala turbina potrzebuje wysokich
    obrotow - silnik AC na 50Hz tego nie zapewni.
    Ale z falownikiem moze sie krecic szybciej.

    Z kolei ten AC/DC ma dzis sterowanie moca/obrotami ... czy nie na
    triaku ?

    > W wiertarce też chyba widać komutator, ale nigdy nie rozbierałem.

    Owszem, silnik podobny, tylko tym razem z uwagi na moment rozruchowy.

    > Za to lutownicę transformatorową musiałbym czymś zastąpić.

    Lutownica z przetwornica tranzystorowa. Mniejsza, lzejsza :-)

    J.