  • Data: 2017-11-26 14:14:26
    Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
    Od: "Twardy" <x...@x...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sebastian Biały wrote:

    > No ale miała być parafina :D

    "Jak zatem ustrzec się przed zamarznięciem paliwa, gdy temperatura otoczenia
    spada poniżej -20 stopni? Kilka rad udziela Maciej Mikuła, ekspert branży
    paliwowej.

    1. Warto zatankować do baku co najmniej 50 proc. paliwa o wzmocnionej
    mrozoodporności - takie właściwości mają na ogół oleje napędowe premium
    (Orlen Verva, Lotos Dynamic, Shell V-power, Statoil Diesel Glod, BP
    Ultimate). Temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP w tych paliwach na
    ogół oscyluje między -32 do -40 stop C i w zimie znacząco poprawia ochronę
    przed krystalizowaniem się parafiny w paliwie.

    2. Pomimo wysokich cen paliw polecam napełnienie baku do pełna i
    utrzymywanie w miarę możliwości wysokich stanów paliwa w zbiorniku.
    Ogranicza to parowanie a następnie skraplanie się pary wodnej na ściankach
    zbiornika. Ściekająca ze ścianek zbiornika woda może w dłuższym okresie
    czasu doprowadzić do sytuacji, kiedy olej napędowy znajdujący się w baku nie
    będzie spełniał wymogów norm jakościowych dla tego paliwa. Myślę, że nie
    trzeba nikomu tłumaczyć, że woda w paliwie nie jest pożądaną cieczą.

    3. Warto kupić samemu depresator, który może pomóc obniżyć temperaturę
    blokady zimnego filtra CFPP o kilka stopni Celsjusza. Podchodzę do
    depresatorów z dystansem z uwagi na ich ograniczoną skuteczność. Na rynku
    jest ich szeroka oferta np.: Diesel Protector, Skydd Black Barrow czy STP.

    4. Zalecam też regularnie wymieniać filtry paliwa, które z uwagi na dość
    wysoką temperaturę mętnienia CP oleju napędowego sprzedawanego w Polsce mogą
    zacząć zapychać się kryształkami parafiny, jeśli paliwo "zmętniało" ale
    nadal jest jednorodną cieczą.

    5. Jako ostatnią podaję metodę wykorzystywaną przez część właścicieli firm
    transportowych i jednocześnie niezalecana przez producentów nowoczesnych
    silników Diesla: dodanie 3-5% benzyny bezołowiowej do zbiornika z olejem
    napędowy. Nie jest to zalecane do nowoczesnych silników wysokoprężnych, choć
    takie wskazania można znaleźć w instrukcjach obsługi samochodów starszych
    generacji podczas zimowego użytkowania pojazdu.

    Czy dodawać benzynę do oleju napędowego to pozostawiam wyłącznie Waszej
    ocenie i pomimo sprawdzenia tego sposobu przez firmy transportowe nie
    zachęcam do tego rozwiązania ale z uwagi powszechność stosowania tej metody
    nie sposób było o niej nie wspomnieć.

    Wszystkie metody zapobiegające wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego
    nie doprowadzą do rozpuszczenia się parafiny, która już wytrąciła się w baku
    lub układzie paliwowym. Jeżeli mróz unieruchomi silnik wysokoprężny na
    drodze to pozostaje odholować pojazd do ciepłego pomieszczenia i starać się
    dogrzewać okolice przewodów paliwowych, wymienić filtr paliwa i czekać aż
    dodatnia temperatura doprowadzi do rozpuszczenia parafiny w paliwie. Jeśli
    coś podobnego stanie się pod domem, warto znaleźć jakieś ciepłe miejsce i
    przewieźć tam auto lub poczekać... na cieplejsze dni."

    http://moto.pl/MotoPL/1,88389,11111277,Co_robic__by_
    olej_napedowy_nie_zamarzl.html

    ozdrawiam,