    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Calling card
    Date: Tue, 14 Mar 2017 00:26:00 +0100
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m...@p...waw.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58b5e1b7$0$15196$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1po19othdofb1$.1ouwppy0x485y.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <a...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m...@p...waw.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58bee85d$0$656$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <58c6e43b$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > 1992 to juz chyba byl.

    No jasne, zasugerowałem się tym "przedinternetowym". Ale tak czy owak,
    to był bitnet.

    > Ale prawdopodobnie wykrylo ze to bitnet, skierowalo do gatewaya, a
    > stad juz bitnetem.

    Właśnie. Tylko PLEARN dokleił (quasi) internetowe nagłówki.

    > A co znaczy "batch"?
    > Ze nie wymaga, tak jak SMTP, bezposredniej lacznosci z serwerem
    > docelowym ?

    Generalnie tamte BSMTP działały tak, że całą "sesję" dostawały wsadowo,
    w pliku (np. stdin). Nie było takiej interaktywnej sesji, jak w SMTP.

    >>> Hm ... *.bitnet to programy pocztowe wiedzialy jak obslugiwac,
    >
    > Tylko ten MX powinien byc dla kazdego hosta w Bitnecie, aby SMTP
    > dobrze dzialalo.

    Nie, dlaczego? bitnet. IN MX nazwa.bramki.w.USA.

    > Chyba, ze jakos sprytnie zrobili, ze jeden wpis wystarczal ... ale to
    > w sumie ma sens, aby do roznych hostow byly rozne gatewaye - po co
    > transmitowac np z Niemiec do Niemiec przez USA.

    Załatwiono to raczej adresami internetowymi dla hostów bitnetowych.
    Chwilę później dużo łatwiej było mieć IP niż BITNET. BTW węzły bitnetu
    jako jedne z pierwszych dostały IP.

    Jasne.
    --
    Krzysztof Hałasa