    From: j...@a...at
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: CZYM czyścić obiektyw ?? żeby nie porysować..
    Date: Thu, 8 Jan 2009 03:30:35 -0800 (PST)

    On 7 Jan., 16:31, "kamil" <k...@s...com> wrote:
    > <j...@a...at> wrote in message

    .googlegroups.com...

    > z aktualnej broszury canona - wiodacego na rynku swiatowym producenta
    > obiektywow - gdybys o tej firmie jeszcze nie slyszal.
    >
    > Szkoda, ze nie doczytales do konca:
    >
    > http://www.canon.co.uk/for_home/product_finder/camer
    as/filmcam_tips.asp

    > "For best performance, use only the Canon Lens Cleaning Kit which contains
    > cleaning solution, lens tissue and blower brush, available through your
    > authorised Canon Camera Dealer."
    >
    > Myslisz, ze sprzedajac swoje "Canon lens cleaning kit" za cholera wie ile (a
    > na pewno duzo) powiedza ci, ze wystarczy kawalek szalika? :)
    >
    > Pozdrawiam
    > Kamil

    a gdzie ja pisze o szaliku ?szaliki na ogol nie sa czyste i nie sa
    miekkie.

    stosowane sa dwa rodzaje srodkowa plynnych oparte na alkoholach i na
    plynnych poletylenach - te sa takie drogie ale najlepsze.

    rada zeby hhuhac na obiektyw jest najglupsza jaka mozna dac.
    pomijajac ze ta kondesujaca para wodna ma jednak odczyn kwasny ( tak ,
    tak nie jest idealnie czysta skroplona woda ) to ulatwia ona tylko
    rozmazanie tluszczu na powierzchi.

    prosty przyklad .: stosujesz tylko czysta sucha szmatke bez zadnych
    zrodkow - powiedzmy w idealnym przypadku uda sie usunac ok 90%
    tluszczu z powierzchni soczewki , tzn pozostanie ok 10 % ilosci
    poczatkowej na powierzchni , ktora co najwyzej mozna rozmazac na cala
    soczewke.

    jesli zastosuje sie srodek rozpuszczajacy tluszc powiedzmy w ilsci
    10:1 w stosunku do masy tluszczu na soczewce to otrzymamy 10% roztwor
    tego tluszczu.
    Jesli teraz szmatka usuniemy tak jak w pierszym wypadku tez ok 90%
    calkowitej ilosci to pozostanie nam na powierzchni ok 10 % roztworu
    10procentowego tluszczu , czyli bedziemy mieli na soczewce po
    wyparowaniu rozpuszczalnika tylko 1% ilosci poczatkowej tluszczu.

    Para wodna z ust pomijajac jej nieobojetny odczyn nie jest w stanie
    rozpuscic tluszczu dlatego chuchaniue jest bezcelowe i szkodliwe.

    to w skrocie.

    Moge tylko powtorzyc - najrozszadniejszym jest stosowanie srodkow
    dedykowanych , ew alkohol.

    miekka szmatka , ircha , bawelna , czysta sterylna wata ( moim zdaniem
    najlepsze rozwiazenie gdyz do kazdej operacji mozna wzasc swieza
    porcje)

    nie ma sensu wylamywania drzwi dziwnymi radami , ktore sa dawno
    otwarte.

    XXX