  • 51. Data: 2018-05-16 23:19:51
    Temat: Re: A teraz z innej beczki... bazy danych
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-16 o 21:20, Irek.N. pisze:

    > ... bo jak dostaje od usługodawcy soft i nim generuje cokolwiek, to w
    > zasadzie nie ma pewności, czy cichaczem nie podaje klucza producentowi
    > softu. Wiem, trąci teoriami, ale zastanówcie się, jaki jest problem dać
    > komuś generator kluczy, a przy okazji po cichu zaszyć wygenerowane dane
    > w informację przekazaną później usługodawcy. Technicznie banalne, więc
    > całe bezpieczeństwo zaczyna się opierać o zaufanie do dostawcy.

    W tej poprzedniej wypowiedzi chciałem jeszcze dopisać jedno zdanie:
    "Oczywiście Open Source", ale już sobie darowałem :)
    P.G.

  • 52. Data: 2018-05-16 23:53:27
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 16.05.2018 o 21:14, Irek.N. pisze:

    > Zaraz, co porównujemy. Likwidację infrastruktury energetycznej do awarii
    > łączy internetowych? Serio?

    Nie do awarii łączy tylko do zamknięcia biznesu polegającego na
    świadczeniu usług w chmurze.
    To chyba twoje: "- usługodawca chmury może dojść do wniosku, że się
    likwiduje w taki czy inny sposób, "

    > Inaczej przecież nie miało by to sensu. Mam ciągnąć bazę, aby lokalnie
    > ją przeprocesować? Czyli co, założyłeś że wynajmuję w chmurze tylko
    > przestrzeń?

    Ale to ty pisałeś: "bazy mogą się rozrosnąć znacząco, wtedy zatęsknisz
    za szybkimi łączami"
    Tak jakby ze wzrostem bazy potrzebowałbyś wzrostu przepustowości łącza.
    Po co skoro będą przetwarzane w chmurze?

    > To prawda, zazwyczaj ma to sens.

    > Kiedyś samochody był proste, teraz samodzielny serwis jest niemożliwy
    > (są wyjątki, ale to pasjonaci a nie regularni użytkownicy). Zauważ, że
    > zmieniły się znacznie warunki.

    W kwestii obsługi informatycznej obsługi biznesu też się zmieniły
    warunki. Nie wystarczy już pouczyć się linuksa i samby, albo zatrudnić
    studenta do administracji serwera. Firma wykorzystuje coraz więcej
    usług i technologii, coraz więcej usług udostępnia tez swoim klientom.
    Jak robisz to serwerem stojącym w piwnicy to musisz mieć specjalistę od
    bezpieczeństwa.

    > się firmie zewnętrznej.
    >
    > Owszem, sam tak robię, ale zauważ też, że w pewnym momencie opłaca się
    > etat i własna księgowa. To samo z kadrową i BHP i... no własnie. Tutaj
    > rządzi tylko i wyłącznie ekonomia.
    > W przypadku chmury ta ekonomia jest dla mnie wątpliwa, a robienie czegoś
    > bo jest modne jest bez sensu przecież.

    To jest dobre rozwiązanie dla kogoś kto zaczyna i nie ma środków na
    zatrudnienie specjalistów od bezpieczeństwa, nie wie ile wydać na
    sprzęt. W chmurce jak się okaże, że maszynka (wirtualna) za słaba to za
    minutę masz dwie, cztery czy osiem. Z doskonale działjącym
    loadbalancingiem. Możesz zrobić tak żeby ci się twoje serwery lokowały
    tam gdzie jest dużo zapytań.
    Są tylko dwie zasadzki:
    Ceny na początek są niskie, ale gdy zaczniesz rozszerzać na wiele maszyn
    to koszty rosną bardziej niż liniowo.
    Trudno później działającą całość przenieść na inną platformę.

    > Tak, zapewne jest. Nie wiem, bo nie korzystam, ale mam nadzieję, inaczej
    > firmy korzystające same proszą się o kłopoty.

    Też nie korzystam ale mam kontakt z kimś kto się tm zajmuje i pewne
    zalety mi uświadomił. Ale też wady, które podałem pod koniec. Gdybym
    miał świadczyć jakieś usługi dla firm (a chodzi mi to po głowie), to
    jeszcze nie wiem czy bym to robił na chmurze czy np na jakimś zwykłym VPS.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 53. Data: 2018-05-17 00:52:42
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 16 maja 2018 04:07:06 UTC-5 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > O chmurach wiem tylko tyle, że słyszałem, że istnieją.
    >
    > Zastanawia mnie jak to się robi, że chmura oferuje szyfrowanie, a
    > jedynym znającym klucze jest użytkownik. No bo jak klucze zna także
    > chmura to wszystkie dane nadal są jawne dla właścicieli chmury.
    >
    > Nie wiem jak użytkownik chmury się z nią kontaktuje. Dostaje się jakiś
    > interface (programik) do tego. Można by sobie wyobrazić, że wtedy
    > użytkownik może sam generować klucze i byłyby one znane tylko temu
    > interfejsowi.
    >
    > Sorry, za być może banalne pytanie, ale jak to się robi?

    Robi sie tak jak myslisz. Tylko ci co sie nie znaja wmawiaja ze klucza prywatnego w
    chmurze nie ma.
    Jest. Tylko zazwyczaj jako tako schowany. Czasem trzymany w ram aplikacji czy bazy,
    czasem zaszyfrowany w jakims pliku.

    Ale ignoranci powiedza ze nie ma i ze chmura jest bezpieczna.

    Jest pare znosnie sensownych rozwiazan ale kazde z nich ma pewne wady.
    Albo wymagaja klucza podawanego przy starcie aby odszyfrowac klucz glowny.
    Albo potrzebuja polaczenia gdzies aby taki klucz wyciagnac ale w praktyce klucz
    glowny nadal lezy gdzies w ram i nawet jak jest zaszyfrowany przez wiekszosc czasu to
    i tak trzeba go czasem odszyfrowac.

    I juz nie raz bylo tak ze jakies ataki/exploity takie klucze prywatne z aplikacji
    wyciagaly...

  • 54. Data: 2018-05-17 02:00:26
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 16 maja 2018 21:06:55 UTC+2 użytkownik Irek.N. napisał:
    > Jakakolwiek. Co zrobisz, gdy firma zamknie się z dnia na dzień, albo
    > kataklizm ją zaora i nie będzie się opłacało jej ratować. Naprawdę
    > wierzysz, że Twoje dane są bezpieczniejsze u kogoś?
    >
    > Rozsądne własne archiwum jest 100% pewne, nawet jak cała okolica się
    > "spali do gołej ziemi". Tak mnie nauczono kiedyś.
    To musi być gruby kataklizm, żeby zaorał, bo najczęściej Twoje dane
    można (za Twoim życzeniem) replikować na kilku kontynentach.

    J.F. - tutaj możesz sobie poczytać w kontekście EU.
    https://d1.awsstatic.com/whitepapers/compliance/AWS_
    EU_Data_Protection_Whitepaper.pdf
    Jak bardzo chcesz, to przebrnę przez stronę Komisji Europejskiej
    i dotrę do tego, kto był w "Article 29 Working Party" ;)
    Podejrzewam, że łatwiej spełnić wymagania RODO stwierdzając, że
    się przechowuje na Amazon AWS niż we własnej serwerowni.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 55. Data: 2018-05-17 02:06:25
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 16 maja 2018 16:15:50 UTC-5 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Ok. Nie zdawałem sobie sprawy, że baza danych poza przechowywaniem
    > danych oferuje jeszcze jakieś funkcje po stronie serwera (o bazach wiem
    > tyle co o chmurach - słyszałem, że istnieją).
    > No to (w swojej ograniczoności) nie widzę możliwości aby korzystać z
    > takiej bazy w chmurze tak, aby właściciel nie znał treści.
    >
    > Ciekawe jak kiedyś się okaże, że jakieś dane z chmury wypłynęły. Czy te
    > kary z RODO będą dla właściciela chmury, czy dla wszystkich którzy
    > jakieś dane osobowe tam przechowywali.

    Przeciez co jakis czas wyplywaja.
    I to nie tylko jakies gole foty slawnych ludzi ale i dane bardziej wrazliwe.

    Chmura nie rozni sie zbytnio od tego co mozesz miec w domu.

    Mnie dziwi ta dyskusja tutaj. Wymieniane sa cechy jednego i drugiego i do nieczego ta
    dyskusja nie prowadzi bo ludzie sie nie dadza przekonac jak maja jakies zdanie.

    A ktos kto sie zna wie kiedy lepsza chmura a kiedy lepszy dostep bezposredni.

  • 56. Data: 2018-05-17 02:25:54
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 17 maja 2018 02:06:26 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    >
    > A ktos kto sie zna wie kiedy lepsza chmura a kiedy lepszy dostep bezposredni.
    I dokładnie wszystkie wycieki wynikają z tego, że autorzy aplikacji jej
    nie zabezpieczyli. To są zupełnie żenujące przypadki na poziomie (ideowym)
    wystawienia serwera FTP bez hasła z archiwum faktur i plikiem Excela z danymi
    klientów.

    Swoją drogą ja też (prywatnie) nie przepadam za ideą, że od ładnych kilku
    lat wszystko się próbuje pakować w internety, ale po prostu widzę pewne
    zalety tego rozwiązania.

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 57. Data: 2018-05-17 08:39:40
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    > Wydaje mi się, że każdy z Nas myśli o innej skali biznesu ;-)

    Daleko nie trzeba szukać, co zrobisz, jak w firmie w której są dane
    stanie się coś takiego:
    https://niebezpiecznik.pl/post/wlamanie-do-serwerown
    i-2be-pl-od-5-dni-klienci-sa-pozbawieni-wszystkich-u
    slug-i-traca-dziesiatki-tysiecy-zlotych-kazdego-dnia
    /

    albo coś takiego:
    https://niebezpiecznik.pl/post/wybuch-gazu-w-serwero
    wni-netii/

    albo też takiego:
    https://niebezpiecznik.pl/post/awaria-w-nazwa-pl-kli
    enci-stracili-dane-takze-z-backupow/

    albo i to:
    https://niebezpiecznik.pl/post/domena-pl-przestala-d
    zialac/

    Nawet, jak masz kopię bazy lokalnie, to i tak nie przywrócisz jej, bo
    nie ma na co, trzeba na nowo postawić lokalnie albo zdalnie gdzieś cały
    system. Chyba, że masz lokalnie kopię całego wirtualnego serwera, ale
    IMO mało prawdopodobne, bo człowiek myśli "chmura ma bakapy" albo mamy
    kopię lokalnie która jest dosyć stara.

  • 58. Data: 2018-05-17 10:20:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-16 o 23:15, Piotr Gałka pisze:

    > Ok. Nie zdawałem sobie sprawy, że baza danych poza przechowywaniem
    > danych oferuje jeszcze jakieś funkcje po stronie serwera (o bazach wiem
    > tyle co o chmurach - słyszałem, że istnieją).
    Kiedyś program użytkownika operował bezpośrednio na plikach baz, dlatego
    takie były problemy z wielodostępem do nich, a serwer i sieć to były
    tylko wirtualne dyski dla systemu i programu, a program nadal operował
    na bazach bezpośrednio.
    W erze SQL-a doszedł pośrednik, program która sam jedyny operuje na
    bazach i słucha poleceń od programów użytkownika.
    Program użytkownika nie ma bezpośredniego dostępu do bazy, tylko "pyta"
    program sql-owy który w wyniku zapytania daje mu dane. Program
    obsługujący bazy może być
    na stacji jak jest 1 użytkownik lub na serwerze dla wielu. Problemem dla
    1 użytkownika jest przepychanie bazy przez łacze aby wykonać zapytanie,
    przy pracy serwerowej tylko wynik jest pchany przez łącze.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 59. Data: 2018-05-17 10:28:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup

    >Kiedyś program użytkownika operował bezpośrednio na plikach baz,
    >dlatego takie były problemy z wielodostępem do nich,

    umiarkowane

    > a serwer i sieć to były tylko wirtualne dyski dla systemu i
    > programu, a program nadal operował na bazach bezpośrednio.
    >W erze SQL-a doszedł pośrednik, program która sam jedyny operuje na

    Nadal by mozna po staremu - trzymac w chmurze zaszyfrowane pliki,
    czytac fragmenty, odszyfrowywac lokalnie, obrabiac, w razie potrzeby
    zaszyfrowac sektor i zapisac ...
    tylko ile by to trwalo, jesli ping trwa 40ms.

    No ... w sumie to odczyt z dysku tez nie jest natychmiastowy, chyba ze
    SSD :-)

    A ile by trwalo przy braku dobrego indeksu i koniecznosci odczytu
    calosci tabeli ...

    J.

  • 60. Data: 2018-05-17 12:41:10
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@s...com.invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > mało prawdopodobne, bo człowiek myśli "chmura ma bakapy" albo mamy kopię

    Za dawnych czasów, jakieś 20, albo i więcej lat temu, kiedy fejz-buc, to
    była jedynie sci-fi, a chmura, to na niebie była, zaś internety, to dopiero
    po uczelniach hulały, czytałem o backupach. Już wtedy zauważono, że żaden
    sposób nie jest idealny i różne sposoby mogą się dobrze uzupelniać.
    Porównano dwie kewstie - 2 pisarzy ze swoimi powieściami, jeden pisał na
    tradycyjnej mechanicznej maszynie czcionkowej, a drugi na komputrze z
    drukarką. I wyliczono, w jakiej sytuacji kto z nich prędzej straci dane.
    Sporo było na korzyść tradycji papierowo-mechanicznej, ale już nie pomnę co,
    dość istotna przewaga tkwiła w komputerze. I OIDP, nie była to akurat
    bezpośrednio kwestia backupów. Nie liczę nawet na to, że gdzieś to jeszcze
    trafię, a poszukać teraz nie bardzo mogę.
    Na wszelki wypadek, jeśli mam warunki i możliwości, trzymam przynajmniej 2
    kopie, wykonane w różnym czasie, niezależnie od innych backupów. Dzięki
    takiemu postawieniu sprawy, piszę do was, nie przeinstalowałem jeszcze
    systemu (poza i. naprawczą) po awarii dysku.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...