  • 21. Data: 2012-04-30 13:58:48
    Temat: Re: CEMI
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-30 12:29, Portal pisze:

    > Z całym szcunkiem kolego - nie masz pojęcia o czym piszesz. Dla Twojej
    > wiadomości własność intelektualna to np. wszystko to:
    >
    > http://www.design-reuse.com/

    Ale zrozum, że nie ma takiego podziału, że zachód to produkcja tego
    rodzaju własności intelektualnej, a wschód tłucze to co im każemy w
    fabrykach - bo u nich jest tanio. Uciekają nam ze wszystkimi składnikami
    postępu. I tego nie zmienią osiągnięcia w postaci Speedtestera czy
    procesora Warszawa.

    > W Holandii gdzie obecnie mieszkam i pracuję firemek parających się tylko
    > i wyłącznie taką działąlnością z dobrym skutkiem finansowym jest na
    > pęczki. W całej zachodniej Europie też, więc dlaczego w PL miało by się
    > nie dać?

    Da się coś zrobić. Co nie zmienia, że technologia głównie rozwija się na
    wschodzie. A dlaczego, to można sobie odpowiedzieć chociażby po analizie
    testów PISA. http://pl.wikipedia.org/wiki/PISA_%28badanie%29

    > Pierwsze z brzegu (a tak naprawdę z googla, znalezione w pół minuty):
    > Propox, Techno-Service, PCB Baltic - w ofercie 10-12 warstw.
    > Oni kłamią, czy Ty rzucasz słowa na wiatr?

    Chyba wszyscy z nich wysyłają zamówienie do Chin :) No może ITR robi
    sam, ale drogo :)

    > Poza tym co to ma do własności intelektualnej? To wszystko produkcja
    > właśnie.

    To jest także know-how. Co z tego ze u nas na wykładzie profesor wspomni
    o płytkach wielowarstwowych jeśli późniejszy inżynier i tak nie ma szans
    tego wykonywać. Nie produkujemy odpowiedniej ilości inżynierów, uczelnie
    nie uczestniczą aktywnie we wdrażaniu rozwiązań dla przemysłu. Bywa ze z
    grupka zdolnych naukowców rzuci uczelnię i założy firmę, w której robi
    coś ciekawego i w miarę nowoczesnego. Ale to nie znaczy, że kraj
    uczestniczy w postępie technologicznym.

    My potrafimy owszem coś wymyślić ale wykonać mogą jedynie oni. A oni
    mogą i wymyślić i wykonać.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 22. Data: 2012-04-30 14:06:51
    Od: Portal <m...@t...poczta.onet.pl>

    On 04/30/2012 12:38 PM, J.F. wrote:
    > No tak, tylko jak sie przebic z ta wlasnoscia intelektualna ?
    > jest znacznie prosciej jak masz wlasna fabryke polprzewodnikow i
    > telewizorow.

    Ja nie mówie że to takie hop-siup - w kraju gdzie jest produkcja
    faktycznie łatwiej o kontakty, kadrę z doświadczeniem itp. Ale z drugiej
    strony jak się chce robić innowacje, to kasa leży też częściowo "na
    ulicy" - jak zobaczyłęm ile z unijnych projektów badawczych potrafią
    zgarnąć małe firemki, które wcale jakichś cudów nie dostarczają, to mi
    gały z orbit wyszły. Ale to już trzeba umieć projekt wymyślić, wniosek
    napisać...
    A jak to ładnie napisałeś "z trzeciej strony" - wiem o co najmniej
    jednej firmie w Polsce która sprzedawała IP np. do Phillipsa/NXP -
    znaczy że się da.

    > No, jak mowie - niewykluczone ze bysmy predzej czy pozniej zlikwidowali z
    > przyczyn jak najbardziej ekonomicznych - to sie jakos w Europie nie oplaca.

    Dość popatrzeć właśnie chociażby na rzeczonego Phillipsa - w dobrym
    momencie zorientowali się, że "wielka elektronika" będzie coraz mniej
    opłacalna i sprzedali cały dział elektroniczny jakimś funduszom
    inwestycyjnym (wtedy był rebranding na NXP). Parę lat nie minęło i
    spółka na wartości spadła chyba z 10 razy. Niemiecki AMD też niemal
    padł. A to wszystko były firmy całkiem "na bieżąco" technologicznie, z
    ogromnymi działami R&D. I co? I d...pa Mości Panowie. A raczej walka o
    przetrwanie. Wyobrażasz to sobie w warunkach polskich przy
    postkomunistycznym zapóźnieniu technologicznym idącym a nasto- lub
    dziesięcio-lecia?

    Pozdr
    Portal

  • 23. Data: 2012-04-30 14:14:59
    Od: Portal <m...@t...poczta.onet.pl>

    On 04/30/2012 01:58 PM, Mario wrote:
> [...]
    > fabrykach - bo u nich jest tanio. Uciekają nam ze wszystkimi składnikami
    > postępu. I tego nie zmienią osiągnięcia w postaci Speedtestera czy

    A gdzie ja napisałem, że TYLKO zachód robi IP? Ja tylko napisałem że to
    jeszcze się w tej części świata da opłacalnie robić. Produkcji już nie.

    > My potrafimy owszem coś wymyślić ale wykonać mogą jedynie oni. A oni
    > mogą i wymyślić i wykonać.

    Pełna zgoda. Ale dopóki w "wymyślaniu" potrafimy pozostać konkurencyjni
    (na razie jeszcze potrafimy), to są tam pieniądze, na które należy
    próbować chociaż się połasić zamiast wspominać jak to było pięknie jak w
    CEMI się tłukło zapóźnione kopie zachodnich produktów.

    Dzięki za linka do raportu - z wnioskami się niestety w pełni zgadzam -
    tu jest pies bardziej pogrzebany, niż w tym czy mamy wielkie fabryki czy
    nie.

    Pozdr
    Portal

  • 24. Data: 2012-04-30 14:31:37
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "jedrek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > to w nowych urządzeniach - tylko tyle co wysłali jako nowy produkt do
    > Polski i przy pierwszym rozruchu rezystory z przerwą.
    > W telpodowskich nie przypominam sobie takiego przypadku.
    > Lubiłem polskie duże elektrolity z Elwy - przynajmniej nie wysychały. A tu
    > wleją teraz dwie kropelki elektrolitu, 3x mniejszy kubek niż prl-owski i
    > zdziwienie, że wysycha po chwili.

    Ale z Chin można kupować też elementy lepszej jakości. To księgowi wymuszają
    zakup najtańszych elementów a Chińczyk je tylko na życzenie robi.
    Ja np stosuję elektrolity nie za 0,5 zł a za 2,5 zł i nie narzekam na
    wysychanie.
    W przypadku oporników to też kwestia technologii i grubości warstw i ich
    odporności na chwilowe przeciążenia. Jednak te droższe też są lepsze.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 25. Data: 2012-04-30 14:31:52
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-04-30 14:14, Portal pisze:

    > A gdzie ja napisałem, że TYLKO zachód robi IP? Ja tylko napisałem że to
    > jeszcze się w tej części świata da opłacalnie robić. Produkcji już nie.

    Miałoby to sens gdyby można było dokonać takiego podziału pracy.
    Niestety z tego też nas będą rugować.

> [...]
    > próbować chociaż się połasić zamiast wspominać jak to było pięknie jak w
    > CEMI się tłukło zapóźnione kopie zachodnich produktów.

    Swoją drogą to też jest trochę sztuczne bo te pieniądze są dzięki Unii.
    gdyby unia dopłacała (proporcjonalnie to wielkości sprzedaży) także
    fabrykom półprzewodników to być może takie zakłady też by dobrze
    prosperowały.

    W twoim stanowisku widzę optymizm, że możemy w jakiejś dziedzinie
    konkurować ze wschodem ,nie dając się zalać ich ofensywie. Dla mnie to
    niestety jakieś próby oporu realizowane przez małe grupki partyzantów
    chowających się jeszcze po lasach dzięki pomocy z zewnątrz :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 26. Data: 2012-04-30 14:34:29
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik " MH" <l...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Szkoda!! Naprawdę POTĘŻNY potencjał intelektualny, i co ważne ZESPÓŁ
    > szlag
    > trafił..

    Potencjał na kupno licencji, fabryka w miejscu zupełnie nie nadającym się do
    produkcji mikronowych elementów przez wibracje (tramwaje, cieżki transport)
    oraz zapylenie. Paść to musiało pod naciskiem doskonałej konkurencji ze
    świata cywilizowanego nie planowo.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 27. Data: 2012-04-30 14:54:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Ukaniu,

> [...]
    > oraz zapylenie. Paść to musiało pod naciskiem doskonałej konkurencji ze

    Niby tak. Ale przez ostatnich parę lat spożytkowałem parę setek BCW72R
    produkcji CEMI z 1983 roku. Ani jednej wadliwej sztuki...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2012-04-30 14:55:00
    Od: Portal <m...@t...poczta.onet.pl>

    On 04/30/2012 02:31 PM, Mario wrote:

> [...]
    > niestety jakieś próby oporu realizowane przez małe grupki partyzantów
    > chowających się jeszcze po lasach dzięki pomocy z zewnątrz :)

    Mogę odbić piłeczkę i powiedzieć, że widzę u Ciebie pesymizm, że w
    obecnej sytuacji gospodarczej, oświatowej itp. nie da się na dłuższą
    metę nic opłacalnego w tym miejscu świata robić, podczas gdy póki co np.
    największym producentem własności intelektualnej w dziedzinie
    elektroniki cyfrowej jest właśnie europejska firma czyli ARM. Bez
    dotacji i z pewnością nie jako "mała grupka partyzantów". I to nie jest
    jedyny przykład, więc co lepiej robić - załamać ręce i powiedzieć "nie
    da się" czy jednak spróbować ruszyć tyłek - choćby i najpierw za unijne
    pieniądze i w "małej grupie partyzantów w lesie" ? Wybacz, ale po prostu
    mam alergię na "się nie da", bo póki co na własne oczy widziałem, że
    przy odrobinie szczęścia i ogromie determinacji bywa jednak odwrotnie.

    Pozdr
    Portal

  • 29. Data: 2012-04-30 15:45:00
    Od: Kasa przyjmie <i...@...c>

    W dniu 2012-04-30 14:55, Portal pisze:

> [...]
    > mam alergię na "się nie da", bo póki co na własne oczy widziałem, że
    > przy odrobinie szczęścia i ogromie determinacji bywa jednak odwrotnie.

    U nas nie da sie nic sensownego zrobic bo nie ma mozliwosci technicznych
    . Co innego takie Shenzen gdzie kilku inzynierow projektuje uklad ktory
    w fabryce 2 ulice dalej na drugi dzien sie trawi a po tygodniu mamy
    gotowy produkt z mozliwosciami produkcyjnymi setek tysiecy sztuk. Nie
    wspomne o tym ze wieksze chinskie miasto po prawie cala populacja
    polski. Jakby na to nie patrzec to polska jest zapyzialym
    pszenno-buraczanym landem europy.

  • 30. Data: 2012-04-30 16:54:56
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Hello Ukaniu,
    >
    > Niby tak. Ale przez ostatnich parę lat spożytkowałem parę setek BCW72R
    > produkcji CEMI z 1983 roku. Ani jednej wadliwej sztuki...

    Tylko że 8080 to już nawet nie bardzo było jak robić, świat poszedł do
    przodu i jakoś nie chciał czekać. Z samych tranzystorów i prostych
    układów trudno się utrzymać. Poniżej 5um nie dało się zejść, a i z tym
    było tak sobie. Na dodatek pokutowała powtarzana mantra: "musimy
    istnieć, bo bez nas..."
    Okazało się, że jednak można żyć bez nich. Trochę szkoda, ale żeby przez
    to było źle, to nie powiem.
    A że przydałby się ośrodek zdolny do produkcji półprzewodników, nawet
    dotowany, to inna sprawa, ale zahaczająca mocno o politykę, a to już
    napawa mnie obrzydzeniem.
    Nie chcieli nas wpuścić z wycieczką na produkcję, bo "czystość
    pomieszczeń" itd, a obok facet wiercił dziurę w ścianie... Żeby nie było
    wątpliwości - na hali produkcyjnej.

    Pozdrawiam

    DD