  • 31. Data: 2011-05-28 10:39:04
    Temat: Re: Bufor RS-485
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-05-28 11:31, J.F. pisze:
    > A moglbys przeczytac co linkujesz ?
    > Owszem, mozliwe. Po dwoch parach.

    A gdzie ja do diabła pisałem, że RS485 full-duplex działa na jednej parze?
    Ktoś w tym wątku zarzucił mi, że coś takiego jak "RS485 full-duplex" nie
    istnieje, i że używając takiego określenia robię z siebie kretyna.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 32. Data: 2011-05-28 11:22:18
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-28 12:39, Andrzej W. pisze:

    > A gdzie ja do diabła pisałem, że RS485 full-duplex działa na jednej parze?
    > Ktoś w tym wątku zarzucił mi, że coś takiego jak "RS485 full-duplex" nie
    > istnieje, i że używając takiego określenia robię z siebie kretyna.

    Nikt ci tu nie ubliża. Raczej wszyscy starają się pomóc. Prościej by
    było gdybyś napisał jaki moduł z RS-485 wrzucasz na płytkę. Albo
    wyraźnie określ jakie ma linie komunikacyjne. Bo jeśli tylko
    dwukierunkowe +D i -D to po co piszesz o pełnym duplexie skoro on i tak
    nie jest możliwy w takiej konfiguracji bo wymaga dwóch par. Jeśli masz
    osobne linie +Tx -Tx i +Rx i -Rx to możesz mieć pełny duplex i nie grozi
    ci w tej sytuacji że nadajniki się zderzą bo każdy nadaje na odbiornik.
    Gdybyś się tak nie bał, że ktoś ci podkradnie pomysł urządzenia i uronił
    troszkę rąbka tajemnicy to nie rzucalibyśmy domysłami na ślepo i może by
    ci ktoś mógł więcej pomóc.

    MD

  • 33. Data: 2011-05-28 11:32:03
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Może w standardzie jest zdefiniowany dwuparowy RS-485 i różni się
    > drobiazgami od osobno zdefiniowanego RS-422.
    To nie mogą być drobiazgowe różnice. W RS422 jest jeden nadajnik podłączony
    do pary, a w dwuparowym RS485 w jednej parze jest jeden nadajnik, ale w
    drugiej parze jest wiele nadajników, a to oznacza większe niż drobiazgowe
    różnice w wymaganiach na bufor nadawczy (dla RS485 musi dopuszczać
    napięcia -7 do +12 gdy nie nadaje, a w RS422 nie).
    P.G.

  • 34. Data: 2011-05-28 11:44:29
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-05-28 13:22, Mario pisze:
> [...]
    > Gdybyś się tak nie bał, że ktoś ci podkradnie pomysł urządzenia i uronił
    > troszkę rąbka tajemnicy to nie rzucalibyśmy domysłami na ślepo i może by

    Biorąc pod uwagę, że zamieściłem schemat, podałem układy, których chcę
    użyć (drugi wątek) itd. to trochę mnie dziwi to co piszesz.

    A tu jest post od którego zaczęła się dyskusja o full-duplex:

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 35. Data: 2011-05-28 11:55:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 28 May 2011 13:32:03 +0200, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    >różnice w wymaganiach na bufor nadawczy (dla RS485 musi dopuszczać
    >napięcia -7 do +12 gdy nie nadaje, a w RS422 nie).

    Nie bardzo rozumiem - przeciez to nie jest jakies immanentne, i w
    sumie sie kwalifikuje pod drobiazgi.

    Natomiast .. nawet w takiej dwuparowej magistrali zrobienie FD
    nastrecza na trudnosci organizacyjne, bo jak zsychronizowac wiele
    slave ze soba ? Z natury rzeczy slave musi czekac az go master odpyta,
    a jak odpowiada to slave pewnie musi poczekac az skonczy.

    No chyba ze jakies scisle ramkowanie, powiedzmy zawsze 16 bajtow, i w
    czasie odpowiedzi jednego slave mozna juz wysylac dane do drugiego.

    Albo jakies dluzsze transmisje z jednym slave w obie strony.

    J.

  • 36. Data: 2011-05-28 12:11:23
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A tu jest post od którego zaczęła się dyskusja o full-duplex:

    Wszyscy czytaliśmy tę wypowiedź, ale ja zapamiętałem tam uśmieszek, który
    byłeś łaskaw wyciąć.
    P.G.

  • 37. Data: 2011-05-28 12:30:41
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Nie bardzo rozumiem - przeciez to nie jest jakies immanentne, i w
    > sumie sie kwalifikuje pod drobiazgi.
    Nie znam się na technologii scalaków, ale to chyba było pewne wyzwanie, aby
    wyjście bufora mogło być poza zasilaniem (jakieś pasożytnicze elementy w
    podłożu, czy takie tam....
    Co innego wejście zaczynające się od dzielnika.

> [...]
    > slave ze soba ? Z natury rzeczy slave musi czekac az go master odpyta,
    > a jak odpowiada to slave pewnie musi poczekac az skonczy.

    Nie wiem, co FD ma dokładnie oznaczać - ciągły strumień danych w obie
    strony, czy możliwość jednoczesnej transmisji w obu kierunkach. Jeśli to
    drugie to dwie pary dają z definicji.
    Jak w łączu mały ruch to znacznie szybciej zadziała bez odpytywania. Radzimy
    sobie z jedną parą. Z dwiema to już żadnego problemu bo master ma zawsze
    wolną linię i jak widzi jakieś błędy to może zaprowadzić porządek.
    P.G.

  • 38. Data: 2011-05-28 12:38:41
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 28 May 2011 14:30:41 +0200, Piotr Gałka wrote:

    >Nie znam się na technologii scalaków, ale to chyba było pewne wyzwanie, aby
    >wyjście bufora mogło być poza zasilaniem

    A to oczywiscie, choc teraz mozna sobie i zasilanie podniesc wlasna
    przetwornica.
    Ale .. jest roznica w specyfikacji ? przeciez to sie w zyciu moze
    zdarzyc.

    >Nie wiem, co FD ma dokładnie oznaczać - ciągły strumień danych w obie
    >strony, czy możliwość jednoczesnej transmisji w obu kierunkach. Jeśli to
    >drugie to dwie pary dają z definicji.

    technicznie owszem, ale organizacyjnie przy wielu slave to juz gorzej.

    >Jak w łączu mały ruch to znacznie szybciej zadziała bez odpytywania. Radzimy
    >sobie z jedną parą. Z dwiema to już żadnego problemu bo master ma zawsze
    >wolną linię i jak widzi jakieś błędy to może zaprowadzić porządek.

    I system wykrywania kolizji, i switcha jak w ethernecie :-)

    J.

  • 39. Data: 2011-05-28 13:43:05
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > A to oczywiscie, choc teraz mozna sobie i zasilanie podniesc wlasna
    > przetwornica.
    > Ale .. jest roznica w specyfikacji ? przeciez to sie w zyciu moze
    > zdarzyc.

    Nie rozumiem.
    Co się może zdarzyć ?

    > I system wykrywania kolizji,

    Jak jeden zaczyna to widać to na linii po kilku/kilkunastu us. Musieliby
    chcieć wejść na linię w mniejszym odstępie.
    Do tego brak odpowiedzi = powtórzyć pytanie.
    Czy to zasługuje na miano systemu? ;-)
    P.G.

  • 40. Data: 2011-05-28 14:07:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 28 May 2011 15:43:05 +0200, Piotr Gałka wrote:

    >Nie rozumiem. Co się może zdarzyć ?

    Drobna roznica potencjalow pomiedzy urzadzeniami. Taka na kilka V.
    i RS422 tez powinien byc na nia odporny.

    >Jak jeden zaczyna to widać to na linii po kilku/kilkunastu us. Musieliby
    >chcieć wejść na linię w mniejszym odstępie.
    >Do tego brak odpowiedzi = powtórzyć pytanie.
    >Czy to zasługuje na miano systemu? ;-)

    Trzeba nasluchiwac te linie, zabezpieczyc nadajniki przed spaleniem,
    oprogramowac - system pelna geba :-)

    J.